Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 21:38 Der er 40 kommentarer og
5 løsninger

IDE Problemer

Jeg har købt den nye plextor og ønsker at sætte den på IDE 2 sammen med cd-rom. Plex som master, cd som slave. Ledninger samt jumper sidder rigtigt. Hverken bios eller win2000 kan finde drevne.
Hvordan løser jeg problemet??

Der er en forhistorie på http://www.eksperten.dk/spm/54110 som i kan kigge på..Så er jeg fri for at svare på gentagende spørgsmål.
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 21:42 #1
I enhedshåndtering er status standard Primær IDE-kanal, Sekundær IDE-kanal, VIA Bus Master IDE-controller.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. marts 2001 - 21:44 #2
Har du opdateret med Windows 2000 Service Pack 1?

http://www.microsoft.com/DirectAccess/Products/win2000.svr/servicepack.asp

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. marts 2001 - 21:46 #3
Her er der en liste over alle de fejl Service Pack 1 retter i systemet:

http://www.activewin.com/win2000/sp1bugs.shtml

/per
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
23. marts 2001 - 21:46 #4
Er begge IDE-kanler aktiveret i BIOS?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
23. marts 2001 - 21:53 #5
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 21:58 #6
hoejrup> Jeg kan se at du ikke gad at se spm54110.. men ja jeg har sp 1
jdaugaard> ja
Avatar billede hoejrup Nybegynder
23. marts 2001 - 22:00 #7
edderkop> jeg søgte faktisk efter Service Pack i dit spørgsmål, for jeg gad ikke læse samtlige indslag. For i bunden af spørgsmålet listen, skrev du at problemet ikke var løst.

/per
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:11 #8
hoejrup> Smart trick i IE er redigere\\søg :)
men har du mere så hold dig ikke tilbage.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
23. marts 2001 - 22:14 #9
Tænder begge drev? Jeg mener er der lys i dem?
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:17 #10
Nej. Kun cd-rom drev
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:21 #11
Drevne virker. Når jeg nøjes med et drev bliver det fundet og installeret uden problemer.
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 22:21 #12
Hej igen. :)

Jeg ved ikke rigtigt om vi fik prøvet følgende.

Det IDE kabel som dine CD-Rom drev sidder på, skal sidde i det øverste sorte stik. Gør de det?
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:26 #13
makse> Hej. Ja, desværre kunne jeg næsten sige.
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:29 #14
makse> Et sidespring. Ikke med dig, men fra emnet. kunne du tænke dig at opdatere spm/58139
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 22:35 #15
Prøv at jumpe dine CD-Rom drev til CS (Cable Select)
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:39 #16
makse> Er prøvet ingen ændring.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
23. marts 2001 - 22:47 #17
Hvad er det for et cd-rom du har?
Avatar billede makse Nybegynder
23. marts 2001 - 22:53 #18
Har du prøvet med et andet kabel. F.eks. det du bruger på harddiskene? (Bare for at udelukke kabelfejl)
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 22:54 #19
Hmmm. Der står 24x MTRP som eneste id.
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
23. marts 2001 - 23:02 #20
Og det er et ganske almindeligt cd-rom drev??
Avatar billede edderkop Nybegynder
23. marts 2001 - 23:05 #21
Ja
Avatar billede mal Nybegynder
24. marts 2001 - 09:18 #22
SE først om fremmest spørgsmål 5):

http://www.plextor.com/english/support/faqs/faq_technical.html#via

Evt.

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q260/2/33.ASP

Som det fremgår af plextor og viateck egen side kan du ikke bruge viateck driver og bruge en brænder

Avatar billede mal Nybegynder
24. marts 2001 - 09:23 #23
Se eventuelt også

http://www.eksperten.dk/spm/57756

mit problem var faktisk det samme
Avatar billede mal Nybegynder
24. marts 2001 - 09:24 #24
Jeg fik dog aldrig et rigtigt svar på spørgsmål 2
Avatar billede jfki Nybegynder
24. marts 2001 - 12:48 #25
Jeg har haft nøjagtig samme problem, da jeg for nyligt købte en ny maskine. Der er bare nogle produklter, der skal konfigureres på en bestemt måde. Det jeg gjorde var at prøve de forskellige kombinations muligheder. Desuden kan det også hjælpe at tage stikkene ud af ideportene hvorefter de påny sættes i igen. En trejde mulighed er at din ide port at defekt

Avatar billede edderkop Nybegynder
24. marts 2001 - 22:57 #26
mal> Microsofts hotfix virker ikke på den danske version. vedr. via så bruger jeg standard driver til sekundær ide-kanal. Dit spm vil jeg kigge nærmere på, det er jo en lidt længere historie.
jfki> Jeg har snart flyttet stik så mange gange så den mulighed kan vist udelukkes, om porten er defekt må stå åben lidt endnu, hvis det er tilfælde så er den kun halv defekt for den virker med kun et drev..
Avatar billede edderkop Nybegynder
25. marts 2001 - 04:20 #27
mal> Jeg har kigget lidt på dit spm. Der var dog ikke noget der bragte mig videre.

Har i flere løsnings forslag??
Avatar billede makse Nybegynder
25. marts 2001 - 10:46 #28
Prøvede du at bruge et andet kabel?
Avatar billede mal Nybegynder
25. marts 2001 - 13:03 #29
Nå men skift til den danske version !!!

her kan du vælge ...  viateck driveren ...

http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/recommended/q261606/default.asp

Andre opdateringer:

http://www.microsoft.com/windows2000/downloads/default.asp
Avatar billede mal Nybegynder
25. marts 2001 - 13:13 #30
Drob deres pis med at skifte placering ... virker det i biosén og i dos ... så skal det virke win 2k .... det gør det desværre ikke altid ... mit spørgsmål ... jeg har fundet ud af at jeg kun kan køre min brænder i \"pio\" ...

Du kan evt. prøve det ... (det er noget lort ... da du hvis du gør ... kører din maskine noget langsommer når du bruger brænderen ... tager ca. 40% af min CPU (athlon 600) ... du skifter indstillingen i \"enhedshåndtering\" -> IDE ATA/ATAPI-controller -> Sekundær IDE Kanal -> Avancerede indstillinger (hvis du skulle være i tvivl)
Avatar billede edderkop Nybegynder
25. marts 2001 - 23:09 #31
mal> Drevne bliver ikke fundet af bios. version 1007. Jeg har prøvet alle muligheder bios giver mig. Pt er sekundær sat til pio. Prøver MS\'s viateck drv.
Avatar billede edderkop Nybegynder
25. marts 2001 - 23:58 #32
Jeg har installeret de relevante drivere fra MS uden nogle ændringer.
Med mindre der er nogle af jeg der tryller et es ud af ærmet ser jeg snart kun mulighederne
1. Kaste lortet ud af vinduet.
2. Prøve win98.
3. Flytte drevne til en anden maskine.
Det vil jo nok blive mulighed 3 da de andre 2 sikkert ikke løser problemet.
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 00:03 #33
4. Købe et nyt IDE kabel.
5. Købe et nyt CD-Rom drev.

Jeg må tro, at det er dit gamle CD-Rom drev der bare ikke vil køre sammen med brænderen. Nogle gamle drev er sådan.

Lige en sidste ting. (mere en klør 3 ud af ærmet) Prøv at jumpe CD-Rom drevet som CS, og brænderen som master.
Avatar billede edderkop Nybegynder
26. marts 2001 - 00:12 #34
makse> Hvis cd-rom drevet ikke kan køre med Plex\'en, vil det også være årsag til at bios ikke kan finde drevne?
Jeg vil lige prøve din klør.
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 00:14 #35
Yup, når bios ikke kan se drevene. Så er det enten en hardware fejl/konflikt, eller bios\'en der er elendig.

Og med alle de opdateringer der efterhånden er kommet til A7V, så er det også et godt bud.
Avatar billede edderkop Nybegynder
26. marts 2001 - 01:11 #36
jdaugaard> Send svar
makse> Vi kan godt udelukke dine forslag 4 + 5. Din klør 3 viste sig at være et es. Hvorfor har vi ikke tænkt på det før? Lor... virker sku. jeg venter på svar fra jdaugaard før jeg slutter dette spm, da jeg vil give alle der hjælper lidt anerkendelse. Forløbig mange tak for hjælpen. Vender tilbage..
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 01:20 #37
Hurra for det. :)
Men så er det spørgsmålet, om drevene kører optimalt?
Avatar billede edderkop Nybegynder
26. marts 2001 - 01:31 #38
Det tror jeg nu ikke da cd-rom\'en arbejder meget langsomt. WinOnCd kan heller ikke finde cd\'en. Det positive er at bios har fundet begge drev. Det må nu være et spørgsmål om drivere, men jeg tør næsten ikke ændre noget. Jeg er dog så nysgerig at jeg ikke kan lade være. Jeg kan næsten ikke forlange mere da mit spm er besvaret.
Hvem siger at edb er kedeligt.. Jeg har lidt at arbejde med.
Avatar billede makse Nybegynder
26. marts 2001 - 01:39 #39
Ellers så prøv med Nero. Kan hentes på www.nero.com
Avatar billede edderkop Nybegynder
26. marts 2001 - 01:44 #40
Jeg har den fulde version af nero på cd, ellers tak. Det bliver ikke idag/inat. Der er jo nogle der syntes at jeg skal passe mit arbejde om et par timer. Desuden så virker mine drev da 12 timer, indtil jeg begynder at pille igen (i værste fald).
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
26. marts 2001 - 02:00 #41
Svar :-)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. marts 2001 - 16:10 #42
Har haft næsten samme problem, problemet var at win2000 ikke tildelte drevene drev bogstav. Dette prøblem fik jeg løst ved at gå ind i kontrolpanelet og klikke på Administration, herunder valgte jeg computeradministration. Herunder klikkede jeg på disk håndtering. Her kan man se alle drev der er tilsluttet maskinen har dine cdrom drev ingen drev bogstav, højreklik på drevet og vælg skift drevbogstav og sti, klik på tilføj vælg et drev bogstav og klik ok (gør det samme for det næste drev)
kan du bagefter ikke se drevene prøv at genstarte pc\'en
Avatar billede cyberspace Nybegynder
27. marts 2001 - 20:36 #43
hallo sker der mere med dette spørgsmål eller?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
28. marts 2001 - 14:25 #44
Er spørgsmålet afsluttet ?? eller er folk bare sløve!!!!
Avatar billede edderkop Nybegynder
30. marts 2001 - 01:05 #45
cyberspace> Jeg tror at både du og min pc har haft det samme problem, nemlig blå skærm.. Læs teksten..

Til jer andre.
I har desværre måtte vente på mig da jeg ikke kunde lade være med at pille og havde opstarts vanskligheder.
I skal have mange tak for hjælpen og ihærdigheden.