Avatar billede kelroy Nybegynder
15. februar 2005 - 21:32 Der er 19 kommentarer

+3.3 Volt problemer!

Jeg har nogle problemer angående svingende spændinger.... Jeg har ASUS P4C800 bundkort, og en Chieftec 420 W strømforsyning. 2*36 Gb WD RAPTOR, ATI RADEON 9800 Pro Grafikkort... Har en P4 3.0 Ghz som ikk er clocket

Men i programmet ASUS probe og i bios svinger Volten for 3.3 mere end 15% og derfor kommer ned på omkring 2.8V i spænding nogle gange og går op på omkring 3.0V igen!..

Er det noget jeg skal være bekymret for???
Avatar billede firebird Nybegynder
15. februar 2005 - 21:56 #1
3,3 volts er den til hukommelsen, derfor er der en mulighed din pc kunne blive ustabil hvis det forsetter. Du burde måske få en ups : http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=8437
Avatar billede kelroy Nybegynder
15. februar 2005 - 22:30 #2
HMM!... Hvis der er noget som skal skiftes ud for at få en mere stabil strøm hvad ville det så være i stedet for en UPS...
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2005 - 02:21 #3
Jeg havde det samme problem med et lignende ASUS MB. Strømforsyningen gik under
+3.3V og Asus PC Probe slog alarm. Jeg slog så alarmen fra, for det kørte tilsy-
neladende godt nok, men så fik jeg pludselig forskellige hukommelsesproblemer.
Derfor vil jeg råde dig til, at få en ny strømforsyning, for ellers får du måske
problemer på et mget uheldigt tidspunkt - sådan er det jo.
Avatar billede firebird Nybegynder
16. februar 2005 - 18:26 #4
Første refleks er sevføglig at skifte strømforsygning men jeg har en god Enermax strømforsygning 350W og jeg får det samme problem som kelroy, derfor kom jeg til den konklusion: hvis strømmen der rammer min strømforsygning er for ustabil, det nyter ikke noget at bare skifte strømforsygningen. Den rigtig løsning er rette strømmen FØR det rammer trømforsygningen >>via en PSU ;-)
Avatar billede kelroy Nybegynder
16. februar 2005 - 18:39 #5
Jeg tror firebird er ude i noget meget tænkeligt der!!! for det første har vi problemer i vores hus hvis noget tager strømmen. fek.s tænder elkedlen, så kan det ses på div. lamper at de lysere svagere???

Kan det have noget at sige med det???
Avatar billede firebird Nybegynder
16. februar 2005 - 19:05 #6
Det viser at jeres lysnet ikke er stabil nok. Men du er desværre ikke den eneste med det problem. Jej så fornylig i en diskussion group andre danske forbrugere klage om de få hypiligt micro afbrugselser. Det har som kvonsekvens at deres pc booter spontant. Det sker også til mig en gange i mellem. :-(
Avatar billede firebird Nybegynder
16. februar 2005 - 19:09 #7
Jeg må tilføj at det er ikke sjov at være nød til at købe en PSU. Det tager plads på gulvet og laver samtidlig en hul lige så store i pugen. Men det er det eller live med en ustabil PC.
Avatar billede kelroy Nybegynder
16. februar 2005 - 19:34 #8
Ja rigtigt nok!.. Men det er ikke fordi min computer er ustabil nogen gange!.. jeg blev bare opmærksom på problemet!... Da jeg har 2 stk. Kingston HyperX PC3500 i mit bundkort, der tog jeg den ene blok ud og så viser den 3.296... ??? Kan der være problemer med mit bundkort?
Avatar billede plazm Nybegynder
16. februar 2005 - 19:39 #9
Har du prøvet at belaste din strømforsynlig med en simpel modstand og tjekket om der sker svingninger i spændingsforskellen ? For det lyder som om at den ikke kan levere nok, trods den er på 420 W, det kunne være en defekt del/dårlig lodning.
Avatar billede kelroy Nybegynder
16. februar 2005 - 19:49 #10
Det er desværre ikke noget jeg tør rode mig ud i!... desværre!!... Findes der ikke andre muligheder???
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2005 - 19:57 #11
firebird _ Hvad mener du med plads på gulvet? En ny strømforsyning skal da sidde
hvor den gamle sad, og ikke stå på gulvet ved siden af. Et hul i pengepungen, tja,
jeg købte en  500 Wat strømforsyning mærket Wasam for Kr. 248, og så kørte min
PC fint igen. Men det er selvfølgelig mulig, at hvis man har et elnet, som er
helt usædvanligt dårligt, som beskrevet, at det har betydning, men så vil PC probe
ikke konstant vise advarsel. Men det er da nemt at prøve. Tænd el kedlen og se om
PC probe springer op med en advarsel.
Avatar billede kelroy Nybegynder
16. februar 2005 - 20:05 #12
Ret underligt!! Jeg tog jo lige min ene blok ud!... for at se at spændingen ca. lå på 3.29.... da jeg så satte den anden i igen! så faldt den til 3.28... Og ikke som før!  lå på minimum 2.7!!... ???

Jeg prøvede lige det med elkedlen!.. havde ingen effekt på PCProbe!!!.. Så det er nok ikke elnettet!!!
Avatar billede firebird Nybegynder
16. februar 2005 - 21:08 #13
Den der sider på gulvet er ikke en strømforsyning (som står ind i pcen) men noget man tilsluter strømforsyningen i (følg linket).
Avatar billede off-line Nybegynder
16. februar 2005 - 21:20 #14
firebird - OK, jeg har fulgt dit link, og er forbløffet over, at du foreslår
sådan en udgift Kr. 2.245 inc. moms til en almendelig privat PC bruger. Det
har han  slet ikke brug for.
Avatar billede firebird Nybegynder
17. februar 2005 - 08:15 #15
>gotfred: Hvis kelroy har "svingende spændinger" (som PC Probe afslører) med en 420W Chieftec strømforsygning, nytter det ikke han skifter strømforsygningen der er god nok. Det ville ikke løs problemet. Den eneste løsning til det problem er at rette strømmen før den kommer i pcen via en onduler (PSU). Ok det er dyrt nok, så måske kan han købe en mindre og biligere: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=8493 som giver også mindre "livetid" ved en afbrydelse. Den koster DKK 895,00 inkl. moms. Men det er kelroy selv der besluter om han liver bare med  "svingende spændinger" der i læmgere tid kunne skade hukommelsen der er ganske føglsom over for spændinger og måske også  bundkortet og pcu, eller sikre sin pc mod de "svingende spændinger". Jeg synes kelroy har brug for det. Men det drejer sig om kelroys pc og kelroys penge ikke vores. Han beder om råd omkring et problem og det er det jeg giver kelroy.
Avatar billede off-line Nybegynder
17. februar 2005 - 13:12 #16
firebird - Hvordan kan du vide, at strømforsyningen er god nok? Den kan da godt
have fået en fejl - jeg påstår ikke den har - på 3.3V, ud ligesom min, og kelroy
mener jo selv, efter forsøget med el-kedlen, at det nok ikke er elnettet som er
problemet. Jeg har selv haft et lignende spørgsmål inde, og her mente tonnybrandt
ikke, at det kunne skade PCén, så det er der åbenbart flere meninger om.
http://www.eksperten.dk/spm/574074 Jeg mener, at det nok var værd at låne en anden
strømforsyning, hvis kelroy kan det, og prøve hvad PC probe siger til den.
Avatar billede firebird Nybegynder
17. februar 2005 - 21:31 #17
Ja, det ville være interessant at se hvad PC Probe ville sige med en anden strømforsyning i test fo en stykke tid. Jeg kan selvføjlig ikke ved med 100 % at kelroys strømforsyning ikke har fået en feil. Jeg mener bare at en 420 W strømforsyning burde være kraftig nok. Det ville være anden sag hvis det var 200 W fx. Jeg formoder også at kelroys strømforsyning må ikke være meget gammel, fordi folk begyndt at bruge mere end 300 W kun kort tid siden. Some sagt før der er også andre dansker som klager om ustabil elnet der er skylle i spontant genstarte. Jeg kan ikke tro at de alle sammen fået fejl i deres strømforsyning!
Avatar billede off-line Nybegynder
18. februar 2005 - 12:56 #18
firebird - Ja 420W er kraftig nok, men spørgsmålet er jo også, om den er stabil
nok. Hvis den svigter på 3.3v er det jo ligemeget hvor mange Watt den kan levere.
Angående ustabilt elnet, gør vi åbenbart forskellige erfaringer, måske afhængig
af hvor vi bor? Jeg kender ikke en eneste, som har det problem du nævner.
Avatar billede firebird Nybegynder
18. februar 2005 - 20:13 #19
Du kender i hver fald én: mig! :o(