Avatar billede edthebob Nybegynder
15. februar 2005 - 18:47 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

ATA133 vs SATA bus hastighed

Kort spørgsmål for dem der har check på hardware:

Har lige fået ny maskine og jeg lurer på om jeg kan hente noget performance ved at installere mit OS på en SATA disk og mine spil/applikationer på en anden SATA disk.

Jeg spørger fordi de jo får hver deres kabel, istedet for at sidde serielt monteret som i "gamle" dage, men jeg ved ikke om controlleren kan håndtere 150M/bit per kanal eller stadig gør det som en fælles busbredde.

Any clues, oh wise ones? =)
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2005 - 19:00 #1
Hvis SATA disken har lavere søgetid, ja så vil der være noget at hente, men ellers nej, de diske der er på markedet ligger alle mellem ca 40-55MB sustained data trasfer rate, og er derfor slet ikke i nærheden af grænsen.
Avatar billede edthebob Nybegynder
15. februar 2005 - 19:29 #2
Det var nu ikke helt svaret jeg ledte efter, men nu har jeg testet det selv ;)

Om jeg kører test på en disk og så den anden, eller begge diske samtidig giver de samme resultater, så min konklusion er at hver disk har dedikeret 150Mbit kanaler, istedet for en delt kanal i ATA.

Derfor vil jeg også konkludere at jeg skal installere mit system på den ene SATA disk jeg har (den hurtigste) og mine spil på den anden, for at de kan læse på diskene uafhængigt og dermed vinde lidt performance.

Tak for hjælpen dog screem, jeg smider dig lidt points.
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. februar 2005 - 15:13 #3
Det kunne også være fordi, at de 2 diske, når begge testes samtidig, ikke formår at udnytte den tilgængelige båndbredde på 150 Mbit.

At det i dit tilfælde er indifferent, er en anden sag.
Avatar billede edthebob Nybegynder
20. januar 2006 - 16:30 #4
Lukket, alt alt for sent af en super slacker.