Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 11:22 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke formatere ekstern harddisk

Hej.

Jeg har en Maxtor One Touch 120 gb eksterne harddisk, som er tilsluttet pc'en via USB. Computeren finder udemærket harddisken, men da jeg skal ind på drevet siger den at disken skal formateres.

Jeg vælger så at formatere den i NTFS, men det kan den ikke.

Den siger: "Formatering kunne ikke fuldføres".

Hvad gør jeg?
Avatar billede levich Nybegynder
15. februar 2005 - 11:31 #1
Du åbner den eksterne harddiskbok og tager selve harddisken ud, som du nu tilslutter til computeren på "normal vis", dvs. via IDE-kabel. Når du tænder computeren vil der være en ekstra harddisk, som du kan formatere på "normal vis".
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
15. februar 2005 - 11:35 #2
Eller du går i Diskhåndtering og prøver derfra. Enheden skal evt. aktiveres først.
Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 11:45 #3
Jeg forsøger at formatere via diskhåndtering først. Den er i gang.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
15. februar 2005 - 11:50 #4
Kanon - så burde det virke. Aktiverede du enheden?
Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 11:54 #5
Under enhedshåndtering var den allerede aktiveret når jeg trykkede på egenskaber.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
15. februar 2005 - 12:41 #6
Fint - lykkedes formatteringen?
Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 16:02 #7
Nej, formatering mislykkedes :(
Avatar billede levich Nybegynder
15. februar 2005 - 16:05 #8
Har du prøvet mit forslag?
Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 16:44 #9
Jeg prøver det senere levich. Har ikke rigtig forstand på at rode med hardwaren. Det kræver vel og at jeg har et IDE kabel tilovers.
Avatar billede levich Nybegynder
15. februar 2005 - 16:51 #10
Nej, du kan f.eks. koble alle eksisterende harddisks fra, og koble den nye til som den eneste. Boote computeren og bruger Windows-installationscd'en til at formatere den med. Herefter kan du sætte de gamle harddiske i igen, og alt er som før.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
15. februar 2005 - 17:47 #11
Forudsat at det er en 3½" HD - hvilket størrelsen indikerer. En 2½'er går ikke lige i det samme IDE kabel.

Ærgeligt at formattering mislykkedes. Har du prøvet at formattere i FAT?
Avatar billede martingreen Nybegynder
15. februar 2005 - 19:03 #12
Nu har jeg skilt skidtet af. Men IDE kablerne passer ikke rigtig sammen. På harddisken er der en "pin" for meget, så IDE kablet indefra den stationære ikke passer.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
16. februar 2005 - 08:41 #13
Har du haft tabt HD? Kan det være fordi den er gået fysisk i stykker? Det lyder mærkeligt, at du ikke kan få lov til at formattere den. (Jeg prøver lige igen:) Har du prøvet at formattere i FAT - det kan jo være det kan virke.

Det med benene har jeg undret mig over i mange år - som regel mangler pin 20 og så passer kablet. Lejlighedsvis støder man på en HD med alle 40 pins i, og så må man finde et kabel der passer! Jeg oplever ikke forskel i funktiionalitet.

Du kan evt købe et nyt IDE kabel - det koster vel omkring 40 kr i en velassorteret shop. Hvis du bor i Frederiksberg området, kan du ogås komme forbi og låne et (jeg har lige kigget og har et liggende.)
Avatar billede martingreen Nybegynder
16. februar 2005 - 16:37 #14
Det lykkedes sørma' at formatere den i FAT. Så konverterer jeg bare til ntsc bagefter :D
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
16. februar 2005 - 16:45 #15
Kanon - jeg smider lige et svar, hvis det er OK med dig ;o) Hav en go' aften.