Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2005 - 20:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

bærbar køb

Hej - jeg er på kig efter en bærbar, og har gennemsøgt nettet uden at finde den helt rigtige.

Ultimative krav:
min. 1,7 GHZ Centrino processor
Skærm: opløsning min 1050x1400
Grafikkort: 128 mb ram (ikke delt)
Acceptable højtalere...
512 MB ram i 1 klods - eller 1024 MB ram i 2

Andet:
bluetooth
- er ikke så begejstret for Zepto notes -
Harddisk med 7200 rmp (40 - 60 gb)

Spm.
Jeg har sammensat en InspironTM 6000 - det eneste problem der er med den er grafikkortet som har delt ram.

Så har de også en bærbar med 17" skærm - men hvor meget betyder det for batteri-levetiden?

Har i nogen forslag - vil meget gerne høre jeres erfaringer omkring bærbar køb
Avatar billede korup Nybegynder
11. februar 2005 - 20:35 #1
Genex (QC) ZW9A, Centrino, 1.5(1.7) ghz, 1 GB DDR Ram, 80 Gb
http://shop.scwd.dk/?id=15210

Jeg synes denne kan det hele. og har selv haft 2 forskellige Mitac bærbar maskiner.

Genex er Mitac nye mærke.

/korup

Avatar billede espersen Novice
11. februar 2005 - 21:24 #2
Det hører til sjældenhederne at der er problemer med Asus - et godt mærke som ofte står bag ved modeller som bl.a. sælges under Vega, SHG - fx.:

http://laptop4u.dk/varer.php?serie=MyBook259 (kan fås med indbygget bluetooth)
http://laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne (mit valg)
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=550437 (ca. samme som M6Ne)

Delle er som også ok - bare ikke min topprioritet. Deres finish tiltaler mig ikke så meget.
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2005 - 21:55 #3
Avatar billede espersen Novice
12. februar 2005 - 12:02 #4
og ja - en større skærm "æder" af batteritiden - derfor bør du overveje om det er nødvendigt med en 17" eller 15,4" - jeg har desværre ikke lige en batteritest på lager som viser forskellen.
Avatar billede kjeldsen1337 Nybegynder
12. februar 2005 - 13:39 #5
Hvis prisen er underordnet så er IBM helt klart svaret på dine problemer. De har utrolig lang batterilevetid (op til 5.5 timer) de har stor ydeevne og så vejer de næsten ingen ting. Deres T-serie er deres ultimative kraftmaskine og er en af de få computere der har et ATI Mobility FIREGL T2 128 MB ddr grafik kort. Du kan finde deres T-serie her: http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/TopSellers?openagent&brand=ThinkPad&series=ThinkPad+T+Series
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2005 - 13:44 #6
Takker for de forløbige svar

Ja shg har mange fine bærbare - som jeg overvejer kraftigt. Har dog tidligere købt en Asus-klon hos dem (en M6800NE) - den blev dog returneret pga. løs forbindelse til batteri. Dette skal dog ikke forhindre mig i at handle os dem igen.

Har faktisk også kigget på Abookén ...

Men er dog meget hooked på Dell's inspiron 9200 eller InspironTM 6000

Begge har dog en ting som jeg er lidt i tvivl om.

9200 >> har 17" tommer skærm
- leder stadig efter et bud på hvad det betyder for levetiden

6000 >> har delt grafikkort --- hvad betyder det for ydelsen ???
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2005 - 14:58 #7
Tjaaa - prisen er ikke underordnet, men inden for 15.000 kr.

Og det kan man nok ikke få en IBM maskine for... men man kan vel drømme
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
14. februar 2005 - 08:54 #8
delt grafik betyder den deler ram med resten af maskinen, det sløver den.
Avatar billede espersen Novice
14. februar 2005 - 11:37 #9
delt grafik / shared betyder at grafikchippen skal dele ram med resten af maskine - ud af de fx 512 som er sat i den. Dette er en flaskehals + de modeller med delt grafik har som oftest en sølle grafikchip monteret -> deraf dårlig performance.
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2005 - 14:36 #10
+ at den vel også bruger CPUéns processorkraft ----
Avatar billede espersen Novice
22. februar 2005 - 14:48 #11
nej det gør den ikke - der er jo en grafik processor (GPU) - men den er slet ikke så kraftig som fx. Radeon 9600 eller Radeon 9700 som jeg vil anbefale.
Avatar billede Slettet bruger
27. februar 2005 - 20:51 #12
ok takker for hjælpen