Avatar billede darkwing Nybegynder
10. februar 2005 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Exchange server

Dav.
Jeg har et lille netværk på omkr. 4-6 computere.
Jeg kunne godt tænke mig at sætte noget exchange server op. Jeg vil gerne investere i en server, men er i tvivl om hvilken jeg skal købe hvis den skal kunne fungere som en exchange server. Nogle forslag ville være dejlige...
serveren må gerne være støjsvag.

Det skal lige nævnes at min plan er at køre windows server 2003 på maskinen.  Er det muligt at køre exchange server på en server som denne http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=121784 .
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 14:23 #1
Den server du har kik på er en udemærket løsning til dette, du skal dog være opmærksom på at det er en blade server, der skal sidde i et rag.

Hvilken server du vælger afhænger jo af hvad dine krav er. Blade servere er lavet til server miljøer og egner sig derfor godt til dette. Du skal dog huske at der kommerextra udgifter til ragtilbehør, rag, UPS og andet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
10. februar 2005 - 14:25 #2
Blade serveren har formentlig også extern strømforsyning, husk at du bør have mindst 1 redundant strømforsyning til en sådan løsning. (dvs mindst 2 ialt)
Avatar billede darkwing Nybegynder
10. februar 2005 - 14:44 #3
ok... hvad ville da være en ideel løsning?
Formålet er at køre exchange 2003 og kunne bruges til at dele fælles filer.
budgettet er omk 10k. gerne så billigt som muligt.
Kan jeg købe en server der ikke skal gøres noget ved (opsætningsmæssigt) før at jeg kan gå igang med at opsætte exchange?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. februar 2005 - 17:54 #4
Glem Blade-servere, de larmer ad h... til.

Køb en HP ML110 eller ML150, fede servere hvor man fået noget for pengene.
Køb en Microsoft SBS2003 og smid på, og så er du kørerne. SBS installere næste sig selv.
Der er ikke de store krav til maskinen, andet end 1GB Ram. Hvis man bruger kvalitets ECC ram, kan en SBS2003 sagtens kører på 512. Men en ML110 kan tage alm standard ram, og de koster ikke alverden. ML150 kræver specielle ram som er lidt dyrere.
Desuden vil jeg sætte min. 2 diske i, gerne SATA. SCSI er ikke en nødvendighed.
Hvis du køber en server med Raid Controller, kunne man lave en Raid1 for at optimere sikkerheden. Hastigheden på diskene er ikke det væsentlige når der kun er 4-6 brugere, der bare skal kører exchange og lidt fildeling og hvad i ellers finder på.
Avatar billede darkwing Nybegynder
11. februar 2005 - 11:53 #5
hvad er da forskellen på exchange og small buisness?

en af de funktioner jeg leder efter er bla. at kunne opdatere sin ipaq med tasks og calendar når man er ude af huset. Kan sm også det?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. februar 2005 - 11:58 #6
SBS2003 er Server 2003 Std. + Exchange i en.

Det er en færdigsyet løsning der er nem at installere. Der er guider til alt, så du behover ikke være en ørn til Exchange.
Avatar billede jemmer Nybegynder
14. februar 2005 - 21:38 #7
Nu ikke for at mele min egen kage.. Men jeg har en 1U rack server. 933Mhz og 512Mb ram. 2 x 40Gb diske som er tilgængelige på fronten..
Der er self. 1 10/100 netkort i
Du kan få den for 1500kr.
Jeg har også en 4 x 200Mhz med 512Mb ram og 5 SCSI diske på 4GB.. Den er til salg for bud over 1000kr. Men den fylder som en dobbelt alm. pc.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
08. marts 2005 - 21:41 #8
Tak for point.

Hvilken løsning endte du med???