Avatar billede syswatch Novice
10. februar 2005 - 08:41 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Koble 2 afdelinger sammen

Hejsa.
Jeg sidder og skal ha koblet 2 afdelinger sammen med en VPN tunnel som er aktiv 24 timer i døgnet, hvilket jeg sagtens kan finde ud af.
Men det jeg er lidt i tvivl om er hvordan jeg skal styre DHCP og dns ?

Skal man lade begge afdelinger ha samme ip net og subnet, eller skal man lade klienterne i afdeling b, få en ip via dhcp igennem vpn forbindelsen ?
Klienterne i afdeling B skal ha Afdeling A's DNS server som primær.

Håber I kan forstå.... Hvordan ville I gøre det ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. februar 2005 - 13:51 #1
Du kan ikke ha dem på samme segment via VPN.

Men du kan sætte en server op i hver ende, som varetager DHCP, DNS.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. februar 2005 - 13:53 #2
Men du kan også kører dem sammen. Begge dele kan lade sig gøre.

Der er selvfølgelig større riskospredning ved at holde det hver for sig. Men jo større risikospredning jo mere administration.
Avatar billede jemmer Nybegynder
14. februar 2005 - 21:44 #3
Det er da helt klart det bedste ud fra et netmessigt synspunkt at køre en DNS og DHCP server på hvert net.

De kan evt. Have en fælles DNS. Men det kommer lidt an på hvordan dine default routes ser ud. Hvis fx. afdeling B skal igennem A's router for at få internetforbindelse så er det ok at have 1 DNS på A nettet som servicere begge net. Ved mindre din båndbredde er meget lille.

Men hvis B's default route går dir ud på internettet skal der jo helst være en DNS server på B nettet også så de kan surfe selv om der er strømafbrydelse på lokation A
Avatar billede syswatch Novice
02. august 2005 - 16:37 #4
lukker