Avatar billede pcmongol Nybegynder
09. februar 2005 - 17:58 Der er 17 kommentarer

install af styresystem på amputeret laptop

Hej!

Prøver at puste liv i en dell latitude LS laptop. Computeren har været inficeret med virus og man har set sig nødsaget til at formatere c-drevet og således fjernet styresystemet.

Computen har ingen drev til indlæsning af software dvs. hverken cdrom drev eller diskettedrev.

Når man starter op får man besked på, at der naturligvis mangler et styresystem, og det er praktisk så langt jeg er kommet...

Der skal installeres winXP på den.

Her er mine forsøg og resultater heraf:

Man kan smide 2.5" disken i en hd-skuffe og således få kontakt til den på en anden computer. Her er jeg dog strandet, da man jo ikke længere hverken kan "sys c:", "format c: /s" eller noget som helst...

Jeg har forsøgt at lave en usb-boot pen/disk, men denne ignoreres, da bios ikke tillader boot på usb.

osv osv...

Windows xp installationsfilerne ligger på en anden partition på harddisken, så det eneste der behøves er et værktøj eller en metode til at gøre kræet bootbar?!?

Så er det jeres tur, venner :)

Med venlig hilsen

TH
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
09. februar 2005 - 18:42 #1
Du kan jo gøre det som du startede med at gøre, smidde den i en stationær, indlæse Xp cd'en, vælg installer windows, vælg disken og tryk formater, og derefter reinstaller windows på den...

Det er mit bedste bud..

MVH Niels
Avatar billede pcmongol Nybegynder
09. februar 2005 - 19:11 #2
nu er problemet så bare 2 ting:

1. Der er tale om en 2.5" disk med et andet IDE stik, så eneste adgang til den foregår gennem USB interfacet.
2. Hvis man vælger "full monty" løsningen og installerer hd'en direkte i en anden laptop med cd-drev og derefter kører winxp installationen, så bliver xp ikke konfigureret rigtigt :(
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
09. februar 2005 - 20:01 #3
jamen kan du ikke smide den over i en anden laptop, og instalere det der, og derefter smide den over i din ejen, og køre den Originale Dell "Driver and utillities" Cd, der fulgte med maskinen.
så tror jeg at det vil blive konfigueret rigtigt...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. februar 2005 - 21:57 #4
Taget ud at hukommelsen - så har jeg gjort engang:

... ta' HD'en over (som slave) i en anden PC.
Opret 2 partioner (FAT32) på HD'en.
1. partion skal formateres med bootable systemfiler.
2. partion copy hele din XP CD derover på - specielt \i386\ mappen MED i386 mappe navn.

Find en [smartdrv.exe] program 'ude i verden' - læg den parat på 2. partion.

Flyt HD'en over til oprindelige plads

Boot op - skulle så gerne ende med en C:\ prompt.

Kravl ned til den 2 partion.

Kør førnævnte [smartdrv.exe]

Kør i i386 mappen filen WINNT.EXE

Så burde XP instalationen starte...

Se noget af principet på http://www.eksperten.dk/spm/574446
Avatar billede majsmarken Nybegynder
09. februar 2005 - 21:59 #5
<pcmongol>: Det skulle jeg havde set først - Du kikker lige (=lukker) dine hængerer på:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=pcmongol&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

så er der større mulighed for svar fra andre...
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2005 - 13:19 #6
nb_bitch: lader til at være den eneste løsning på problemet.
Majsmarken: Windows xp tillader IKKE formatering af andre diske med efterfølgende oveførsel af bootable systemfiler...
... forstå ikke din anden kommentar??
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. februar 2005 - 13:31 #7
... jeg har da flere gange gennemført principet som beskrevet ved [09/02-2005 21:57:08]

I den anden stationær PC hvor du bruger
FDISK (for at oprette to partioner på HD'en)
FORMAT (begge partioner i FAT32 format - 1. partion med FORMAT /s )

Du ka' evt. bruge en Win98 bootdisk sakset fra www.bootdisk.com således at systemfiler er fra Win98...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
10. februar 2005 - 13:33 #8
Ref.:  <nk_bitsch> 09/02-2005 20:01:12:
Det er ikke muligt at foretage XP instalationen på en slags/type hardware og derefter flytte HD over i en anden kværn med ikke PRÆCIST samme hardware. Systemet 'fryser' eller BSOD...
Avatar billede nk_bitsch Nybegynder
10. februar 2005 - 17:41 #9
Okay så må i meget undskylde, håber du finder uf af det (:

Niels..
Avatar billede pcmongol Nybegynder
10. februar 2005 - 19:59 #10
Har fået løst problemet... Rev disken over i en laptop med win98 (ja de lever åbenbart endnu...) og sys'ede den... derfra var alle probs løst, dyret spiller igen og alle er glade...

Takker for hjælpen
Avatar billede majsmarken Nybegynder
15. februar 2005 - 21:51 #11
Lukker du selv - eller hyr ?
Avatar billede pcmongol Nybegynder
15. februar 2005 - 23:39 #12
ahm... hvordan lukker man?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
22. februar 2005 - 18:10 #13
Er du blevet klogerer ?
Avatar billede pcmongol Nybegynder
22. februar 2005 - 23:47 #14
ved stadigvæk ikke, hvordan man lukker en tråd...?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. februar 2005 - 07:31 #15
Makér den eller de personer som du vil uddele point til i boxen til venstre (når du er logget ind) og klik [Accepter]...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
23. februar 2005 - 07:32 #16
Avatar billede pcmongol Nybegynder
23. februar 2005 - 19:00 #17
Det du beskriver har jeg allerede gjort... men det er vel ikke det samme som at lukke en tråd??