Avatar billede kov Nybegynder
09. februar 2005 - 12:39 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

DNS gennem VPN

Hej eksperter!

Jeg har, efter lidt indledende fægtning, fået min VPN løsning til at køre.

Jeg har dog et par tilbageværende spørgsmål:

1) Jeg har, når jeg er tilkoblet netværket direkte, mounted et par drev fra serveren, men når jeg kobler op over VPN får jeg at vide at drevet ikke er tilgængeligt. Hvis jeg tilgår drevet direkte med IP adressen kan jeg godt få adgang så det er næppe et rettighedsproblem.

2) Jeg kører SBS2003 på serveren og vil derfor gerne have adgang til "companyweb" med denne side kan ikke åbnes over VPN. Exchange WEB interface virker til gengæld fint, igen skal jeg dog skrive IP adressen direkte.

3) Jeg vil gerne kunne oprette adgang til fjernskrivebord hvilket egentlig også virker fint. Jeg skal dog angive IP adressen på computeren jeg forbinder til direkte hvilket ikke er optimalt da jeg kører DHCP og IP addresserne derfor kan ændre sig over tid.

Jeg fornemmer at alle tre ovenstående issues handler om at få konfigureret DNS til at virke over VPN linien, men hvordan gør man det??

På forhånd tak
Kasper
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 12:46 #1
Det er klart en DNS problem. for at kunne pege på en løsning er jeg nødt til at vide. hvilken VPN løsning taler vi om, hvor er VPN gatewayen fysisk placeret (f.eks. ved siden af firewallen, eller samplaceret med firewallen). ER din DNS server indtern eller extern

Kører du nogen form for filtrering på VPN kanalen. så skal der jo åbnes for denne.
Avatar billede articfruit Nybegynder
09. februar 2005 - 13:10 #2
tilføj: "<ipadresse på server> <servernavn>" i din host-fil fil C:\WINDOWS\system32\drivers\etc på din vpn klient computer....
Avatar billede kov Nybegynder
09. februar 2005 - 13:19 #3
Bufferzone! Er det nu dig igen!  ;-)

VPN løsningen er fra Draytek og er en kombineret router, VPN og firewall. Fra routeren løber forbindelsen ned i en switch hvor serveren hænger sammen med forskellige PC'ere mv.

Server kører MS Small Business Server 2003 der også fungerer som DNS server.

Så vidt vise er der ingen filtrering på VPN kanalen.
Avatar billede kov Nybegynder
09. februar 2005 - 13:28 #4
>> articfruit: mjaa.. det kan jeg jo godt, og det vil givetvis løse punkt 1 & 2, men de maskiner der bliver tildelt en dynamisk IP vil vel "ryge ud" før eller senere?
Avatar billede articfruit Nybegynder
09. februar 2005 - 13:37 #5
>> kov Ja det har du ret i, det overså jeg lige... ;o)
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. februar 2005 - 13:40 #6
Prøv at se om du kan tillade port 53 trafik, gennem firewallen og evt styret på IP dresse. Det kunne være firewallen der blokkere DNS trafikken gennem VPN forbindelsen
Avatar billede bjuhl Nybegynder
09. februar 2005 - 15:30 #7
Er det ikke et spørgsmål om, hvad DHCP serveren i Drayteken, giver klienten af DNS Server adresse. Hvis den giver klienten sin egen ip som DNS, så virker det ikke. Den skal jo have Serverens DNS for at kunne lave opslag på serveren.
Avatar billede kov Nybegynder
09. februar 2005 - 16:28 #8
Jeg har prøvet at lave en NAT henvisning til serveren på port 53.. Tester i aften.
Avatar billede kov Nybegynder
14. februar 2005 - 08:52 #9
Virker ikke...

Det må vel på en eller anden måde handle om at jeg skal have tilføjet serveren på DNS listen på klienten. Problemet er selvfølgelig bare at serveren langt fra altid er tilgængelig.
Avatar billede bufferzone Praktikant
14. februar 2005 - 11:39 #10
hmmmm

husk at DNS primært kører UDP og at TCP kun bruges til Zone transfers samt store DNS records.

Dine klienter skal naturligvis kende DNS serveren (I deres IP opsætning) og denne skal have fast IP nummer, da IP nummeret indtastes.
Avatar billede kov Nybegynder
14. februar 2005 - 14:11 #11
>>bufferzone: Som det er nu, er klienterne sat til automatisk at hente DNS opsætning. Dette fungerer udemærket når jeg er inden for netværket men ikke over VPN.

Jeg kunne vel principelt vælge internetudbyderens DNS som fast primær DNS og vores interne server som sekundær DNS. Som jeg forstår det, vil IPS'erens DNS blive benyttet når man er udenfor nettet og ikke har oprettet VPN forbindelsen, mens vores interne DNS også vil blive brugt når den er tilgængelig. Kunne det være en løsning? Er der nogen ulemper ved at gøre det på denne måde?
Avatar billede kov Nybegynder
18. februar 2005 - 17:17 #12
Jeg har prøvet ovenstående løsning, altså at bruge ISP'ens DNS som primær DNS og vores egen DNS server som sekundær. Det virker tilsyneladende ganske fortræffeligt. Jeg var bange for at få DNS problemer i de tilfælde hvor jeg var tilsluttet internettet gennem en fremmed udbyder, men det er åbentbart ikke et problem.

Alt i alt må opgaven siges at være løst -jeg fordeler point'ene mellem deltagerne.