Avatar billede poldor Nybegynder
08. februar 2005 - 17:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mount FAT-partition

Hej alle

Hvordan mounter jeg min FAT-partition så jeg kan skrive til den som alm. bruger. Nu bruger jeg

mount -t vfat /dev/hda4 /mnt/fat

men jeg kan kun skrive til den fra root, dog læse som alm. bruger.

/Poldor
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2005 - 18:45 #1
indsæt følgende linie i /etc/fstab
/dev/hda4    /mnt/fat    vfat    noauto,user    0 0
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2005 - 18:46 #2
Du kan blot oprette et ikon på skrivebordet og mounte derfra, slut med skriveriet
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2005 - 18:47 #3
Avatar billede gozar Nybegynder
09. februar 2005 - 22:00 #4
Jeg bruger noget lign:
mount -o uid=Mit_Bruger_Navn,gid=Min_Gruppe_Navn -t vfat /dev/hda4 /mnt/fat
Og hvis det skal være fra fstab:
/dev/hda4  /mnt/fat  vfat  defaults,uid=Mit_Brugernavn,gid=Min_Gruppe_Navn  0  0
Mit_Bruger_Navn og Min_Gruppe_Navn kan også udskiftes af bruger nummeret, og gruppenummeret.
Forskellen mellem helgec eksempel og dette er at helgecs eksempel kan alle der har en brugerkonto mounte din vfat partition, samt skrive og læse fra den, modsat mit eksempel er det kun din bruger der kan skrive til vfat partitionen, mens alle kan læse fra den (og hvis den bliver kørt fra fstab bliver den mountet under boot)
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2005 - 19:58 #5
Har du løst dit problem eller tager Skype / Gaim hele din tid
Avatar billede poldor Nybegynder
15. februar 2005 - 20:59 #6
sorry - glemte helt at give feedback
men det virkede fint - mange tak