Avatar billede nogetfx Nybegynder
08. februar 2005 - 11:10 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Trådløst netværk - VPN

Jeg er ved at sætte et mindre netværk op, mest for at få styr på Debian mm... Det bliver delt op i et privat netværk til brugere og et DMZ-netværk til server. PÅ et tidpunkt sætter jeg et acesspoint på som jeg regner med skal køre gennem vpn. Hvor sætter jeg det access-point rent fysikt..? Skal det sidde før min linux router eller i DMZ-zonen.

/Lars

Cisco677 -> Linux router
            |        |
            DMZ      privat net
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2005 - 11:25 #1
Du bør sætte accesspoint i DMZ
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
08. februar 2005 - 11:26 #2
Det kommer an på hvad du vil. Hvis jeg forstår rigtigt er det et trådløst accesspoint. Det fungerer som en bridge, og skal altså bare sidde det sted (typisk i en switch) hvor dine trådløse klienter skal være. Typisk i det private net. Et AP konverterer ikke IP-adresser (den er ikke en ruter).

:-) Freddy
Avatar billede nogetfx Nybegynder
08. februar 2005 - 11:35 #3
bufferzone>>
Øhh jeg glemte at nævnte at jeg har proxy på min linux-router. Der smider jeg alt trafik på port 80 hen på 3128. Men hvis jeg har webserver i min DMZ-zone samt AccessPoint vil det så ikke konflikte, hvis de trådløse også skal bruge min proxy.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. februar 2005 - 12:37 #4
Trådløse net er altid et sikkerhedsproblem, derfor bør det isoleres i DMZ. Og du kan have flere DMZ'ter hvis du har en rigtig firewall. Jeg ville isolere det trådløse net på sit eget DMZ
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
08. februar 2005 - 13:47 #5
Tja, hvis det er SÅ kritisk. Sætter man MAC-filter og/eller WEP på vil sikkerheden normalt være OK. Jeg ved godt at WEP kan brydes med et hackerværktøj på linux med en af nogle få trådløse kort, men.... MAC adresser kan spoofes, men skal jo så kendes (eller gættes (47 bit)) ...

Er det så kritisk er et eget privat net/ny DMZ - kald det hvad du vil, da en mulighed. De trådløse har så eget IP-adresserum, og med firewallen kan du så styre hvad de må...

Til de fleste virksomheder vil sikkerheden i de trådløse apparater være god nok, og så kan man bare sætte AP op i det private net, og lade de klienter være som dem på kabler.

:-) Freddy
Avatar billede nogetfx Nybegynder
08. februar 2005 - 15:08 #6
Ok, tak for ideerne..