Avatar billede hanus Nybegynder
08. februar 2005 - 10:10 Der er 5 kommentarer

XPsp2 og win98

Hej!

Jeg har en win 98 der fungerer som printserver for min Canon printer.

Derudover har jeg en winXP som benytter denne printer. Det har fungeret smertefrit i lang tid.
Nu har jeg umiddelbart opdateret min XP til sp2, og nu er det ikke så smertefrit mere.
Når jeg forsøger at printe ud, så bliver der ganske vist printet. Men først efter lang tid.
En netstat -an viser at XP oprettet mellem 100 og 150 forspørgsler til port 139 på win98 maskinen, og disse forbindelser får alle TIME_WAIT status. Efter noget tid viser så netstat -an at en af forespørgslerne får status Established.

Nogen der ved hvad dette skyldes?
For en god ordens skyld skal det lige nævnes at jeg lige har scannet begge maskiner for virus, hvor der ikke blev fundet noget.

Mvh
Hanus
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2005 - 10:45 #1
Har du deaktiveret eller givet adgang i windows firewall ?
F.eks:
Start > Kontrolpanel > DB -klik på Ikon "Windows firewall".
klik på Faneblad "undtagelser, marker linien "Fil og udskiftsdeling.
Klik på knappen "Rediger" og sæt flueben i port 139
og fil og udskriftsdeling
Avatar billede hanus Nybegynder
08. februar 2005 - 10:47 #2
Jeg har deaktiveret firewallen, da den ikke skal bruges.

Mvh
Hanus
Avatar billede hanus Nybegynder
08. februar 2005 - 11:01 #4
Hmm, kan ikke helt se hvad jeg kan bruge fra det link.
Selve netværket er sat op som jeg vil have det. Problemet er at med SP2 installeret, så kan jeg ikke printe ud.
Når jeg nævner at der først bliver printet ud efter lang tid, så er det efter et par minutter.
Ved kørsel af netstat på 98 maskinen kan jeg ikke se alle de forespørgsler som XP maskinen sender ud. Så det ser ud som om det er SP2 der har blokeret for et eller andet. Efter at have fjernet SP2 igen, er der ingen problemer. Men SP2 skal helst være installeret, da den jo indeholder sikkerheds rettelser.
Avatar billede haverslev Novice
08. februar 2005 - 11:46 #5
Som du selv skriver uden SP2 ingen problemer og derfor tror jeg, at det er firewallen der ikke er deaktiveret eller der ikke er lavet korrekt fil og udskriftsdeling.
Derfor mit link, som jo indeholder flere link til andre sider og udfra det, kunne du måske finde en løsning