Avatar billede eskilh Nybegynder
22. marts 2001 - 17:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

konvertere tekster til/fra pc til Mac (ibook)

Hej jeg har et rigtigt nybegynderspørsmål....
Jeg vil gerne (primært) arbejde med min maskine til tekstbehandling. Men da jeg har en Ibook, og derfor skal downloade alle tekster til/fra maskinen, vil jeg bare høre, hvordan man egentlig gør det?
Jeg har hørt rygter om noget der hedder maclink (jeg har det selv men kan ikke få det til at virke)
Et andet og mere sandsynligt rygte, var at bruge Microsoft word til apple

Hvad er bedst og hvordan anskaffer jeg det (billligt/gratis)?
Avatar billede dorkstar Nybegynder
22. marts 2001 - 17:26 #1
Hvis de tekster du skal bruge er oprettet i Word på PC, kan du både åbne og save med AppleWorks tekstbehandleren.

Ellers kan  MacLink åbne / konvertere så godt som alle tekstformater fra PC.

Den helt geniale løsning (hvis du ellers er online derhjemme) er selvfølgelig at e-maile teksterne frem og tilbage. Husk dog at anvende HTML-format i dine e-mails, eller ryger formatteringen

H&L

DorkStar
Avatar billede Jman Praktikant
22. marts 2001 - 19:33 #2
du skal bare gemme teksterne som .txt
Så kan mac åbne dem med \"Tekst & Lyd\"
Avatar billede eskilh Nybegynder
22. marts 2001 - 22:16 #3
Tak for rådene.
To ting. Jeg kan ikke få Maclink til at fungere
(hvordan gør man det?)
Hvis jeg overfører tekster som html eller txt-format. Hvad sker der så med sådan noget osm fodnoter og andre spidsfindigheder?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. marts 2001 - 23:02 #4
MacLinkPlus er som sagt et godt program, men vær også opmærksom på at Appleworks kan læse word-filer med alle finurligheder. Hvis du ikke kan få det til at virke er tricket at gemme filerne som .RTF. så får du i det mindste formateringen med. Alle tekstbehandlingsprogrammer læser det format.
Der findes også et sharewareprogram der kan læse alle wordfiler, icWord, som du finder her: http://www.icword.com/
MS Office 2001 læser og skrive selvfølgelig alle wordformater, men det er den dyre løsning.
Det er ingen god ide at lave html eller txt-filer, hvis du har brug for en brugbar formattering. Den gamle udgave af wordperfect er i øvrigt gratis og se også Nissus Writer lite, hvis du vil have en gratis, men kraftig tekstbehandling. Se www.versiontracker.com og søg på Word eller word processing.