Avatar billede christoffer535 Nybegynder
03. februar 2005 - 17:31 Der er 14 kommentarer

Sikkerhed omkring wireless

Hey.

Jeg bruger et 3com wireless access point og en bærbar til at komme på nettet, men hvordan koder jeg mit net så der ikke er andre der kan bruge det??

På forhånd tak.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2005 - 18:19 #1
Læs disse to artikler, de kan give dig noget baggrundsviden

http://www.eksperten.dk/artikler/117
http://www.eksperten.dk/artikler/445

Hvordan du præcist gør afhænger af hvilket udstyr du har
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
03. februar 2005 - 18:56 #2
Findes der ikke en ip adresse som man kan skrive i explorer og så komme ind i opsætningen på mit access point??
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
04. februar 2005 - 10:07 #3
Jo - normalt er Linksys router burger 192.168.1.1, D-Link og Netgear router bruger typisk 192.168.0.1. Ellers må du prøve dig frem.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
04. februar 2005 - 11:01 #4
Men, såvidt jeg husker er min egen Lnksys 192.168.1.100 - der kan jeg konfigurere alt i routeren. Husk at du skal bruge WPA kryptering fremfor WEP, der er forældet.
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
04. februar 2005 - 11:51 #5
Petkrug, kender du ikke ip´en til 3com? eller kender du et sted på nettet hvor jeg kan finde den?
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
05. februar 2005 - 11:09 #6
Nu kender jeg jo ikke eksakt 3Com's produkter, men ved at kigge lidt på Google, fandt jeg frem til at det kunne være: 192.168.2.1 eller 192.168.2.2 - jeg ved ikke om det kan hjælpe dig. Så vidt jeg husker kræver en opsætning af et access point at AP'et er tilsluttet en PC med et dropkabel - dvs. direkte. Man kan vist ikke sætte det op over den trådløse forbindelse.
Avatar billede hr_flick Nybegynder
08. februar 2005 - 19:13 #7
Jeg har selv en 3Com router og i min manual står der at jeg skal bruge 192.168.1.1 for at komme til routerens web-interface.
Håber at det kan hjælpe dig.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
08. februar 2005 - 19:27 #8
Sprøgsmålet er om der er forskel på IP til 3Com's routere og access points??? Jeg ved det ikke, men jeg vil tro at christoffer535 har prøvet 192.168.1.1 - det står jo længere oppe???
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
09. februar 2005 - 16:23 #9
Ingen af dem virker, men er det fordi at computeren skal være tilsluttet med et kabel til access pointet. Jeg kan nemlig ikke find kablet jeg fik med.
Avatar billede hr_flick Nybegynder
09. februar 2005 - 16:35 #10
Hvis du kan finde kablet vil det nok være nemmest. Så er du i hvert tilfælde sikker på at der er "hul" igennem til Accespointet. Det kan jo være at det trådløse signal er krypteret fra fabrikken, og så kan du jo ikke komme i forbindelse med accaspointet unden at anvende samme kryptering på dit netkort.

Er det ikke bare et almindelig net-kabel du skal bruge til at forbinde accespointet? Har du så ikke et liggende fra noget tidligere netværk??
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
09. februar 2005 - 16:44 #11
jeg troede det var et specielt kabel der skulle bruge, jeg fik nemlig et mærkeligt kabel med da jeg fik access pointet. Men jeg prøver lige med et net kabel.
Avatar billede hr_flick Nybegynder
10. februar 2005 - 01:05 #12
Jamen så venter jeg spændt på at høre om det virkede.
Avatar billede Peter Krüger Juniormester
10. februar 2005 - 06:31 #13
Det er normalt et helt almindeligt netkabel du skal bruge. Det vigtige er at der er direkte forbindelse (som jeg skrev 11:09:41) for at sætte access pointet (AP) op. Det ville jo være usmart at fremmede kunne ændre i opsætning - udefra - trådløst. Såfremt det stadigt ikke virker, kan du prøve at resette AP'et - som regel en knap gennem et lille hul, der skal påvirkes i ca. 10 sek. Så kan man starte helt forfra med opsætning, hvis man er kommet til at glemme adgangskoder, kryptering-strenge eller lignende. Husk dog at dokumentere (dvs. skrive koder m.v. ned), så du ikke er lost om et halvt år, når du skal til at sætte AP'et op igen efter en enkelt PC chrasher på dit net.
Avatar billede christoffer535 Nybegynder
14. februar 2005 - 20:58 #14
jeg har ikke haft mulighed for at prøve. Jeg har ikke det rigtig kabel. Hvis jeg får et svar fa hr flick deler jeg pointene ud.