Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 10:51 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Usikkert trådløst netværk i nærheden??

Hejsa,

Jeg har lige købt ny maskine, en laptop, igår...
Men, igår aftes da jeg sad med den nede i stuen, der dukkede den op med, at den kunne komme på et trådløst netværk..

Jeg har ikke sevl trådløst netværk (endnu). Mit netkort kan, den højest "range" som der står om det på www.gateway.com, el. lign. er 180m. Kan det være min brors bærbare laptop den kunne få fat på, altså gennem hans netkort? Eller ville det være mere sandsynligt, at det er nogle inde for en diameter/distance/whatever, på 180m, fra mig af, som har et usikkert trådløst netværk?

Ligenu kan jeg godt nok ikke komme på det, men, jeg har heller ikke i sinde at misbruge noget hvis jeg kunne ...

Ville bare høre om hvad det mest sandsynlige ville være :-)

Jeg ville hellere, hvis jeg kunne finde udaf, hvis det var et usikkert netværk, el. lign. den kunne få forbindelse til, så hellere hjælpe dem med at sikre det (hvis jeg endte noget oms ikkerhed) fremfor at misbruge det. :-)

Håber nogle har nogle bud på hvad det mest sandsynlige ville være ;o)

På forhånd tak.

d4rkd3vil

PS:
'Broadcom 802.11b/g'
er mit netkort, hvis det skulle kunne hjælpe til at give nogle bedre bud på det ;-)

- Sidder på min lap atm, skal lige have vendet mig til lap-keybs ;) da det er lidt mere klatværk fremfor andre :p heh
men, bare så I ved at det nok højets sandsynligt er derfor, hvis der skulle være et par stavefejl, el. lign. ;)
-- Øvelse gør mester ;)?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. februar 2005 - 11:32 #1
NetStumbler kan fortælle dig meget mere om netværket: http://www.stumbler.net/
Avatar billede hr_flick Nybegynder
03. februar 2005 - 11:33 #2
Det er højst sandsynligt en af dine naboer der har en trådløs router kørende.
Men det kan vel tænkes at den er sat op til kun at tillade visse MAC-adresser og derved give "naboen" en vis sikkerhed, så kun hans computere kan benytte routeren, og du ikke kan bruge den.

Jeg hjalp en ven med at sætte han nye trådløse netkort op forleden og han har i hvert tilfælde en masse "flinke" naboer, der ikke har sikret deres naboer.
Der skulle vi lige holde tungen lige i munder, da der endda var en af dem der havde samme router som min ven. Så vi skulle lige tjekke en ekstra gang at det var vores egen router vi benyttede.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. februar 2005 - 11:33 #3
Det kan være at du ud fra informationerne NetStumbler giver dig, får lyst til at hjælpe naboen med at lukke hans usikre netværk....
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 12:32 #4
Lige før kom den op med at den igen kunne tilslutte sig et netværk, den trådløse.

Igen det samme navn. Prøver NetStumbler, næste gang den dukker op :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 16:30 #5
james_t_dk,

Min nærmeste nabo var det i hvert fald ikke, jeg spurgte, de havde slet ikke noget trådløst halløj :-)

Men, hvis NetStumler's "Speed" (54 MBps), passer,
så må det være inden for en ring, hvor der højest fra hovedpunktet/midt-, (MIG!!1 :p), og så 60m ud. Så, nok ikke særlig langt væk den er.

Men, synes ikke NetStumbler gav meget brugbart information..

MAC Addresse
Producent (Belkin 54g)
Speed
Channel
Signal+
Noise-
SNR+
Flags
Beacon Interval

Det var det information den kunne give om det...
Men, det siger ikke meget :'(
..synes jeg.
Distance kunne jeg slet ikke få til at funke :o
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. februar 2005 - 18:07 #6
Distance er den strækning man har kørt (i sin bil og med tilsluttet GPS) med forbindelse til det pågældende AP (se wardriving). Er nettet åbent eller lukket, det fremgår også normalt. Det man kunne håbe var at brugeren havde gjort SSID personligt, er dette ikke gjort kan man ikke gøre så meget ved det.

Da din maskine er en bærbar kunne du jo gå på rævejagt. Bevæg dig i forskellige retninger og se signalet styrkes/forsvinder. På den måde kan du lave en slags triangulering og finde senderen.

Personligt kan jeg far min lejlighed se 4 lukkede net. Et af disse er med sikkerhed et tidligt forsøg på at give hele byen trådløs opkobling (kan jeg se ud fra SSID) det slog dog kun igennem ved firmaer da prisen var for vild.
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 18:48 #7
Ah, okay...

Men, har tjekket help filen, uden held...
Signal+ - destor lavere eller destore højere den er destor bedre signal??

Højest sandsynligt ville jeg tænke, at det var destor lavere, destor bedre.
Ligesom ping/latency i spil..

Men, help filen, eller meget af den, er jo stadig under "writing", som man kan sige. :-)

I hvert fald ville jeg, som dette, hvor jeg kan se en andens netværk, der ville jeg føle mig utryk, hvis nogle kunne se noget af mit netværk, på deres trådløse ting, og eventuelt koble sig på det. Jeg ville have det skulle være totalt usynligt, hvis det stod til mig, sådan at kun de MAC adresser i filteret, kan se det... Hvis det er muligt, kender ikke meget til trådløs (endnu).

Overvejer selv at købe her inden ret længe, en trådløs router, så, kikker lidt på edbpriser.dk efter en god, samt billig en..

Måske du havde nogle bud? :-)

Jeg prøvede, den MAC addresse jeg kunne finde på AP/Routeren, jeg skrev det ned, og prøvede at rnge til min internet udbyder, hvilket levere internet gennem antenne dimset, som til fjernsynet. Og hørte om hvis jeg gav dem MAC id'et, om de så kunne tjekke om de havde det i deres database, og hvis, så kontakte personen, med at hans netværk kunne opfanges ude fra, etc.. Men, det havde de ikke mulighed for, det regnede jeg dog heller ikke med. :o)

De nærmeste naboer er det i hvert fald ikke, sådan til højre og venstre, når man står ude hos mig..

Hvis vi siger

Jeg bor i nummer 3, f.eks. Der har jeg været inde i nummer 5 og nummer 7 så.
Nogle har i hvert fald gået, fra enten 5 eller 7 (i mit eksempel) med nogle alm comps. Tror mest på det er i 7. Men, 5'eren havde i hvert fald ikke noget.

Men, jeg gør da hvad jeg kan, for at se om jeg kan hjælpe andre ;)
Men hvis man kørte i tog, eller bus, etc. VIlle man jo højest sandsynligt kunne finde et par netværker man kunne tilslutte sig til, osv.. Og så for dem der er interessereret i det, "misbruge", jeg synes det er bedre at hjælpe folk til at blive sikre.. :-)
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 18:50 #8
Hov, glemte at sige, jeg synes godt om programmet - jeg kunne bare godt tænke mig et der var på Dansk. ;)

Smid et svar, så får du et par points ;)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. februar 2005 - 19:05 #9
Det kan jo også være på den anden side af gaden!

HF (trådløse forbindelser) er ikke altid lige lette at gennemskue, et træ kan stoppe alt transmision, men en mur kan lave reflektioner og forstærke signalet!!!!!

Kik på en WRT54G, den køre på en linux klon! Her i weekenden skal jeg reflashe 2 af slagsen med en "hacket" software. Så de kan bridges. (den hackede software kan man også øge sende effekten)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
03. februar 2005 - 19:06 #10
svar
Avatar billede d4rkd3vil Nybegynder
03. februar 2005 - 19:49 #11
Kikker lige på WRT54G - mener dog også jeg har kikket på den, eller i hvert fald en der hed noget lign. Tidligere idag ;-)

På itbutikken.dk vidst nok.. ;-)

Men, tak.. :-)
her er points ;)