Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:18 Der er 20 kommentarer

Tynd klient til Citrix (ICA) server

Hej

Jeg har lige et par spørgsmål.

Lige nu er min virksomhed ved at få opstillet en Citrix farm beståenede af 2 stk HP servere som skal kører vores netværk fra august af.
Vi har en masse gamle maskiner som vi til at starte med gerne vil bruge som tynd klienter. Senere, i løbet af et års tid, skal de skiftes ud med rigtige tynde kliente, men spørgsmålet er nu, hvad med software?

Jeg har kigget lidt på PXES og Thinstation.

http://thinstation.sourceforge.net/
http://pxes.sourceforge.net/

Jeg syntes at Thinstation er absolut det nemmeste at gå til. Men findes der andre software, som kan bruges? Hvis de er gratis gør det, det selvfølgelig bare bedre. Håber i har lidt forslag.?

Sidst vil jeg hører om i har nogen links til firmaer der sælger tynde klienter.?? Kan det betale sig at købe dem fra USA. Jeg kan se at der er flere der sælger dem til ca. 70$ for 500MHz.
Det eneste krav fra de tynde klienter er at de skal have USB i fronten, diskette drev, og der skal være lydkort i.

Mvh Michael
Avatar billede cbm30 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:28 #1
Citrix laver såmænd også deres egen klient, og den kan hentes her:http://www.citrix.com/site/SS/downloads/downloads.asp?dID=2755
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:38 #2
Jamen det software som citrix laver, kan vel ikke kører på en tynd klienter?

De tynde klienter skal jo lave et RAM drev hvor de så henter klient softwaren over fra en TFTP server, så klienten kan opdateres fra en central server.

Problemet er også at man skal bruge et styresystem. Windows kan man jo nemt sætte op til det, men problemet på mit arbejde er at folk ikke kan lade vær med at rode med alt, og folk sletter bare start filerne o.s.v.
Derfor skal det være spæret så meget at de ikke kan gøre noget.
Der ville det være perfekt med f.eks. Thinstation og PXES som kører på Linux, og de fylder jo kun 10-15mb.

Mvh Michael
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:42 #3
Hos bruger vi med stor fornøjelse Thinstation. Det er ret nemt at gå til som du selv har opdaget.
... vi har gravet alle vores "lig" op af kælderen og smidt en cd med thinstation i - nemt.

Jeg har ikke umiddelbart fundet bedre alternativer.

Mht. rigtige tynde klienter har jeg ikke lige nogen guldkorn. Vi bruger ikke USB, diskettedrev og lyd til vores brugere.
Vi går efter en så tynd klient som muligt - så vi bruger primært Wyse WT 1125 SE som har en ekstrem hurtig starttid (til logon) på ca. 15 sek.
Vi har dog også en del Compaq T1000 / T1010 / T20 som også fungerer fint men knapt så godt som Wyse (synes vi ihvertfald)

cbm30 -> nu er thinstation jo lidt andet end bare en klient...
Avatar billede cbm30 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:55 #4
Det kan godt være det er mig der blander tingene lidt. Hvis du vil have tynde klienter, som wyse elller lign, kan eller skal du ikke lægge software ind, mig bekendt. Men du snakker om nogle gamle pc´er som i vil starte med, og her kan du jo lægge den ind..

isl19960 -> Jeg kender slet ikke thinstation, og har aldrig brugt den
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 08:58 #5
cbm30 -> Ja det må jeg faktisk sige at jeg troede også at der lå et specielt OS på de tyndeklienter, hvor man så kunne vælge OS i biosen eller sådan noget. Det lader til at nogen tyndeklienter har det sådan, hvor andre bare har et netkort med en boot rom, som så kører PXE.
Avatar billede cbm30 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:26 #6
De terminaler jeg er stødt ind i, har en slags "opsætningsmenu" hvor du konfigurer forskellige ting, og når så brugeren kommer og tænder for den, kobler den automatisk på serveren. Om man kan kalde det et OS ved jeg ikke. Iøvrigt kan jeg fortælle dig at nogle af de brugere jeg støder ind i er glad for at have en pc. Fordi hvis citrixen skulle være nede eller forbindelsen er røget sig en tur, kan de jo arbejde lokalt indtil den er oppe igen.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:28 #7
Mange tynde klienter bruger Windows CE, .net eller linux som styresystem - Ihvertfald vores Compaq og Neoware vi har testet på et tidspunkt.
Wyse har i deres helt tynde klienter deres eget Blaze styresystem som er meget skrabet, men også meget hurtigt og simpelt.

cbm30 -> Thinstation er en komplet system du f.eks. kan brænde på en cd og lade maskinen starte op på den. På cd'en kan man så lægge konfigurationen af den tynde klient så den starten op som om det var en tynd klient.
Det betyder at man er ligeglad med hvad der ligger på HDD og ikke behøver at rode med drivere til div. hardware - thinstation finder selv ud af det (på de maskiner vi har ihvertfald). Som tidligere skrevet har jeg fundet alle de gamle maskiner frem fra støvet i kælderen og smidt sådan en cd i. Og ALLE kørte bare lige som de skulle fra starten uden at skulle gøre andet end at sætte i bios at skulle starte på cd-rom istedet for HDD.
Avatar billede cbm30 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:35 #8
isl19960 -> det er smart, tak for oplysningen..  Dvs at man egentlig kan formatere HDD og efterlade det tomt, så skulle poul pilfinger blive fristet til at ta´cd´en ud sker der ikke en s... når han starter maskinen. smart smart
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:38 #9
Så fik jeg det sku til at virke.

Typisk understytter Thinstation ikke de gamle 3com ISA netkort.

Mange tak for alle oplysningerne.

Jeg faldt lige over denne tynd klient.
http://www.nextsystem.com/18728

Den ser ret spændende ud!
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:39 #10
cbm30 -> Ja - det er et skrabet OS du sådan set kigger på når du sætter den tynde klient op.

Hos os bruger vi udelukkende Citrix og holder alt centralt - det letter administrationen en del. Selvfølgelig er man sårbar overfor hvis selve forbindelsen til en afdeling ryger, men hos os er det ikke noget der er livsnødvendigt.
Vi har 12 Citrix-servere som brugerne bliver fordelt automatisk på. Så skulle en enkelt server gå ned, logger de bare på igen og bliver ledt ind på een af de andre servere.
Hos os er det iøvrigt ekstremt sjældent at en server går ned - måske een server een gang de sidste 2 år !

Du har ret i at brugerne helst vil ha' en pc hvis du spørger dem direkte. Min erfaring er dog at de ingen problemer har med at bruge en tynd klient istedet for - og efter et kort stykke tid vil de faktisk hellere ha' en tynd klient end en pc. Brugere er dog forskellige så det er ikke sikkert at det forholder sig sådan hos andre.
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:44 #11
NEXTstation 1GHz 128MBram/64MB flash  DKK 2120,- ekskl moms.

Det er da rimelig billigt ikke??
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 09:48 #12
cbm30 -> ja - jeg gør det at jeg sætter pc'en udelukkende til at starte op på cd'en.
Så er der nemlig absolut ingenting at pille i... :D
Desuden bruger vi udelukkende published applications - igen for at minimere de ting brugerne kan pille i og for at holde det hele så simpelt som muligt :)

gichael3257 -> ok - er så ikke lige stødt ind i nogen gamle 3com-kort endnu ;)

Det kunne da godt være man lige skulle kigge/teste på Nextsystems klienter :)
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 10:04 #13
Vi gir vist omkring kr. 1.800,- for Wyse'en...
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 10:06 #14
Hvem forhandler i ved? Jeg har ikke kunne finde Wyse i DK nogen stedet.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 10:15 #15
Vi køber dem vores normale konsulenter/hardware forhandler. De fleste kan vel skaffe dem.
Nu køber vi en del ved dem, så vi få måske nok noget rabat, men det burde være i det leje ihvertfald.

Ellers ved jeg at http://www.commerze.dk/ sælger Wyse. Jeg er ikke nået til at få tjekket priser endnu, men de har dem ihvertfald.

Hvor mange klienter regner du med at skulle bruge ?
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
03. februar 2005 - 10:16 #16
Jeg regner med ca. 150-200 klienter. De skal selvfølgelig ikke skiftes med det samme, men i løbet af nogen år.

Tak for linket, jeg prøver lige og kigge lidt.
Avatar billede isl19960 Nybegynder
03. februar 2005 - 10:35 #17
Så burde du kunne få en god aftale med en god pris :D

Vi har det sådan at vi gerne "genbruger" de gamle maskiner, og gerne med Thinstation.

Når de så ikke kan mere - og det sker jo på et tidspunkt omend efter "lang" tid - så bliver de skiftet ud til en rigtig tynd klient. Så bliver udskiftningen udført løbende, og ikke før det er nødvendigt. Jeg tøver så heller ikke med at udskifte dem, hvis de begynder at opføre sig unormalt.
Det er en helt utrolig, hvor gamle maskiner man stadig kan bruge vha. Thinstation :D
Avatar billede tomdane Nybegynder
09. maj 2005 - 09:42 #18
Jeg har vurderet en del tynde klienter på det seneste, og min yndling er den nyeste Wyse - wintern s30 - primært fordi man i Citrix ICA klient kan bruge alt-tab (hvilket har været et problem på andre modeller).

Nu vil du jo gerne genbruge gamle PC'er, men har du tænkt på støjgener, varmeudvikling og tyverisikring. På disse områder er en ægte tynd klient en PC overlegen.

Og hvorfor skal det lige være citrix? IMHO virker Windows terminal server på en server 2003 samt RDP klient mindst lige så godt som ICA. Og besparelsen i Citrix klienter mere end betaler for windows miljøet. Godt nok kan du låse brugeren længere ned i Citrix, men mange brugere brokker sig over det ukendte og noget irriterende miljø (inge alt-tab swap, ingen menulinie i bunden med åbne applikationer). Desværre kører vi selv Citrix af politiske årsager, men jeg smed det helst ad h... til.

Jeg er i øvrigt interesserede i at høre hvordan man bruger com og usb-porte på en tynd klient - se mit eget spørgsmål.

Mvh, Thomas
Avatar billede tomdane Nybegynder
09. maj 2005 - 09:46 #19
... og wyse terminaler har vi købt hos computerstore...

TD
Avatar billede gichael3257 Nybegynder
09. maj 2005 - 10:52 #20
Vi har valgt Citrix pga. økonomiske årsager.

Derud over, som du selv siger, kan vi låse brugerne mere end ved RDP, hvilket er nødvendigt. Brugerne er elever, og de skal absolut ikke have adgang til noget som helst som de kan ødelægge :)

Jeg vil da lige prøve at se på Wyse Wintern S30.

Du skriver at i ikke kan bruge com og usb portene. Dette skal aktiveres både på serveren, og på de tynde klienter. Hvis de tyndeklienter kører Linux, kræves det at man mounter usb eller com portene vær gang man skal bruge det.
Der er selvfølgelig lavet en masse scripts som kan gøre det automatisk, så man slet ikke ser at de bliver kørt i baggrunden.