Avatar billede kims2 Nybegynder
01. februar 2005 - 17:57 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

PC vil pludselig ikke boote fra SATA harddisk

Jeg har nu igennem et par måneder kørt med mine 2 maxtor SATA harddiske på min Soltek Qbic EQ3401A uden problemer.

Da jeg så ville starte op den anden dag ville den ikke boote på harddisken og jeg kunne ikke engang starte op på en windows cd. Jeg kiggede i BIOS og den kan sagtens se drevene.
Jeg prøvede så at køre maxblast og formattere min ene disk som en win xp disk på ny og installere windows på den igen. Efter endt installation kunne den starte op uden problemer, men da jeg efter jeg havde slukket computeren første gang og igen startede op, kunne den ikke boote igen.

Derefter prøvede jeg at sætte en IDE harddisk til sammen med mine Sata harddiske og installerede windows på IDE harddisken.
Der er ingen problemer med at boote på IDE harddisken og jeg kan sagtens se mine sata harddiske i BIOS og bruge dem i windows.

Hvad kan problemet være, jeg aner ikke hvad jeg mere kan gøre??
Avatar billede ppr Nybegynder
01. februar 2005 - 18:06 #1
Har du instillet BIOS til at boote fra din disk?
Avatar billede kims2 Nybegynder
01. februar 2005 - 18:08 #2
ja, når jeg sætter den til at boote fra sata disken, så kommer der bare en sort skærm med en tekstmarkør der blinker oppe i hjørnet og den kommer aldrig videre.
Avatar billede ppr Nybegynder
01. februar 2005 - 18:24 #3
http://www.soltek.de/soltek/FAQ/WinXP_SP2.pdf

Jeg har fundet dette hos Soltek, måske det kan hjælpe dig.
Avatar billede ppr Nybegynder
01. februar 2005 - 18:31 #4
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Faldt over denne side.

En anden skriver at han sætter bios til scsi
Avatar billede kims2 Nybegynder
01. februar 2005 - 19:49 #5
Det hjælper desværre ikke.
Første link: Jeg har ikke problemer med at den ikke kan afslutte installationen af windows eller sp2. jeg kan godt installere, men kan efter computeren har været slukket ikke starte op.

andet link: både bios og windows installationen kan godt se diskene, så dette løser desværre heller ikke problemet?

Andre der har nogle forslag?
Avatar billede kenp Novice
01. februar 2005 - 21:39 #6
Når du starter dyret op på din CD-rom (uden din ide disk i) så skal du jo trykke F6 for at indlæse s-ata/scsi driverne.
Avatar billede kims2 Nybegynder
01. februar 2005 - 22:28 #7
problemet er at jeg slet ikke kan starte op på min cd-rom når jeg kun har sata harddisken sat til. Den står bare stille ved det billede hvor man skal trykke en tast for at starte fra cd-rom
Avatar billede kenp Novice
01. februar 2005 - 22:35 #8
Hvad har du sat som first boot device? din cd-rom, IDE eller S-ata for du skal kun have aktiveret cd-rom og s-ata også sørge for at den ikke booter på ide eller forsøger på det.
Avatar billede kims2 Nybegynder
01. februar 2005 - 22:47 #9
ide er slet ikke sat til når jeg prøver at boote fra s-ata, for normalt har jeg kun 2 s-ata diske og det har virket problemfrit i et par måneder indtil for et par dage siden. IDE er kun en jeg har sat til nu for at kunne bruge computeren.
cd-rom er sat som first boot og s-ata som second.
Avatar billede kenp Novice
01. februar 2005 - 23:10 #10
kan du komme ind på din s-ata disk når du starter op på din ide disk? jeg tænkte på om den kunne være gået
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 00:19 #11
ja, jeg kan sagtens bruge min s-ata disk når jeg har startet windows op på min ide disk.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 09:31 #12
prøv at køre programmet everest, måske kan det give info som du kan bruge. Det tyder på der er en driver som ikke virker. Kan den være blevet overskrevet af andet program?
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 09:40 #13
Det kan da godt være, men burde det problem ikke være løst når jeg formatterer harddisk og geninstallerer windows? Jeg kan jo ikke starte op på en helt ny windowsinstallation på sata disken når jeg har haft slukket computeren første gang
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 09:43 #14
fordi du har installeret windows kan du sagtens mangle en driver til Sata. gå ind på din producents hjemmeside og finde en opdateret driver.
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 10:00 #15
ok, syntes bare det er underligt at den sagtens kan ses i bios og i xp og problemet aldrig har været der før? Nogen der ved hvilken driver man skal bruge til en Soltek Qbic 3401A med en Soltek SL-B8E-F bundkort? Kan nemlig ikke finde noget på deres hjemmeside.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 10:18 #16
hvad version har du? version ax1,6f er her: http://www.techspot.com/drivers/index/file/information/3105 .  Det er en opdateret XP driver.
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 11:03 #17
Den du linker til hedder b8ef16 og jeg har en der hedder b8ef18
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 11:08 #18
Jeg går ud fra at den nyeste version også har tidligere ændringer med??
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 11:37 #19
burde den have, men det er sommetider at drivere ikke virker ordentligt i første omgang. jeg leder lidt mere.
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 11:52 #20
ok, tak for hjælpen indtil videre. Vil også selv lige se om jeg overhovedet kan finde på mere at gøre.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
02. februar 2005 - 12:32 #21
har du en speciel sata diskdriver? tror ikke det er bios, som er problemet.
sjovt at du har en driver som ikke er på hjemmesiden. fandt lige dette værktøj hos soltek:
http://www.soltek.com.tw/soltek/download/download_all.php?isbn_st=SL-B8E-F2, måske kan det oplyse noget
Avatar billede ppr Nybegynder
02. februar 2005 - 12:33 #22
På Intels hjemmeside findes der noget om SATA diske, tilsyneladende skal man have en driver der passer med sit chipsæt.
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 15:29 #23
Jeg har ikke nogen Special Sata driver og jeg ved ikke lige hvor jeg skal finde den, men jeg har ikke haft brug for den før, så det er lidt mærkeligt.
Avatar billede kims2 Nybegynder
02. februar 2005 - 15:31 #24
Grunden til at jeg har en nyere Bios end den du linker til er at mit bundkort hedder F til sidst og ikke F2.
Avatar billede ppr Nybegynder
03. februar 2005 - 09:46 #25
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
03. februar 2005 - 09:48 #26
kører du raid på dine sata diske? Maxtor har f.resten et værktøj til diskdiagnostisering liggende på hjemmesiden har jeg hørt, prøv at hente det.
Avatar billede ppr Nybegynder
04. februar 2005 - 09:24 #27
http://www.google.dk/search?hl=da&q=+ICH5+sata+driver&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Ser ud til at du skal have en driver til din SATA kontroller.

http://www.soltek.com.tw/soltek/product/products_all.php?isbn_st=SL-B8E-F

Dit chipsæt er 2 x Serial ATA connectors supporting 2 Serial ATA HDDs. (by ICH5)
Avatar billede ppr Nybegynder
04. februar 2005 - 09:26 #28
Avatar billede kims2 Nybegynder
04. februar 2005 - 10:44 #29
Jeg har fået det til at virke igen. Kørte maxblast på min anden SATA harddisk og nu køre det uden problemer.

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
04. februar 2005 - 11:05 #30
godt du fandt ud af det, der er ikke noget værre end en pc i udu (det skulle da være når kæresten skal have det røde! :-))Takker for point