Avatar billede daniel24 Nybegynder
30. januar 2005 - 17:40 Der er 9 kommentarer

program til overførsel af dv materiale fra dv cam

Jeg har et SONY dcr pc 109 men kan ikke finde ud af at få materialet fra dv båndene over på min powerbook. Jeg har et firewirekabel men når jeg sætter det til sker der intet. Hvilket program behøver jeg og hvad kan der være galt?

Tak for hjælpen

Daniel
Avatar billede egonspock Seniormester
30. januar 2005 - 17:43 #1
Har du åbnet iMovie, valgt kamera (lige under fremvisningsruden) og trykket på importer?
Avatar billede tkmbh Nybegynder
30. januar 2005 - 17:49 #2
Jeg har et Panasonic hvor jeg smider det ind med usbkabel.

Jeg bruger Windows moviemaker.
Der vælger jeg i mellem mit webcam og mit Panasonic.

Så sætter jeg den bare til at optage og så får jeg det ind på min computer sådanne.
Avatar billede daniel24 Nybegynder
30. januar 2005 - 18:12 #3
den vil ikke finde kameraet, men det er faktisk også et usb kabel der fulgte med jeg bruger og de siger det SKAL være firewire, er det sandt?
Avatar billede egonspock Seniormester
30. januar 2005 - 18:33 #4
Har du også sat kameraet i VCR/VTR-mode og tændt det? Undskyld hvis jeg spørger dumt, men det kan ofte være det, der skal til. Det er en god ide at bruge hjælpemenuen i iMovie til at sikre at alt står rigtigt.
iMovie forudsætter Firewire/IEEE1394/iLink, og hvis man skal have noget gennem USB kan det formentlig kun klare diverse mpeg-formater, og det kun i iMovie 5, hvor jeg da lige har redigeret en .avi-film fra mit gamle digitale Canon-kamera. Har du en mulighed for at checke om Firewireporten virker?
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. januar 2005 - 18:42 #5
tror du så ikke du skulle spørge et par Windows-brugere under denne kategori:
http://www.eksperten.dk/spm/Styresystemer/Workstation/Windows-XP/
Avatar billede daniel24 Nybegynder
30. januar 2005 - 19:17 #6
hvorfor skulle jeg dog gøre det når jeg har en mac????????!!!
Avatar billede aeblenet Nybegynder
30. januar 2005 - 20:49 #7
Du skrev selv:
Jeg bruger Windows moviemaker. (det kommer vist ikke sagen ved, hvis du har en Mac).

Åbn programmet:
Image Capture (Billedoverførsel)
>Åbn INDSTILLINGER
>Vælg dette program til at åbne, når et kamera tilsluttes

Nu kan du overføre filmen direkte til dit skrivebord, uden at skulle tænke på dette og hint.
-sidenhen skal du så blot finde det program der passer dig bedst til f.eks redigering af dine DV-klip.

Fortsat go' dag!
Avatar billede daniel24 Nybegynder
30. januar 2005 - 23:48 #8
nej hvis du kigger oppe i tråden var det tkmbh der skrev det med moviemaker men tak for svaret. det  bliver egonspock der får point da han kom med det svar jeg skulle bruge - så egon læg et svar
Avatar billede egonspock Seniormester
31. januar 2005 - 00:09 #9
Kom det til at virke?