Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
30. januar 2005 - 02:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problemer med css

http://shell2.eushells.com/~cecil/newcse/base.html

i firefox stikker menuen til højre meget længere ned end resten af mainfeltet til venstre....det virker fint i internet explorer....

løsningsforslag modtages med kyshånd :D
Avatar billede alister_crowley Nybegynder
30. januar 2005 - 03:14 #1
Din css opbygning er ikke særlig god, jeg vil foreslå om total omstrukturering baseret på et eksempel (eller 2) fra http://www.thenoodleincident.com/tutorials/box_lesson/boxes.html
Avatar billede olebole Juniormester
30. januar 2005 - 18:02 #2
<ole>

Du kunne gøre, som W3C anbefaler: Brug en tabel til kolonneopdeling. Det er det eneste element, der er beregnet til lige netop det og kan ikke på fornuftig måde erstattes af andre.

Denæst bør du vide, at dine brugere kun har besvær udaf, du skriver i XHTML. Da dine sider alligevel parses som dårlig HTML4, ville det være bedre at skrive HTML4.01-Strict. Prøv at læse disse to artikler:
    http://www.eksperten.dk/artikler/537
    http://www.eksperten.dk/artikler/538

/mvh
</bole>
Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
30. januar 2005 - 21:05 #3
jeg vil gerne undgå tables, men basere mit layout på css

Grunden til at css ser noget kryptisk ud er fordi at jeg vil gerne have det i midtel altid centreret, og ved resize skal det blanke område til venstre og højre kun resize......er du bekendt med en anden måde at opnå den effekt aliester?
Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
30. januar 2005 - 23:10 #4
har læst dine artikler ole, og vil rette det angående xhtml, men tables vil jeg gerne undgå, hvis det da er muligt
Avatar billede jlykkegaard Nybegynder
01. februar 2005 - 19:28 #5
lavede lidt tricks, og fik det til at du, tak for linksne til dine gode artikler bytheway ole ;)
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2005 - 20:36 #6
Det skal lige siges, at:
1. CSS og tabeller er ingenlunde hinandens modsætninger
2. koden meget ofte bliver langt dårligere af at undgå tabeller
3. W3C anbefaler netop brugen af tabeller til kolonneopdeling og visning af tabullerede data
4. de, der kategorisk afviser brug af tabeller, har endnu til gode at forstå meningen med CSS

Desværre gælder det samme for CSS/HTML, som gælder for XHTML:
De fleste af de, der skriver tutorials om emnet, har ikke selv fattet det første om teknologien - og disse personer opnår ofte kult- og gurustatus, hvilket er katastrofalt for begrebet 'den gode kode'  :o|

Hvad W3C advarer imod, er de store nestede tabel-helveder, der holdes på plads af et hav af transparente giffer.
At gå ud og advare mod generel brug af tabeller - og skabe global 'tabel-o-fobi' - på den baggrund, er derimod fuldstændig idiotisk og uden sammenhæng med virkeligheden. Mange 'web-guruer' skader desværre langt mere end de gavner.

Mit råd:
Gør dig fri af alle lemmingerne og skriv god kode i stedet for at skrive 'religiøst' dikteret kode = kode, der bruger elementerne på en fonuftig måde og til det, de er beregnet til  ;o)