Avatar billede fritter25 Nybegynder
27. januar 2005 - 18:20 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Printer og bruger oprettelse

Hejsa.

Jeg skal oprette en masse brugere; mellem 200 og 350. Jeg havde ladet mig fortælle, at det var muligt at gøre gennem en batch fil, så man var fri for at sidde i AD og indtaste en masse ting.
De må gerne have samme password. Kan dette passe?
Der er ca. 12 bærbare computere, som alle disse brugere skal være fælles om. Derfor skal de også have adgang til den samme printer. Hvordan sikrer jeg mig, at når en bruger får fat i en ny maskine og logger ind, så får han også denne printer automatisk. Jeg vil ikke bruge roaming profile.
Er der nogen som kan hjælpe?
Avatar billede holmus Nybegynder
27. januar 2005 - 18:29 #1
Hej Fritter
Det er helt korrekt, der findes nogle super seje links og fedt materiale hos Microsoft.
Grundlæggende kan du stort set finde alt hvad du har behov for her;
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scripts/default.mspx

Derudover mere specifikt, kan du tilføje x-antal brugere via nogle af disse scripts;
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scripts/ad/users/manage/default.mspx
Dette tilføjer eks. 1000 brugere med bruger id UserNo og så et id!
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scripts/ad/users/manage/usmgvb03.mspx

Dette område drejer sig om printere;
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scripts/printing/client/default.mspx

Det du kan gøre er at kopiere koden ind i en notepad, og modificer den, så den passer til dit AD. Herefter gemmer du filen som en .vbs, og fra en dosprompt, kan du så køre wscript filnavn.vbs fra det bibliotek filen ligger i - så udfører den koden du har bedt om, forudsat at du har rettigheder til det! ;-)

Det er i øvrigt rigtigt skægt at kode op imod AD'et, hvis man er til koder - så rigtig god fornøjelse! :)
Avatar billede fritter25 Nybegynder
27. januar 2005 - 18:54 #2
Nu er jeg desværre ikke nogen haj til scripts, så kan du evt lave et eksempel med brugerne + et med printerne. Så ville jeg blive meget glad!
Avatar billede holmus Nybegynder
28. januar 2005 - 08:18 #3
Hej fritter

Nedstående er omkring oprettelsen af brugere;

Set objRootDSE = GetObject("LDAP://rootDSE")

Set objContainer = GetObject("LDAP://cn=Users," & _
    objRootDSE.Get("defaultNamingContext"))

For i = 1 To 300
    Set objLeaf = objContainer.Create("User", "cn=UserNo" & i)
    objLeaf.Put "sAMAccountName", "UserNo" & i
    objLeaf.SetPassword "123456"
    objLeaf.SetInfo
Next

WScript.Echo "300 Users created."

Det der sker her er at der bliver oprettet 300 brugere, med bruger id: userNo1 - 300, i den container der hedder Users i dit AD. Samtidig sættes passwordet til 123456.

Ovenstående burde du kunne kopiere direkte ind i en vbs fil og eksekvere denne! Jeg har set at du andet steds har fundet ud af det med printerne, så det vil jeg undlade her! :)
Avatar billede serverservice Praktikant
31. januar 2005 - 17:50 #4
Det kunne også gøres med Dsadd som er en af de nye ting til 2003 , ved ikke hvorfor det ikke fremgår af de ellers ret lækre links fra Holmus.
Det vil være en fordel hvis de er medlem af samme ou , er de i forskellige grupper skal de også specificeres , og du kommer ikke udenom at skulle angive brugernavn - mærkeligt nok *s.
Du kan bruge samme password og vælge at diasble dem første gang indtil at brugerne skal logge på - så kan du bare multiselecte dem og enable osv.

vender tilbage med et script til dsadd
Avatar billede serverservice Praktikant
31. januar 2005 - 18:39 #5
dsadd user cn=Hans Jensen,ou=ounavn,dc=domain,dc=com -samid Hansj -upn Hansj@domain.com -fn Hans -ln Jensen -display "Hans Jensen" -pwd 123456

sådan oprettes een bruger - god fornøjelse
Avatar billede bosco Nybegynder
05. februar 2007 - 14:16 #6
dsadd ser ikke så tosset ud, og kan en masse.
Men er der nogen af jer der kendet et gratis tool med en GUI til oprettelse af brugere.

Min case er at jeg administrere en skole hvor en sekretær skal stå for bruger oprettelse.
Har i et godt tip så vil jeg meget gerne høre fra jer!

-Max
Avatar billede serverservice Praktikant
05. februar 2007 - 14:24 #7
Bedre sent end aldrig - Nej kender ikke et gratis tool som en sekretær kan anvende
Avatar billede serverservice Praktikant
05. februar 2007 - 15:20 #8
Hvor mange oplysninger skal sekretæren selv tilføje i sådan et program - af brugeroplysninger?
Og ville det være bedst som webbaseret eller ren windows ?
Avatar billede bosco Nybegynder
06. februar 2007 - 08:37 #9
Man kan sige at det hun primært kommer til er at oprette en pulje (klasse) af brugere, men de skal ikke have et fortløbende nummer, de skal bruge brugernavn fra skolekom. Jeg regner med at vi udtrækker en lise fra skolekom, og laver en .csv fil, og evt kunne bruge den til noget.
Men de oplysninger der skal ind er brugernavn og OU samt sikkerhedsgruppe, login script, samt home folder skal connecte M:\ til \\server\%USERNAME%$.
Så er man jo i det mindste fri for at skulle oprette brugerens privat mappe.
Men hun skal også kunne oprette enkelte brugere. Det kunne jo være supersejt hvis man kunne gøre det fra samme tool.

Webbaseret er helt klart det fedeste hvis du spørger mig :)
Men en exe / bat / what ever er sgu også fint med mig.

-Max
Avatar billede serverservice Praktikant
06. februar 2007 - 09:12 #10
Jeg har lidt svært ved at se hvordan sekretæren skal vide alle de her ting ?

1. ou
2. sikkerhedsgruppe
3. login script
4. home folder

Udtræk af csv - til oprettelse af brugere er også muligt , men det kræver 2 programmer - et til enkelt bruger og til et pulje.
Avatar billede bosco Nybegynder
06. februar 2007 - 09:31 #11
Som jeg ser det er det bare om at lave standarder, idag er det sådan at for dem der er startet i 2007 hedder OUen aargang 2007 og sikkerhedsgruppen heder aar07.
Sådan er det over hele linien, så det burde være til at regne ud selv for en sekretær ;)
login script og homefolder er den samme for alle, login.bat og som jeg skrev M:\ til \\server\%USERNAME%$.
Så det ser jeg ikke som et problem.

Det der er problemet for hende er at de scipts der er idag kan hun ikke gennemskue.
Jeg har lavet noget hvor hun bruger addusers.exe, men hun kan ikke finde ud af hvorfor der skal stå det ene og det andet i de scripts, og hvad fileren skal hede og hvad der ellers er af spørgsmål.

Det er nok også pulje oprettelsen der er den vigtigste, hvis man bare i et vindue kunne udpege en .csv fil som hun får en opskrift på hvordan skal se ud, og man i samme vindue  skriver OU navn, og sikkerheds gruppen, og klikker opret brugere.
Det der skal til at vel en GUI af en eller anden art der bare kan udskifte nogle parametre i nogle script filer.

Til enkelt brugeroprettelse kan hun jo så bare få besked på at lave csv filen bare med et enkelt navn ellers må jeg installere adminpak på hendes klient. Det må være et spørgsmål om at finde en passende arbejdsgang

-Max