Avatar billede holmmorten Novice
26. januar 2005 - 15:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Køb af ny pc

Hej allesammen

Min svoger skal ud og købe en ny pc, og har så spurgt mig om hjælp, da han faktisk intet ved om det selv. Jeg er ikke selv nogen ekspert, men ved dog hvad der er hvad og hvad der nogenlunde er godt.... :-) Derfor spørger jeg lige jer - der er jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken igen.... :-D

Hans behov er temmelig simpelt. Den skal primært bruges til internet, worddokumenter og mp3. Jeg har dog anbefalet ham at købe noget der kan lidt, hvis nu hans vaner skulle ændre sig lidt.

Minimumskrav må derfor være:
min. 2,8 ghz processor. (ved om ikke det skal være intel eller AMD - dog ville det måske være lidt overkill at købe P4 eller 64-bit)???
512 mb ram
min. 80 gb harddisk
DVD-brænder

Han er blevet anbefalet at handle hos pc-lageret.dk, men der har jeg ingen erfaringer med at handle. Hvor er der godt at handle? Kvalitet og pris skulle gerne hænge sammen, men ligeså vigtigt skal servicen være god, hvis skidtet en dag ikke virker mere :-).

Han skal desuden også bruge en 17" tft. Vil den her kunne gøre det (har nogen negative eller positive erfaringer):
http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=155723

Jeg har selv kig på den her, men ved ikke om den er de ekstra penge værd:
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40769

Af mus og tastatur har jeg anbefalet ham Logitech Cordless Desktop LX700. Jeg har selv den gamle MX700 og den er jeg meget tilfreds med. Kender nogen den nye?

En lidt lang tråd, men jeg håber nogen får tygget sig igennem den og har lyst til at hjælpe... :-)

Mange hilsner

Morten
Avatar billede henriknj Nybegynder
26. januar 2005 - 15:41 #1
www.itbutikken.dk er et ganske godt site!
De er billige og man kan enten hente selv eller få det sendt(og her er de ganske hurtige :).
Samtidigt har de en stort udvalg af systemer og hardware!
Jeg har selv handlet der et par gange, og hvis jeg bestiller inden 18.30 så er det hos mig næste dag. Hvis de altså har det på lager!
Avatar billede re-flex Nybegynder
26. januar 2005 - 17:02 #2
Når computeren kun skal bruges til tekstbehandling, MP3, Internet osv. så er 2.8GHz måske lidt overkill, men som du selv siger så er det en god idé at købe noget som kan lidt og som ikke er foældet i løbet af 45 minutter.

Men jeg ville dog ikke købe Pentium, som du bliver nødt til, hvis det mindst skal være 2.8GHz. AMD laver processorer som køre end lavere clockfrekvens end Pentium, men de yder mere pr. clock.

Bundkort
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=310426

CPU
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320442

Køler
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=320476

RAM
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=350381

DVD-RW
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=750648

HDD
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=420149

Mus & Tastatur (Logitech LX500)
http://www.shg.dk/link.asp?goto=infobox&varenr=520349

Med henblik på skærm, kan jeg desværre ikke hjælpe vildt meget, da jeg ikke er helt inde i markedet for TFT skærme. Har indtil videre selv holdt mig til CRT skærme.

Det bedste er selvfølgelig at kigge på specifikationerne, hvis ikke du har mulighed for se skærmen i brug. Men kontrastforholdet og lysstyrken skal være så høj som mulig, ligesom responstiden skal være så lav som mulig. Dog skal man ikke gå, for meget op i disse ting, da en skærm med et lavere kontrastforhold, stadig kan være bedre end en skærm med et højt kontrastforhold.

Går ud fra der også skal bruges et kabinet, men her er det stortset irrelevant, hvad I køber.

Dette er kun et eksempel på hvad der kan købes og sættes sammen. Har selv haft et AMD system før, og det virkede perfekt. Fulgte godt med de hurtigere Pentium CPU'er.
Avatar billede re-flex Nybegynder
26. januar 2005 - 17:05 #3
Skulle nok lige sige at dette system koster 3545,- inkl. moms
Avatar billede holmmorten Novice
16. februar 2005 - 17:38 #4
Hej igen

Har talt med min svoger - han vil helst købe hos en forhandler i kbh-området. Hvad kan anbefales af forhandlere??

/holmmmorten
Avatar billede holmmorten Novice
05. marts 2005 - 13:11 #5
Det blev til en intel fra Føniks computer. Jeg fik faktisk slet ikke brug for alle de råd du har givet, men jeg tror på at de var helt fine, og du har brugt tid på at arbejde med sagen - derfor point til dig...... :-)

/holmmorten
Avatar billede holmmorten Novice
07. december 2005 - 23:31 #6
smider du lige et svar re-flex?? Så kan jeg få afsluttet tråden!!! :-)

/holmmorten