Avatar billede nih Novice
25. januar 2005 - 22:53 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Database til planlagt vedligehold

Hej

Er der nogle der ligger inde med en database der kan håndtere en eller flere af nedenstående punkter:

-planlagt vedligehold
-maskin journal
-fejl og mangler
-oppetid på maskiner og grupper af maskiner
-budget for vedligehold

Det er en større opgave jeg har fået, og jeg mangler lidt inspiration. Jeg er faldet over DVS:
http://www.pcsys.dk/media/documents/DVS%20dk.pdf
Den har lidt af det jeg eftersøger.

Har i et eksempel i vil dele pls mail: nih_(at)_stofanet.dk

mvh Niels
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. januar 2005 - 08:37 #1
Jeg har aldrig set nogen eksempler på dette der er tilgængelige uden betaling :-)
Det er en meget komplex opgave så du får brug for al din fritid :-)

På mit nuværende arbejde bruge vi Logihold ( check http://www.logimatic.dk/sw422.asp ) som vi har været meget glade for. Hvis der skal nævnes problemer i det, så er udskriftsdelen nok det der lader mest tilbage at ønske.  Men det har jeg selv løst ved at lave et system i Access der trækker på data fra Logihold og laver de ønskede rapporter.
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 09:31 #2
Jeg kan sende et databaseeksempel ... som godt nok ikke matcher dine punkter, men du er velkommen til at benytte den som inpiration ....

Mvh.
Lasse
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. januar 2005 - 10:01 #3
jensen363>  den ville jeg da også gerne have et blik i.  Det er et meget spændende område så............

hugo snabela jamo punktum com
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 10:07 #4
Hugo > eksempel-db sendt
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
26. januar 2005 - 10:08 #5
tnx
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 10:09 #6
Your welcome
Avatar billede nih Novice
26. januar 2005 - 10:16 #7
Jensen363 -> Jeg vil gerne have et eksemplar: nih(at)stofanet.dk
hugopedersen -> Tak for linket

Niels
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 10:21 #8
Niels > eksempel-db sendt
Avatar billede nih Novice
26. januar 2005 - 10:24 #9
Modtaget - tak
Avatar billede -anders- Juniormester
26. januar 2005 - 10:56 #10
Hej Niels et link til maintech som står for vedligholdelseprogrammet Maximo, måske der er lidt inspiration at hente: http://www.maintech.dk/
Avatar billede nih Novice
26. januar 2005 - 15:30 #11
Tak for inspirationen :)

Er der nogen af jer der har erfaring i at lave databaser kommercielt.
Skal jeg lave den på fast tilbud eller på timebasis.
Hvad skal jeg være opmærksom på rettigheder.

mvh Niels
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 15:37 #12
De fleste opgaver jeg har været blandet ind i, har været med fast tilbud, hvilket sjældent har været til min fordel, :o( ... men det er den oftest forekommende tilbudsform. Hvis du kan få en aftale i stand med time til time betaling, er det langt at foretrække.
Avatar billede nih Novice
26. januar 2005 - 15:44 #13
Ja, jeg regner med kr. 30.000 eller 40 - 60 timer

Aftalen er så godt som i hus :)

Men hvis program er det - det er da stadig mit - ikke ???
Kopisikring er også et nyt område for mig.
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 16:07 #14
Kopisikring via Access-udviklingsmiljøet har jeg ikke de store erfaringer med. Sikring imod misbrug/kopiering kan nok foretages, men hvordan man så kontrollerer det efterfølgende er en anden sag ...
Databaser i Access er jo nærmest Open Source :o)
Avatar billede hnteknik Novice
26. januar 2005 - 16:07 #15
Hm - lavede engang for 25 år siden noget kodevedligehold på et dynamisk vedligeholdssystem brugt på virksomheder herhjemme og hoteller i Norge. Det er nok ikke sådan et system, du skal til at lave, når du kun regner med 40-60 timer. Jeg ville nok 3- doble tid og penge.

Jensen363 -> Jeg vil også gerne have et eksemplar henriksnabelaweb4itdotdk
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 16:11 #16
hnteknik > eksempel-db sendt
Avatar billede -anders- Juniormester
26. januar 2005 - 16:49 #17
Hvis du indgår en egenlig kontrakt med kunden, er det oplagt at skrive noget om ophavsrettigheder til programmet uanset hvilket udviklingsværktøj der er tale om, med hensyn til "Open Source" kan man jo udsende sine dbfiler som .mde filer dette forhindre at kunden og eller brugerene eller nogle helt andre kan komme til kildekoden
Avatar billede nih Novice
26. januar 2005 - 19:36 #18
3-doble tid og penge ?? - Den tror jeg ikke jeg kan sælge.
Jeg regner dog med en del udvidelser og tilrettelser ekstra rapporter osv. som efterfølgende skal laves på timebasis.

tak for de mange indlæg :)

Hvis i kommer med nogle svar skal jeg forsøge at dele sol og vind lige.

Til sidst - Der er vel ikke nogle der kender et link til en standartkontrakt som jeg kan bruge.

Niels
Avatar billede jensen363 Forsker
26. januar 2005 - 19:41 #19
Svar :o)
Avatar billede -anders- Juniormester
26. januar 2005 - 19:44 #20
Hej Niels, jeg behøver ikke point, da jeg ikke syntes jeg har hjulpet det store her på dette link: http://www.startguiden.dk/kontrakt_standard/26748/1/0 kan der downloades en standardkontrakt (.doc fil), den er ganske gratis at downloade, der er også mange gode råd for "nystartede", god arbejdslyst med dit nye projekt.
Avatar billede hnteknik Novice
26. januar 2005 - 21:42 #21
Hm - kan nok finde en kontraktform på ingeniørforeningen hjmmeside. Sig til,hvis den anden ikke kan opfylde dit behov.
Avatar billede nih Novice
27. januar 2005 - 23:22 #22
Er der andre end jensen der vil have point ??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. januar 2005 - 07:14 #23
Points er altid rare at have, men der er vel rent faktisk ikke kommet et konkret svar på dit spørgsmål.
Avatar billede hnteknik Novice
28. januar 2005 - 14:58 #24
Næh men held og lykke. Husk et gammel råd fra en rådgiver mht tiod og penge. Gør dit bedste med at beskrive projektet og beregn så tiden. Når alt så er taget i betragtning gang så med PI.
God weekend
Avatar billede proc Nybegynder
29. januar 2005 - 01:14 #25
hnteknik har fat i noget af det rigtige ;-)

PI er altid et godt tal at have ved hånden, når der skal findes en faktor som kan beskrive forholdet mellem beregnet og faktisk tidsforbrug...

...noget helt andet er, at din pris på 30k nok er meget fornuftig. Det er timeprisen, der er noget galt med. Du finder vist ikke andre end offentlige kasser, støttede projekter og meget store virksomheder med rod i organisationen, som i praksis er villige til at betale timepriser over kr. 500,- for "simpel udvikling" i et "børne-program" som Access.
Tag endelig ikke fejl, jeg ved sq godt (af smertefuld erfaring!) at det hurtigt kan blive endog meget kompliceret, men det er vist ikke helt i skoven at mene at de fleste ikke regner Access-databaser for "rigtig programmering".
Udtalelsen er lidt bombastisk, men jeg har trods alt en vis erfaring (jeg har rådgivet virksomheder om databaser, siden før Access hed 2.0 til efternavn - og det er i mange tilfælde endt med at jeg har skrevet skidtet selv ;-))

Jeg kender ikke mange som reelt har fået over 300-400,-/time for længerevarende Access-opgaver. For småopgaver af nogle få timers varighed kan det sagtens lade sig gøre, men jeg har endnu til gode at se et 100-timers projekt solgt til én kunde for 75-100k...

Men fortvivl ikke: kunsten er at sælge den samme løsning flere gange! Sælg kunden en løsning, som består af en licens til "standard-programmet" og et antal timer til kundespecifikke tilretninger.
På den måde bevarer du retten til "guldet", samtidig med at du får betalt den del af koden du ikke kan genbruge. En fordeling kunne være x kroner for første bruger, det halve for efterfølgende, og så f.eks. 20 timer á måske 750,- til brug for tilretninger. På den måde kan du måske endda få prisen lidt over de 30k - det er sandsynligvis lettere for køber at få projektet puttet i budgettet (læs: få overbevist kassemesteren!), hvis prisen er 10k + 5k + 5k + tilretninger (15k, totalt 35k), end hvis den er 30k.

Og når du så har brugt 100 timer, ender du på en (lav men) rimelig timeløn. Bruger du så fra starten og undervejs måske 10-20 timer på at tænke løsningen lidt bredere, har du efterfølgende et decideret produkt, som du potieltielt kan sælge til alle de andre yyy-firmaer, hver gang for 10-20k + tilretninger. Og det helt smarte er, at det reele tidsforbrug til tilretningerne bliver mindre og mindre.
Kan du bare sælge projektet tre gange, ender du reelt med en højere timeløn end du fra starten drømte om!
HOV - tre gange...der havde vi PI igen ;-)

Som jeg ser det er kunsten i at få sit arbejde ordenligt betalt altså at forsøge at være realistisk med timeforbruget, efterfølgende gange det med PI, så det passer med virkeligheden - og så finde tre kunder der vil deles om regningen!

Lige til sidst: jeg har endnu ikke set en kunde acceptere udvikling på timebasis, uden en eller anden form for loft. I hverfald ikke til en anstændig timepris!
Avatar billede jensen363 Forsker
29. januar 2005 - 08:24 #26
Proc > kloge ord :o)
Avatar billede nih Novice
29. januar 2005 - 12:10 #27
Proc -> Tak for dit indlæg

Min kunde, som jeg har lavet flere småting for bl.a. Excel og Word skabeloner små databaser og windowsscript til automatisering af forskellige ting, har undersøgt markedet for kommerciel software.

Deres ønske er at det skal være simpelt og nemt at implementere - derfor har de bedt mig om at kigge på det :)

Mit problem er bare at opgaven er større end den plejer at være.

mht. om jeg laver en løsning i Access eller sql server med brugerflade i .net eller måske asp.net er kunden fuldstændig ligeglad med - når bare det virker og implementering og brug er simpel.

Men det er lige sådanne erfaringer jeg har eftersøgt

Niels
Avatar billede proc Nybegynder
29. januar 2005 - 12:45 #28
Jamen velbekomme...

Du har helt ret i, at kunden for det meste er ligeglad med formen. Det er funktionen som er interessant. Og det er her du kan gøre en forskel. Det er lige netop på "små" opgaver som din, at der er reel mulighed for at lave "bedre" produkter. Du skal ikke - som med større programmer - tage højde for alle tænkelige scenarier (kyrillisk alfabet på engelsk NT4 med kinesisk kalender og en gammel Xerox-scanner), og du skal ikke i samme grad bruge krudt på snitflader, objekter osv, som hvis der skulle mange programmører til opgaven.

Det - og så din enestående mulighed for meget tæt sparring med selve slutbrugeren - giver dig mulighed for at lave et program, som måske nok ikke er "fool-proof", men til gengæld er mere i overensstemmelse med kundens drøm. Og er du dygtig nok, bliver resultatet set fra kundens synspunkt langt bedre end "hyldevaren".

Sjovt nok ligner brugere hinanden meget. Tit meget mere end de selv tror. Og det er her du kan genbruge din kode, jf. ovenstående. Og alle småtingene - som at sikre korrekte dokumentstier, printernavne og referencer - kan du så lade kunden betale dig for at klare fra gang til gang.

Den eneste ting du skal være opmærksom på - og det er du også selv inde på - er beskyttelsen af programmet. Du vil blive chokeret over, hvor mange "hjemme-snedkere" der sidder rundt omkring i virksomhederne. De kan lave det mest utrolige (læs: det mest utrolige l...!), og ser som regel ikke det store problem i at "låne" programmet til brug på deres næste arbejdsplads. Og pludselig er dit arbejde freeware!

Men det er nu ikke så svært at gardere sig imod: her på exp.dk er mange gode indlæg om låsning af Access (brug lidt tid på at finde den rigtige metode), og du kan faktisk gøre det temmeligt svært at komme til at kigge koden. De forskellige tabeller vil være rimeligt let tilgængelige, men det er også ligemeget.

Når koden er låst, kunne man forestille sig en login-skærm, som tjekkede brugere mod en tabel. Samtidig kunne den kalde en licensnummerkontrol, som skulle bestås for at komme videre. Kan den ikke beståes, beder programmet om et nyt nummer, og lukker hvis det ikke får det.
Licensnummeret skal du ikke tænke så meget på at beskytte, du skal bare i koden trylle tilstrækkeligt med det, og så bruge trylleriet som kontrol.
Forestil dig en halvering, derefter kvatratrod ni og så mod10. Ud fra resultatet trækker du ciffer 4,7,9,10,11 og 16. Disse cifre er datoen, som skal være mindre end Date(). Og ciffer 2 og 14 skal være den nummeriske værdi af brugerens initialer, og summen skal være lige...

Anyways, du forstår sikkert ideen, så er det bare at brygge videre.

Med en sådan kontrol, som kaldes af den formular basen starter med, er det svært at "låne" basen. Og så er det pludselig dig der bevarer kontrollen...

God fornøjelse!