Avatar billede snot Nybegynder
25. januar 2005 - 21:47 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Passende system til nystartet ApS

helloe,

Vi er ved at starte et lille ApS med 2 ansatte. Jeg skal stå for regnskab, fakturering, løn mm. Jeg vil høre om "Navision C5 Light" er et passende system for os? eller skal man investere i noget andet? i givet fald hvilket?

SNoT
Avatar billede dmcn Praktikant
25. januar 2005 - 22:06 #1
I vores lille ApS er vi ret glade for http://www.e-conomic.dk/. :)
Avatar billede german Nybegynder
25. januar 2005 - 22:14 #2
C5 er et godt program, der kan udvides "med tiden" . jeg formoder, at I har ønsker om at udvide firmaet på et tidspunkt. C5 Light giver dig mulighed for at oprette 300 Finanskonti, 300 Varenr., 100 debitorer etc, så mon ikke det rækker til en bgyndelse. Du har kan altid udvide modulerne uden problemer, ligesom du kan danne dine egne balancer, der - efter min opfattelse - et MEGET vigtigt punkt for en nystartet virksomhed
Avatar billede snot Nybegynder
25. januar 2005 - 22:18 #3
ok, lad mig lige nævne at vi allerede nu har et I/S og antallet af kunder nærmer sig kraftigt de 100. Hvad gør vi når vi når 100, du nævner opgradering.. men gælder det også i antallet af kunder og hvad koster dette så?

Hvordan med løn-modul? det er med i den demo jeg har fået fra microsoft, men så vidt jeg kan læse er det ikke med i C5 light?
Avatar billede snot Nybegynder
25. januar 2005 - 22:19 #4
>n0rmality; det ser meget fint ud, kender allerede danløn ret godt så det var en ret cool feature. og prisen virker også fornuftig. Kan du fortælle mere om systemet? gode/dårlige ting?
Avatar billede dmcn Praktikant
25. januar 2005 - 22:22 #5
Det er (heldigvis :)) ikke mig, der står for regnskabsstyringen i firmaet, så jeg ved kun hvad min kollega har fortalt mig over frokosten, og det har indtil nu kun været positivt. Jeg har ydermere heller ikke hørt ham forbande mærklige funktioner eller lignende, så umiddelbart kan jeg ikke forestille mig, at han har decideret dårlige ting at sige om det.
Vi valgte det fordi vores eksterne regnskabsmand anbefalede det, og vi kører også Danløn ad den vej.
Avatar billede beorndesign Nybegynder
25. januar 2005 - 22:27 #6
Jeg er selv systemansvarlig for vores Navision C5. I skal være opmærksom på, at der kan komme mange udgifter til konsulenter i forbindelse med systemtilretninger og support. Men ellers er det et godt system med mange muligheder.

M.h.t. til løn-delen, vil jeg anbefale Dataløn eller noget tilsvarende, da det ellers vil kræve at I sætter jer ind i løn- og skattesystemet 100%. Samtidig skal I løbende have alle de ny opdateringer til c5-løndelen. I vores virksomhed har det endnu ikke kunnet betale sig at skifte fra dataløn til c5-løn med 35 ansatte!

Prøv at tage et kig på e-conomic.dk (som også n0rmality foreslår) - jeg tor det kan de ting som I har brug for. Skulle det senere blive nødvendigt med et større system, kan dataene jo altid flyttes.
Avatar billede leif Seniormester
25. januar 2005 - 22:58 #7
Hvis I pt. er 2 ansatte, ville jeg måske kigge på LetLøn fra ToldSkat ( http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=105336 ), kender en snart større virksomhed som bruger det og er glade for det ! Til regnskabet ville eg kigge på en C5 eller e-conomic.dk som flere allerede har foreslået !

Nu nævner beorndesign, at der kan komme mange udgifter til systemtilretning og support, men jeg vil mene at man kan komme langt med de standard rapporter der i forvejen er, systemtilretning, hvis I alligevel er en lille virksomhed har I måske ikke det store behov for at der er nogen kørelser som køres på en speciel måde. Det kan lige være at I vil have tilrettet fakturaen. Under alle omstændigheder ville jeg tage en snak med en forhandler/konsulent om C5 så der kan fastlægges om det kan laves inden for den budgetramme I havde i tankerne.

Der kan også være den tanke, vil man have sine regnskaber til at ligge på nogen eksterne maskiner ?

Ret mig hvis jeg er forkert på den, men i et ApS skal regnskabet revisor godkendes, hvis I allerede nu har en revisor som skal godkende det, ville jeg helt klart tage en dialog med dem/ham om hvad han synes I skal gøre.

Med hensyn til C5, så når man når standard køber man en kode der tastes ind i systemmet og så har man det med det samme, der sker ingen ting ved de eksisterende data. Et eksempel på C5 priser kan ses på http://www.online.conceptdata.dk/online/Concept0477_NavisionC5Prisliste3_00.pdf men priser kan svinge en lille smule afhængig af hvor du køber dem !
Avatar billede jolly91 Nybegynder
26. januar 2005 - 12:45 #8
omkring løn er proløn et godt alternativ som er billigt. se http://www.proloen.dk
Det var det billigste vi kunne finde. De ordner alt omkring lønen det eneste du skal gører er at ringe derind sidst på måneden og fortælle om lønnen er uændret så kører resten af sig selv med indberetninger, lønsedler m.v.
Omkring økonomisystemet kunne et alternativ være en navision løsning (tidligere attain) prisen for en bruger er 14.795,- og den har ikke begrænsninger på database, debitorer, kreditorer eller regnskaber og kan alt det du får behov for de næste par år.
Avatar billede beorndesign Nybegynder
27. januar 2005 - 19:54 #9
Der udvikles ikke længere på Attain, så skal det være en Navision løsning, er C5 den bedste. Der er dog andre Navision løsninger, men de er til større virksomheder. C5 bliver sandsynligvis afløst af et nyt produkt i 2007. Opgradering til en fornuftig pris vil sandsynligvis blive muligt.

Med e-conomic vil en revisor kunne logge på systemet, og dermed have adgang til regnskabet fra deres kontor. Det er lidt mere besværligt med C5.

C5 tilbyder dog en del flere moduler end e-conomic - så få en snak med en konsulent, hvad I har brug for. Få bl.a. kravene skrevet ned på et stykke papir på forhånd - og se hvilket system som opfylder flest.

En anden mulighed er en Axapta-løsning fra http://servicehosting.dk. Axapta kan en del mere end C5 og giver virkelig plads til vokseværk. Men igen handler det om jeres krav.
Avatar billede german Nybegynder
28. januar 2005 - 19:40 #10
Hvis du har mere end 100 debitorer skal du tilkøbe et fuldt debitormodul - prisen kan du få hos en forhandler (ca. kr. 3000,00)- lønmodulet koster ca. 6.500 incl. 25 medarbejdere, så det er nok nemmest/billigst med et af de andre systemer, der allerede er foreslået - mon ikke du har fået nok nu for 30 point?
Afslutningsvis er det fuldstændigt vanvittigt at I skulle bruge Axapta - med 2 medarbejdere???
Avatar billede jolly91 Nybegynder
29. januar 2005 - 20:49 #11
beorndesign: Der er ikke stoppet for udvikling af navision, det er XAL der er lavet et stop for om ca 4 år. Der kommer heller ikke nogen afløser for C5 i 2007 men tidligst i 2013.