Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 18:40 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Defekt CPU??

Jeg har lige samlet en ny computer og den vil ikke starte op med skærmen.
Den starter godt nok op med cpu køler og der er lys på bundkortet osv og begge lamper til IDE og power lyser, men skærmen går ikke igang.

Har tjekket med en anden skærm og det er det samme, den vil heller ikke gå igang.
Har også prøvet med det gamle grafikkort som virkede før uden held.

Specs er :

ASUS K8V-X AMD64
AMD64 3000+
Geforce 5500 256 MB DDR
512 MB DDR Kingston (som er godkendt til bundkort)
350W PSU

Jeg har ikke andre amd64 cpu til at prøve med.
Jeg har bare aldrig været ude for før at den ser ud og lyder til at starte op normalt (uden bip osv , ved defekt ram), men ikke vil starte skærmen op fra standby.
Jeg kan slet ikke komme i hverken bios eller noget, kan ihvertfald ikke se det!
Den anden skærm jeg har sat til er til DVI udgang, den første alm.

Det er også første gang jeg samler en pc med amd64, men der er vel ikke noget nyt og anderledes jeg skal gøre??

Hjælp ønskes........
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 18:40 #1
Skal jeg virkelig op på en 400W psu måske??
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 18:44 #2
Virker heller ikke med anden ram!
Avatar billede kipolaks Nybegynder
25. januar 2005 - 19:13 #3
har du prøvet et reset af bios ? du kan se hvordan i manualen til dit motherboard..
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 19:14 #4
er der netkort i, så tag det ud.
Load bios default, el. hvad det nu hedder i din bios.
Check om der skal en opdatering af bios til.. evt. pga. den cpu..
Jeg tror godt den cpu, kan klare det, men virker den. prøv evt. en anden, du er sikker på virker.
Er blæseren sat rigitgt, man kan godt komme til at vende den forkert, og hvis, vil den forhåbenlig beepe.. el. blot brænde cpuén af..O/

Håber dethjælper bar lidt..??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 19:15 #5
4. linie..cpu = psu..sorry..
Avatar billede kipolaks Nybegynder
25. januar 2005 - 19:19 #6
det bliver jo nok svært at opdatere bios uden et billed på skærmen.. :D
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 19:31 #7
klart, men det kunne være derfordet ikke virker..???
Avatar billede rouladen_dk Nybegynder
25. januar 2005 - 21:53 #8
Jeg har haft et lign. problem med min skærm, som ikke ville tænde.
Jeg tror du skal reset din CMOS, så din BIOS starter på en frisk, ved næste opstart.
Skulle du være i tvivl.Kig i manual. CMOS Sidder på din bundkort, typisk en jumper du skal flytte en tak. Og derefter tilbage. Så er den reset. På nogle bundkort kan man reset via BIOS men det kan du jo ikke :-)

Håber det virker. Held og lykke.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 21:55 #9
Kommentar: poulseye
25/01-2005 19:13:23 har du prøvet et reset af bios ? du kan se hvordan i manualen til dit motherboard..

Prøv at komme med noget, der ikke er blevet forsloget-> rouladen...O)
Avatar billede kipolaks Nybegynder
25. januar 2005 - 21:56 #10
BIOS = CMOS...
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 21:59 #11
Undskyld, jeg har lige været ude af huset. Jeg har prøvet at resette bios.
Jeg har ikke netkort i, så der er kun ram og grafikkort.
Jeg har også prøvet en anden PSU. Godt nok samme mærke og watt osv, men den virker også som den skal ihvertfald.
Blæseren kører godt nok rundt, både på CPU og grafikkort.
Ja, det er lidt svært med den bios, desværre :-)
Har fundet et andet svar der minder om det. Kan ikke lige huske link lige nu, men der står noget om at jeg kan prøve med PCI grafikkort. Det mente jeg også at jeg havde liggende, men kan ikke umiddelbart finde det lige nu. Det kan jo heller ikke passe at den ikke kan starte op med AGP nu til dags og at man skal have PCI grafikkort i først for at få den igang.
Harddisken er så hugget fra en anden computer, men det kan jo ikke være fordi den ikke kender bundkort osv, når den slet ikke konmmer igang på skærmen.
Det nytter heller ikke noget at starte op med boot cd rom.
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 22:04 #12
Jeg læste noget med at man også skal have alle afstandsstag i bag på bundkortet for at det ikke kortslutter. Jeg har sat 5-6  stykker i som jeg plejer, men der sidder et stort metalskinne på bagsiden af bundkortet lige under CPU. Den kan godt have været nede at røre kabinettet da jeg trykkede ram i. Men det kan jo ikke passe at den ikke må det, så må de jo for det første have skrevet en advarsel i manual eller sat noget ikke isolerende på den.
Den er vel normal på AMD64 kort?
Nu har jeg ihvertfald sat noget ikke isolerende under, så den ikke rører kabinet. Men skaden er jo sket hvis det er det.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 22:22 #13
fint nok, men en amd cpu, er ultra følsom overfor varme, det lyder desvære som om den er brændt af, og at du har check på det..O)
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 22:24 #14
Har lige prøvet at resette bios igen og udskifte batteriet uden held.
Som jeg ser det, kan det være en defekt CPU eller bundkort. Eller at maskinen kræver en større PSU, men de skriver i manualen til bundkortet at de tilråder en 300-350W til en "standard" maskine. Det må den siges at være, har kun en hd og et cdrom i. Det er bare surt at skulle sende det retur, rigtig let og dejligt at handle på nettet, men når det her sker nogle gange er det lidt øv..
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 22:28 #15
artfreak..ja for bundkortet lyser når der er strøm og der er strøm til cpu fan, så noget af bundkortet virker ihvertfald.
Kan godt ske den er brændt af, men det kan jo ikke rigtig være mig, når blæseren kører rundt fra første opstart og den aldrig er kommet igang. Så ville den jo nok lige have startet i et halvt minut og så gået død pga varme. Den burde heller ikke have fået noget statisk.  Så prøver jeg i første omgang at sende den retur til dem og håbe på at det bare er den kun. Håber sgu ikke jeg skal betale for det, for sådan "brændt" af tror jeg næppe på at den er. Jeg vil holde meget stærkt på at den aldrig har virket.
Avatar billede buch73 Nybegynder
25. januar 2005 - 22:36 #16
Men mange tak for hjælpen indtil videre. Prøver at returnere CPU, hvis i mener det lyder som at den er defekt. Bundkortet virker jo i en vis grad. Ellers får de begge dele retur, så må de se om det virker, bare jeg ikke skal betale i dyre domme for det, hvis det virker.
Jeg giver lige en melding for god ordens skyld på hvordan det går, så vi alle bliver klogere...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
25. januar 2005 - 23:29 #17
10/4..O)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 01:04 #18
Det lyder som om der er en kortslutning til stel.

Køleren til CPU'en er den ikke monteret med for lange skruer, så de rører ved kabinettet. Så vidt jeg husker, så går de nemlig gennem bundkortet, og de MÅ IKKE røre ved kabinettet.

De afstandsstykker du taler om, som man skruer i kabinettet, og hvorpå man så skruer bundkortet: Der må kun være afstandstykker, der hvor der er huller i bundkortet til at skrue det fast med. Er der afstandstykker andre steder, så kan bundkortet kortslutte til stel.

Jeg har endnu ikke oplevet, at en kortslutning til stel kan ødelægge CPU'en, så er det problemet, så er CPU'en sikkert i orden.
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. januar 2005 - 09:27 #19
Dragonknight. Ja, det kunne du godt have ret i. Jeg har tjekket at ingen stag eller skruer sidder nogle forkerte steder.
Jeg har lige prøvet i et andet kabinet og prøvet at køre det udenfor kabinettet, for så burde der ingen kortslutning være. Men til intet held.
Med mindre at kortslutningen gør at noget er blevet defekt, men om alt er, så har jeg talt med leverandøren og kører et smut til Århus med det nu. Han mente at det måske var bundkortet, selvom det jo lyser og virker på nogle punkter.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. januar 2005 - 11:15 #20
Tror det er din BIOS der bør nulstilles. Jeg havde også det problem at min skærm ikke ville starte op. Fik et lidt klogere hoved end jeg (lige på det område) til at nulstille den.

Lige et forsøg, som du kan afprøve. Prøv under opstart der hvor skærmen normalt burde tænde at trykke et par gange på mellemrumstastem (har oplevet på en anden ny på at de løste problem - virker det ikke så må du afprøve at få nulstillet)
Avatar billede cyberspace Nybegynder
26. januar 2005 - 11:19 #21
(har oplevet på en anden ny på .....) på = pc
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. januar 2005 - 12:13 #22
Hej med jer alle
Jeg burde bare sige at de fandt en fejl på cpu og at den blev skiftet, men må hellere være ærlig, selvom det er lidt flovt.
Det er første gang at jeg samler med AMD64 board og det 4 pins power stik som jeg ALTID bare har ignoreret fordi jeg aldrig har kørt med Pentium processor, hvor det normalt skal bruges.... ja, det skal jo selvfølgelig bruges på de nye AMD 64 bundkort.
Det siger sig jo også lidt sig selv, når det sidder på bundkort med AMD processsor!! Men har bare set helt bort fra det, fordi det plejer jeg at gøre når det sidder på strømforsyning og har knap nok ænset det på bundkortet.
Det med manualen...hmmm, den burde jo nok læses lidt ind imellem!! :-)
Lidt flovt, men ja...den fejl gør jeg ikke mere ihvertfald.
Mange tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
26. januar 2005 - 12:18 #23
Sådan noget gør man kun 1 gang..

tillader mig at smide et svar..O)
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. januar 2005 - 12:21 #24
Ja, det sker absolut ikke igen.
I må gerne smide et svar, så deler jeg point ud selvom det ikke lige var det som løste problemet...
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
26. januar 2005 - 12:25 #25
se 25/01-2005 22:22:24..??
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. januar 2005 - 12:57 #26
Ja, jeg smilede godt lidt over den kommentar,med at du mente jeg havde tjek over det, på vej hjem i bilen. Jeg skal til fødselsdag nu, så afslutter det lige herinde i løbet af aftenen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 17:41 #27
Rart det blev løst  :-)
Avatar billede buch73 Nybegynder
26. januar 2005 - 19:02 #28
Afslutter nu. Rouladen...havde desværre afvist dit svar i første omgang, så derfor du ikke lige også fik point.
Tak for hjælpen :-)