Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 17:59 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Trådløst LAN/WAN

Hey

Jeg mangler erfaringer ved køb af en trådløs router til brug i hjemmet. Hvilket vil sige, ikke for dyr, nogenlunde sikkerhed og enkelt ;)
Den skal have indbygget switch, DHCP og alt det stads en normal router har.
Der er point til den der hjælper med at udvælge en og med at sætte den op :)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 18:28 #1
Jeg har TDC ADSL, med en PPPoE forbindelse.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 20:02 #3
Hvordan er den sikret ?
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 20:14 #4
Den har indbygget firewall
Se Chapter 5 i nedenstående link

og wep
Se Appindix B i nedenstående link

ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/wrt54gv1.1_uk_ug.pdf
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 20:15 #5
Er det noget du kan stå inde for og som du selv har brugt ?
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 20:22 #6
Og hvor stor en radius kan den række til ?
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 20:24 #7
Kører kun med linksys produkter.Har en af ovenstående
og derudover en http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18494
Eneste problem jeg har haft, er en strømforsyning røg sig en tur og måtte køb en ny
IKKE orginal, da den kostede næsten lige så meget som en komplet router.
Købte en universal hos Thansen.dk til knap 100 kr.
PS. Linksys er ejet af firmaet Cisco, ser er vendensledende hvad ang switche, routere og den slags produkter.
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 20:26 #8
Radius: Du skal nok ikke regne med mere end end 30- 50M indendørs - alt efter hvor mange vægge/ lofter osv signalet skal igennem.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 20:27 #9
Okay. Den er hermed bestilt:)
Så kommer den vel nok på tirsdag?
Har du nogen du hellere vil handle med end andre ?
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 20:33 #10
Nej ikke nogen bestemt, det er forskelligt men disse er de foretrukne:
www.midtdata.dk  (Viborg)
www.itbutikken.dk (Viborg)
www.bjtrading.dk  (Thorsø/Hammel)

Komplette pc`ere: http://www.1tegration.dk/showpage.asp?ID=75
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 20:37 #11
Okay, køber den hos Getmore. Har gjort det før der, og det virker ;)
Tak for hjælpen indtil videre, skriver igen når jeg får den.
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 20:41 #12
Avatar billede cyberkox Nybegynder
23. januar 2005 - 21:05 #13
Tjae, nu prøver jeg at se om det måske kan være routeren der er med til at drille, den har stået af et par gange i den sidste uge nu her.
Avatar billede haverslev Novice
23. januar 2005 - 21:09 #14
har du prøvet at bytte dem om i portene og se om den stadig ikke kan komme ind på de andre pc`ere ?
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 09:52 #15
Så er den kommet og det virker jo sandeligt :)

Kan man ikke lave fast IP'er på LAN ?
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2005 - 14:13 #16
Ja, du kan køre med fast Lan IP - du skal ind under "Network setup"
Den stå til DHCP som default, dvs at den selv tildeler Lan Ip efterhånden som du sætter/starter dine pc`ere op.

Se side 17 i chapter 6 ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/wrt54gv1.1_uk_ug.pdf
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 14:44 #17
Hmm, det forstår jeg ikke meget af.

Jeg skal jo både ha en PPPoE forbindelse og Static IP på LAN
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2005 - 20:49 #18
PPPoE forbindelse er jo på wan siden (til internettet/adsl udbyderen) og der kan derudover vælges om der skal være faste ip adresser på LAN siden (internt mellem dine pc`ere)
eller den skal køre DCHP på LAN siden og derved vælger den selv hvilken ip pc`erene få. Der får de en ip inden for et range du selv laver f.eks startende fra ip 192.168.1.100 - så får den første pc, du sætter til og tænder IP 192.168.1.101 - osv.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 21:30 #19
Hvordan vælger jeg så de faste IP'er på LAN ?
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2005 - 21:40 #20
du skal ind under "Network setup" og sætte prik i Disable DCHP og skrive Lan ip ind.
Men det smarteste ar at lade den køre DCHP og vælg den LAN ip du vil starte med og så styres alle Lan ip af routeren. Den ip du vælger at starte med, vil være fast på den første pc der kobles på og forblive/tilhøre den, så lang tid den er tilkoblet/ indenfor modtager området.
Se side 17 i chapter 6 ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/wrt54gv1.1_uk_ug.pdf
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 21:42 #21
Jo, men når man så ska åbne porte, ja så går det jo ikke at den skifter IP adr. ved hver opstart. Så ska man jo til at ændre hvilken IP adr. portene gælder for, ikke ?
Avatar billede cjcj60 Nybegynder
25. januar 2005 - 21:45 #22
mine spil stopper og jeg kommer tilbage på skrivebordet med blå skærm dog kan jeg se alle mine genveje
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 21:46 #23
cjcj60 -> Hvad ??
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2005 - 21:48 #24
Den skifter IKKE ip adresse - KUN hvis du fjerner den fra opkoblingen i LAAANG til- Hvis du fjerner den nogle dage og kobler på igen, vil den få samme adresse.
Det er derfor der også tildeles en automatisk MAC adresse (det er en adresse fra pc`ens netkort, uanset om det er tådløst eller fast.
Du skal bare forwarde de porte du skal bruge, til den Lan Ip adresse som den pågældende pc har. Kan læses i manualen.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 21:50 #25
Ja, det ved jeg.
Men nu har jeg prøvet at slukke routeren og tændt den igen. Og min pc har fået en anden IP
Avatar billede haverslev Novice
25. januar 2005 - 21:57 #26
Du skal jo IKKE slukke routeren, den skal jo altid være tændt.
Hvis du slukker den hvergang du er færdig med at være på netet osv. - ja, så resetter den sig jo og tildeler nye lan ip.
Normalt slukker man jo sin pc og evt. tager den med sig.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
25. januar 2005 - 22:23 #27
Jeg slukker den hver aften :)
Men kan man ikke gøre sådan at den husker Ip'en da ?
Avatar billede haverslev Novice
26. januar 2005 - 08:30 #28
Jamen, det er da helt galt at slukke den. En router skal være tændt hele tiden.
De fleste routere resetter sig selv efter 20 sek. uden strøm og "husker" kun nogle standard indstillinger.
Hvis du skal have en der kan slukkes for, jå så skal du have fundet den "store" pung frem og købe en router med back-up (batteri osv.).
Avatar billede cyberkox Nybegynder
26. januar 2005 - 09:27 #29
Jeg havde en D-link DI-604, den blev slukket hver aften og virkede perfekt.
Og den kostede kun 300. Så, men det er ikk muligt eller hva ?
Avatar billede haverslev Novice
26. januar 2005 - 09:36 #30
Imiddelbart vil jeg sige nej, du kan måske "tvinge" den til at huske LAN Ip`en ved at disable DCHP og taste den manuelt ind og derved husker den igen.
Men prøv det.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
26. januar 2005 - 09:39 #31
Okay. Med D-linken kunne man få den til at huske MAC adr. og dermed tildele IP adr. ud fra den.
Det kan man ikke med Linksysen ?
Avatar billede haverslev Novice
26. januar 2005 - 09:55 #32
jeg har ikke prøvet det selv på den trådløse og kan ikke lige finde noget om det i manualen.
Min Linksys router der kører med kabel opsætning har ingen problem med at huske IP.
Jeg kan ikke afprøve det på min trådløse Linksys.(den er travlt optaget)
Så det må jo komme an på en prøve hos dig selv.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
26. januar 2005 - 16:25 #33
Okay, det må jeg lige lege lidt med så.

Men tak for hjælpen, håber det er i orden at spørge bagefter, hvis det giver poblemmer ?
Avatar billede haverslev Novice
26. januar 2005 - 17:06 #34
ja, hvis det da er noget jeg kan svare på. ;)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
12. marts 2005 - 22:09 #35
Hey. Tak for hjælpen med valget. Den virker upåklageligt :)
Men hvordan får jeg den krypteret og sikret osv ?
Avatar billede haverslev Novice
12. marts 2005 - 23:18 #36
ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/wrt54gv1.1_uk_ug.pdf
Appendix B Wireless security - brug WEP/WPA kryptering.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
13. marts 2005 - 11:54 #37
Er der ikke en sikkerhed, hvor man så skal skrive en kode, for at komme på netværket ?
Avatar billede cyberkox Nybegynder
13. marts 2005 - 14:37 #38
Kan du ikke forklare hvad det går præcist går ud på. Mit engelsk er nu ikke det bedste ;)
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2005 - 16:59 #39
ftp://ftp.linksys.com/international/userguides/wrt54gv1.1_uk_ug.pdf
Appendix B Wireless security - brug WEP/WPA kryptering
Gå ned til Billede : Figure B-2: wep
Sæt den router op på samme måde, dog skal du indtaste en key (kode) i KEY 1 feltet - den skal bestå af bogstaver og tal - 10 karakterer ialt hvis du vælger 64 bit kryptering  f.eks cyberkox99
Hvis du vælger 128 bit kryptering (mere sikker) så skal kodeordet af 26 karakterer.
Eller du kan vælge en automatisk kode, ved at trykke på knappen Generate, så finder den selv et unikt kodeord som inen andre har/kender
Når du har udført dette, klik på save settings.

WPA har jeg aldrig brugt og er tillige for at dele et netværk op i områder.
F.eks har du 6 pc`ere tilkoblet, her kan du så dele dem om, så 2 x 2 x 2 kører i samme område - men jeg kender desværre ikke til, hvad der vil være den helt rigtige opsætning.
Avatar billede cyberkox Nybegynder
13. marts 2005 - 17:23 #40
Bliver rækkeviden mindre, når man sætter kode på ?
Er mit netværk nu kryptret ?
Avatar billede haverslev Novice
13. marts 2005 - 17:35 #41
Nej rækkevidden skulle ikke blive mindre.
(det du fortår ved mindre rækkevidde, er iforbindelse med WPA radius kryptering, her er der begrænsing på hvorlangt de forskellige pc`ere i samme "radius gruppe" kan/må være fra hinanden.

Dit net værk ER krypteret, hvis du har valgt 64Bit eller 128Bit kryptering og sat kodeord på - held og lykke  ;)

PS: Har selv lige fået ny linksys kabelrouter, så de kan gå i stykker ;(
(den gamle linksys kunne ikke gå på nettet mere - kan dog bruges som switch i netværket)
Avatar billede cyberkox Nybegynder
13. marts 2005 - 19:32 #42
Ah, det var ærgeligt for dig :)

Men tak for hjælpen, nu virker det.