Avatar billede kone Nybegynder
22. januar 2005 - 17:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Bundkort og bios

Jeg slukkede min pc i nat, der var den helt normal Det er
en jeg selv har samlet for lidt over et år siden, bundkortet er et (Chaintech model Ct-9vjl2)bios er award ver 3 På chippen står der (phoenix bios,d 686 bios,
fr1c49-2 ver 3,0)Jeg ville så starte den her til morgen men så skriver den bare (Bios cheksom error insert systemdisk)Jeg har prøvet og nulstille bios det hjælper ikke, fjernede så alle mine kort det hjælp heller ikke, HAd er der galt
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2005 - 10:16 #1
En lille mulighed kunne være dit batteri på bundkortet
Avatar billede kone Nybegynder
23. januar 2005 - 10:52 #2
Det kunne det være men Ville den ikke starte op uden et baterri,
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 11:51 #3
Du er helt sikker på, at den skriver Bios checksum error , og ikke CMOS checksum error, for det er to vidt forskellige ting.

BIOS ligger i ROM (Read Only Memory), og har også en checksum værdi, for at verificere at koden i ROM er korrekt. Nogle bundkort har muligheden for at loade BIOS i RAM inden de udføres, for så går det hurtigere. Det er inde i BIOS man fortæller den hvor koden skal udføres fra.

Hvis dit bundkort er sat op til at loade BIOS ind i RAM, og du får Bios checksum error, kan det være den version der ligger i RAM der ikke er korrekt, men det kan også være den der ligger i ROM.

Hvis den ikke loader BIOS i RAM, men udfører koden fra ROM, så har du et problem med din BIOS ROM, og det kan betyde nyt bundkort. Det skal dog siges, at det kan godt være en anden komponent på bundkortet der er tvær.

Er det CMOS checksum error den skriver, så er det højst sandsynlig, som allerede skrevet, batteriet der skal udskiftes.
Avatar billede kone Nybegynder
23. januar 2005 - 12:01 #4
Den skriver (Bios checksum error insert systemdisk)
Avatar billede kone Nybegynder
23. januar 2005 - 12:01 #5
Har målt bateriet det er med fuld strøm.
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 12:06 #6
Visse BIOS bruger en BOOT block, som muliggør en korrektion af situationen ved at søge efter en ny version af BIOS på diskette. Hvis man har en sådan diskette, kan den selv flashe BIOS.
Avatar billede kone Nybegynder
23. januar 2005 - 12:07 #7
Undskyld den skriver (Bios Rom Checksum error)
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 12:12 #8
Du kan henst en frisk version af din BIOS her: http://www.chaintechusa.com/tw/eng/Download/dl_desc.asp?DCSNo=4&PISNo=10
Den pakker du ud, og overfører til en diskette.

Jeg downloader lige manualen, og læser lidt i den ! ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 12:18 #9
Sæt disketten med den udpakkede BIOS i maskinen, og start den op.

Hvis den ikke selv tager den nye BIOS, så genstarter du, men denne gang trykker du ALT+F2 samtidig, når den starter op.
Avatar billede kone Nybegynder
25. januar 2005 - 12:55 #10
Der er ikke noget der virker Har købt et nyt bundkort Men tak for hjælpen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 00:15 #11
Velbekomme !