Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
20. januar 2005 - 22:52 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at flashe bundkort et MSI KT6V kan det flashes før BIOS

Jeg har købt nyt bundkort, et MSI KT6V, med en "corecell" chip, når jeg så starter computeren, loader den den der corecell cjip, men kommer ikke videre. Den når ikke engang ind i BIOS, Der er et par dioder omme bag på der rapportere hvor labgt min computer er i start op, den kommer til "loade INT19h" og så kommer den ikke videre.. ved ik lige hvad det er.. men mit spørgsmål er: Kan man flashe sit BIOS før den kommer ind i BIOS?

/Jeppe 7100
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. januar 2005 - 23:25 #1
Frem med din manual, og læs hvad loade INT19h betyder !
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
21. januar 2005 - 01:49 #2
Er gjort. der står INTET som helst om INT19h.. tror aldrig jeg har set en så rådden manual.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 02:00 #3
Er der ikke BOOT koder aller bagerst i bogen ?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. januar 2005 - 02:22 #4
Dit bundkort kan hedde noget mere end KT6V, fx. tilføjelse SR eller LSR. Hvilket er det?
Allerbedst oplyst hvilket nr. det har MS-xxxx - udskift de 4 x med tal. Det står i manualen.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. januar 2005 - 02:33 #5
Her er en vejledning fra MSI for opdatering af BIOS
http://www.msicomputer.com/support/BIOS_AMI.asp

Eller download deres MSI Live Update fra samme side og brug det til opdatering af BIOS og drivers.
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
21. januar 2005 - 10:15 #6
Jeg kan ikke engang komme ind på computeren da den ikke kommer til boot sekvensen. Så derfor kan jeg heller ikke bruge liveupdate. Mit bund kort hedder præcist: MSI KT6V-LSR (601-7021-020) Det er et KT600 Chipset. der står noget efter chipset informationen: 8237, er det de tal i skal bruge? Bare sørg hvis der er mere i vil vide.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 12:38 #7
INT 19h betyder at BIOS er færdig med alt det den skal, og førsøger at overdrage den videre opstart til operativ systemet.

Du skal have fat i en BOOT diskette, og det er underordnet om det er en WIN98.

1: Reset BIOS ved at fjerne 220V, og tager JBAT1 jumperen og flytter over på pin 2-3, lader den være der i 10-15 sekunder, hvorefter du flytter den tilbage på 1-2.
2: Fjerner alle diskdrev. Den nemmeste er at tage de 2 IDE data kabler ud af bundkortet.
3: Start maskinen, og gå direkte ind i BIOS Setup. Under Standart CMOS Features, sætter du alle Primary og Secondary diske til Not Installed.
4: Tilbage til den første BIOS side, hvor du Load BIOS Setup Defaults. Den er i højre kolonne.
5: Nederst på skærmen skulle gerne til højre stå: F7:Setup Defaults, så du trykker F7.
6: I med BOOT disketten, og tryk F10 for Save & Exit
7: Nu lader du den BOOTE på disketten, indtil den er færdig med at tælle RAM, for der slukker du den, og tager Disketten ud.
8: Nu kobler du IDE kablerne på bundkortet igen, og tilse, at der er strømkabler i diskene.
9: Start op igen, og BOOT direkte til BIOS, hvor du i Standart CMOS Features sætter diskene til Auto Detect. Husk LBA skal være Enabled.
10: I med disketten, og F10 for at Save & Exit.
11: Når den er genstartet på BOOT disketten, så kan du partitionere med FDISK og formatere med FORMAT, med mindre det er gjort.
12: Genstart den for anden gang, men uden BOOT disketten, og den skulle gerne BOOTE på harddisken.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 12:41 #8
Den procedure fjerne alt i CMOS, og reloader default values. Hvis det ikke hjælper, så er det ikke et BIOS problem, men snarere et hardware problem.
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
21. januar 2005 - 14:26 #9
Det vil jeg prøve.. takker..
Hvis der er flere forslag, så bare skriv.
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
21. januar 2005 - 23:44 #10
Det der 220v, er dét det der sidder direkte på bundkortet.? eller det der sidder i PSU'en? onår jeg har flyttet jumperen fra jbat1 til pin2-3 skal jg så sætte strøm til igen..? eller skal jeg tænde computeren..=?
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 10:47 #11
220V er strømmen til PSU'en.

JBAT1 skal kun være på 2-3 i 10-15 sekunder, så flytter du den tilbage på 1-2, inden du sætter strøm til igen.
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
24. januar 2005 - 11:14 #12
Tak for hjælpen. Det virker godt nok ikke.. men tror der er et hardware problem så. DragonKnight kan bare lige skrive et svar så du kan få pointene hvis du vil have dem.

Tak alle sammen..
/jeppe7100
Avatar billede halifax Nybegynder
24. januar 2005 - 13:46 #13
Kunne måske godt tyde på en fejl ved dit nye bundkort. Håber du kan få det byttet.  :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 18:04 #14
Ærgeligt, men du har nok ret, for min procedure skulle cleare, resette og loade BIOS.
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. februar 2005 - 23:17 #15
Er du kommet videre ? ?
Avatar billede jeppe7100 Nybegynder
09. februar 2005 - 19:50 #16
nej.. desværre-- tror det er ene hardware fejl.. bytter det.. tak for hjælpen..