Avatar billede ngandrup Nybegynder
20. januar 2005 - 19:15 Der er 11 kommentarer

Fed Laserprinter som printer på begge sider?

Jeg skal bruge en laser- farveprinter til min virksomhed, der kan printe på begge sider som default (altså uden køb af ekstraudstyr). Hvad kan jeg få dr r billigt og godt?

Mvh. Nikolaj
Avatar billede cssfreak Nybegynder
20. januar 2005 - 19:19 #1
kan man få en laser printer der kan printe på begge sider ?

har jeg godt nok ikke hørt om før !!!

men jeg ved at HP's nye er Rigtig god
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
20. januar 2005 - 19:30 #2
Nu skriver du billigt.... Men skal du bruget en netværksprinter, hvis ja - hvor mange brugere vil anvende den, og hvor mange sider regner du med der bliver skrevet ud om året ?

Det er dumt at gå på kompromis med prisen, når du/I nu har bestemt jer for at investere i en farveprinter :)

Selvfølgelig er det muligt at finde en farveprinter til et lille beløb, men så er det ofte sådan at tonerpatronerne koster en krig, og der er ingen duplex enhed ;)

..og hvad er det der skal printes. Er det f.eks. brochurer eller er det bare lidt brevpapir med tilhørende logo e.a. der skal skrives ud i farver.

Denne her er ikke så tosset, men duplex skal købes oveni.
http://www.computerstore.dk/shop/varekort.asp?vn=PRTEP0016&kat=printer&subkat=printer11&nav1=Printer&nav2=printer11
Men igen --- det afhænger af hvad I skal bruge den til ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. januar 2005 - 22:58 #3
Som Susanne skriver, afhænger det helt af behovet.

Laser, ja.
Farve, ja.
Duplex, ja.

Men hvilke mængder skal I printe? Det er ret væsentligt for at vælge en printer i det rette leje. Printer i meget og køber en billig printer, vil fortjensten ryge i dyre tilbehørsstoffer.

Printer I lidt, men køber en dyr laserprinter, er forbrugsstofferne godt nok billige i længden, men måske når I ikke at tjene merprisen på printeren hjem (men har dog trods alt haft en mere driftsikker printer så langt tid).

Er der andre krav? - printer i f.eks. grafiktunge ting ud, så der skal være ekstra RAM i maskinen. Eller kommer printjobbene oven i hinanden på bestemte tidspunkter, så der skal være en harddisk indbygget til at hjælpe med at tage af? Og skal den på nettet? Skal der være mere end én papirbakke? Skal den kunne tage A3?

En populær billig 600dpi printer er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=87567
Men skal der laves noget lidt grafiktungt, skal den have mere RAM (128Mb efter min mening). Printer i mere end 6-800 sider om måneden, er den alt for lille.

Næste trin er denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=79659
Den har tilpas RAM, og er noget hurtigere. Desuden er det en 1200dpi printer. Den kan klare de flestes behov. Forbrugsstoffer er ikke voldsomt dyre, der er ikke for mange, og de sidder rimelig let tilgængeligt, så de fleste brugere kan selv servicere den.

Begge ovenstående er med indbygget duplex, og med indbygget netværkskort.

Men hvis de ikke passer, så skriv lige hvilke andre krav den skal opfylde.
Avatar billede ngandrup Nybegynder
21. januar 2005 - 12:07 #4
Det er en mindre virksomhed - vi er højst 4-5 tilstede på samme tidspunkt. Vi udskriver langt fra 6-8000 sider/mdr. Den skal ikke være den billigste med toner til en milliard, men derimod har vi heller ikke brug for et monstrum af en netværksprinter. Vi snakker mest brevpapir, powerpoints etc.

Det sidste link ser godt ud, men lever den op til disse kriterier?
Toner ser forholdsvis dyr ud, i hvert fald ift. de brother printere jeg kender til.

Nikolaj
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2005 - 12:36 #5
Jeg kender ikke samsung printeren direkte - kun ud fra beskrivelser, så det er kun en teknisk beskrivelse.

Men mine egne erfaringer udi laserprintere og farvelasere er, at til virksomhedsbrug, hvor der er mere end 1-2 personer, så dur det billigste af det billigste altså ikke. Der sker fejltagelser - papirbakken bliver flået ud af en der ikke er vant til at lægge papir i, en toner bliver presset ind på en forkert plads o.s.v.

Lexmarks 700 serie er netop beregnet på mindre kontorere, og er designet med henblik på at man dårligt kan komme til at lave noget galt. Ligeledes er deres tonere designet med henblik på at være billige. Det opnås også ved at de indeholder langt mere toner end lavprisprinterne.

M.h.t. priserne, så må du ikke narre dig selv ved at sammenligne tonerpris mellem en monokrom og en farveprinter. Farvelaserprintere ER meget dyre, og du har fortsat en sidepris på omkring 2 kroner pr. A4 ark. Så må den ikke være dyr i drift, skal du fortsat holde dig til monokrom laserprinter. Farvelaseren ER fortsat mest beregnet på dem der SKAL have farve, eller for dem der har råd til at slække lidt på økonomien.
Avatar billede ap Nybegynder
31. januar 2005 - 23:03 #6
hvad med den her
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113822
det er en samsung farve laser printer 550N
den har duplex 1200 dpi, og netværk, 128mb ram postscript understøttelse osv.
har selv lige købt en, og den fungerer fortrinligt, og så koster den ikke mere end ca. kr. 3500-3600
Avatar billede ole_madsen Ekspert
31. januar 2005 - 23:19 #7
En storebror til den tidligere anbefalede.

Den har nok hukommelse, men har samme hastighed og øvrige specifikationer.

Dog er den også interessant ved, at den kan PCL printsproget. Det kan 500N ikke, og det kan give problemer med programmer, der ikke benytter windows printerdriveren (som f.eks. ældre dos programmer - heriblandt Navision)
Avatar billede ngandrup Nybegynder
07. februar 2005 - 14:28 #8
Jeg kan høre på det hele at det nok ville være en bedre løsning for os at få en god s/h printer med duplex og netværksfaciliteter. Jeg griber chancen til at høre jer her om i har et godt bud på dette nye krav. Vi snakker altså til et mindre kontor hvor vi ikke printer alt for meget og A3print er ikke nødvendigt.

Mvh. Nikolaj
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. februar 2005 - 15:35 #9
Så er et solidt bud denne: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113025

Det er en videreudvikling af deres meget populære 420dn´er, beregnede for små virksomheder og krævende privatbrugere.

Den kan sagtens findes billigere hos f.eks. Samsung, og jeg anbefaler den primært p.g.a. min erfaring i driftsikkerheden hos Lexmarks laserprintere, og deres flotte support.
Desuden holder lasertoneren hele 12.000 "sider", hvilket er meget højt for klassen (De fleste ligger på 2.000-6.000 "sider). Det er med til at bringe tonerprisen ned. (Hver gang der kasseres en toner, går der typisk 2-300 sider i spilde i restsider).

Og selv om tonerprisen ser høj ud, er den ikke så gal når man regner sideprisen ud - og slet ikke når man også tager i betragtning, at det er en ny tonertype der må forventes at falde i pris over de næste par år.

Generelt set er det en printer der kan forventes kører uden problemer i mange år, til en lav driftpris.
Avatar billede lap Nybegynder
07. februar 2005 - 15:39 #10
Personligt har jeg en samsung printer til hjemmebrug (clp 550) - og det er en fortræffelig printer. Den er ret dyr i toneranskaffelse, men virker som den skal, og sideprisen er absolut til at overskue
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
07. februar 2005 - 18:04 #11
;) jeg sværger normalt til hp. Indrømmet man betaler ekstra for dem, men de printere de fremstiller er også af god kvalitet.

Ex. denne her, der ligesom den ole henviser til, har tonperpatron der kan klare 12000 sider.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=113133
lidt flere info om kræet her http://www.proconsult.dk/katalog/m_pr/s_pr-laser/pr-laser-o/pr-q5959a.html

Om den ene er bedre end den anden, skal vil jeg lade være usagt ;)
Når du vil købe en printer, er det lige som ved køb af en pc, nærmest et sp om religion ;)