Avatar billede the.prince Nybegynder
18. januar 2005 - 20:23 Der er 10 kommentarer

Spørgeskema i Excel.

Hej,

Jeg skal til at lave en imageanalyse og har brug for et ark der kan udregne spredningen på svarene i et spørgeskema. Jeg har fået lavet arket til indtastning af data, men kan ikke lige hitte ud af hvordan jeg skal få beregnet spredningen på svarene.

Håber nogen kan hjælpe...

MVH Kenneth Rasmussen
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2005 - 20:49 #1
Du har bevæget dig ind i den del af matematikkens verden der hedder statistik. Her er spredning ikke entydigt defineret. Så spørgsmålet er hvilken fordeling du taler om ? Eller med andre ord, hvilken statistikmodel skal anvendes ? Modellend afhænger af hvad du vil undersøge og hvilke data du har. Spørgsmålet er derfor mere komplekst end som så.
Avatar billede the.prince Nybegynder
18. januar 2005 - 21:17 #2
Jeg ved godt det ikke er helt så nemt, jeg har en række spørgeskemaer der har ti udsagn, til hver udsagn er der 6 svarmuligheder, for at regne spredningen ud skal jeg bruge hvert enkelt svar, og skal derfor have Excel til at tælle op f.eks. hvor mange 1'ere der er til udsagn 1.

Giver det nogen mening for nogen?
Avatar billede japping Nybegynder
18. januar 2005 - 21:20 #3
Vil du have spredningen på det enkelte svar. Dvs. 6 spredninger ialt ?
Avatar billede the.prince Nybegynder
18. januar 2005 - 21:41 #4
Jeg vil have spredningen for hvert udsagn, dvs. 10 spredninger... Hvor enige respondenterne er om hvert enkelt middeltal...
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2005 - 09:25 #5
ok, jeg kigger lige på det.
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2005 - 09:52 #6
Først beregnes middelværdien som er

M=sum(x(i)*p(i)) = 1/6+2/6+... +6/6 = 3,5

heraf beregnes variansen ved

V=sum((X-M)^2)= sum((x(i)*1/6-M)^2)

og spredningen er definderet ved

S^2=V

Variansen giver et mål for, hvor meget variabelen "spreder" om middelværdien. Variansen kaldes også spredningskvadratet. Kvadratroden af variansen kaldes spredningen.

Håber du kan bruge dette ?
Avatar billede the.prince Nybegynder
19. januar 2005 - 17:07 #7
Jeg kan godt følge dit svar, men ikke hvordan jeg får Excel til at beregne dette...

Jeg tager på Weekend nu, men er på igen mandag, hvis du vil kan du tænke over det indtil da... Jeg kan ligge regnearket på nettet så du kan kigge på det hvis du har lyst...
Avatar billede japping Nybegynder
19. januar 2005 - 18:04 #8
For hvert spørgsmål har du 6 svarmuligheder. x(1) er antallet af svar du har for værdien 1, x(2) er antallet af svar du har for værdien 2 .... osv. Dette indsættes i regnearket for hvert spørgsmål sammen med ovenstående formler og resultatet fremkommer.
Avatar billede japping Nybegynder
21. januar 2005 - 13:04 #9
Hvis ikke ovenstående er klart, kan jeg indsætte det i dit regneark ....
Avatar billede the.prince Nybegynder
23. januar 2005 - 14:02 #10
Tak for svarene, kan sgu ikke lige hitte ud af hvad du mener, men hvis du har tid må du gerne lige se på regnearket, det ligger på http://kucza.dk/HH3A/Kemo/Spoergeskema.xls