Avatar billede guz0 Nybegynder
18. januar 2005 - 10:42 Der er 11 kommentarer

Lave en boot-diskette om til Bootable CD-Rom

Hej

Jeg har en bootdiskette som jeg gerne vil have lavet om til CD-Rom, da computeren der skal bruge den ikke har noget diskettedrev.

Nogen der har en guide eller et program til dette formål?

På forhånd tak.
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. januar 2005 - 10:45 #1
Det er meget nemt med Nero-brænderprogrammet:
Gå ind i ny Kompilering, vælg CDROM (Boot), under fanebladet vælger du a-drevet, hvor du har den relevante diskette i. Herefter kan du bare brænde en "tom" cd.
Avatar billede guz0 Nybegynder
18. januar 2005 - 11:20 #2
Det virker ikke. :S

Når jeg booter computeren leder den på cd-rommen, men finder ikke noget.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
18. januar 2005 - 11:25 #3
Kig evt. her omkring: http://www.bootdisk.com/popfiles.htm
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. januar 2005 - 11:26 #4
Det var mærkeligt. Der skulle gerne ske det når brændingen sætter ind, at computeren begynder at læse disketten ind, og så brænder et image af den over på cden.

Jeg kan se at jeg ikke fik skrevet hvilket faneblad du skulle vælge a-drevet under. det er "Boot"-fanebladet. Her skal du vælge bootbar logisk drev, og der skal gerne komme til at stå A:\ og så størrelsen på 1.44 mB.

Du brænder cd'en ved herefter at klikke på "ny" ude til højre, og så herefter klikke på brænder-ikonet.

Ellers vil mit gæt være at det ikke er en boot-diskette.
Avatar billede guz0 Nybegynder
18. januar 2005 - 11:32 #5
Jeg har gjort præcis som du skriver der, og jeg kan også høre at computeren læser disketten ind. Men når jeg prøver at starte computeren op med den, virker det ikke.

Jeg er nu ret sikker på at det er en boot-diskette. Når jeg smider den i computeren, booter den derfra.
Avatar billede kipolaks Nybegynder
18. januar 2005 - 11:37 #6
du kan evt. bruge winiso til at lave en tom image fil og smide en boot sektor på fra disketten.. derefter kan du brænde den med nero.. virker hver gang..
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. januar 2005 - 11:38 #7
Tja, så er mit eneste gæt, at brændingen er slået fejl. Og hvis du synes du har råd til det vil jeg foreslå at prøve igen. Prøv også at lægge mærke til om der når du har klikket på "Ny", og det store vindue dukker op, så er indikeret at noget af pladsen på den nye cd er optaget (på den nederste ruler).
Avatar billede guz0 Nybegynder
18. januar 2005 - 12:31 #8
Ingen af jeres forslag virker, desværre.

Ejvindh: Jeg kan se at der er optaget plads på cd'en, så et eller andet brænder den ned :)
Avatar billede ejvindh Ekspert
18. januar 2005 - 13:24 #9
Jeg mener at jeg engang har oplevet at rigtig gamle cdrom-drev ikke kan finde ud af at boote med denne metode - så selvom bios'en understøtter Cd-boot, så stopper den hurtigt.
Avatar billede ejvindh Ekspert
22. februar 2005 - 16:47 #10
Tid til at lukke?
Avatar billede ejvindh Ekspert
11. april 2005 - 14:30 #11
Tid til at lukke?