Avatar billede ansu Nybegynder
12. januar 2005 - 12:34 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Min pc hader cd'er

Mit problem er, at mit cd-rom-drev ikke virker rigtigt. Når man fyrer en cd i, tager den et par min om at starte, og derefter går det langsommere end Amin Jensen på speed! Mine specs er:
AMD Athlon XP 1800
256 mb RAM
52/24/52 CD-ROM-brænder (Sony)

Det største problem er, at jeg for at installere nogle ting lånte en vens cd-rom-drev. Men det kunne overhovdet ikke læse nogen cd'er. Og da vennen så fik det igen, proppede det i sin egen og ville bruge det, virkede det ikke mere!!! Så min computer har altså et beef kørende med cd'er! kan man gøre noget? Andet end nyt motherboard (alt for dyrt)?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
12. januar 2005 - 13:34 #1
Er det ved brug af brændte eller originale eller begge dele ?

Har købt nogle skiver som efter sigende skulle være af typen "scratz resistent" (risse resistent) disse skiver er ca 1/10 mm tykkere end alm. skiver dette har medført at mange drev har svært ved at læse skiverne og den skal buge længere tid på læse og søge data på skiverne.
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2005 - 13:38 #2
Kunne det være dit CD-ROM-drev, der ikke har det så godt.

Og måske ville du få flere forslag, hvis du ryddede lidt op her, uddelte point, lukkede spørgsmål, o.s.v.:

http://www.eksperten.dk/point.phtml?navn=ansu
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2005 - 13:57 #3
En utrolig god ide milter, altså det sidste du skrev !
Avatar billede ansu Nybegynder
15. januar 2005 - 19:14 #4
Aight, så er der ryddet op :)

Milter: Tjo, det kunne godt være CD-ROM-drevet, der var noget i vejen med, men jeg HAR jo allerede prøvet at skifte ud, hvilket ødelagde min vens drev, så jeg tør sgu ikke at prøve et nyt... kan selvfølgelig have været tilfældigt, men alligevel...

Cyperspace: Begge
Glemte at sige, at den læser cd'er bedst når pc'en har været slukket i et stykke tid (min 2 timer). Har også et problem med overophedning af pc'en, da den fryser en gang imellem, men det burde vel ikke have noget at gøre med cd-rom-drevet???
Avatar billede milter Ekspert
15. januar 2005 - 20:28 #5
Ser smukt ud :)

Prøv at kigge i Enhedshåndtering > DVD/CD-Rom-drev > Højreklik dit drev > Egenskaber > Driver.

SE, hvad der står her.

Hvor mange drev har du, CD/DVD/Harddisk og hvordan er de forbundet til IDE-kanalerne?

Er der gule udråbstegn nogen steder i Enhedshåndtering?
Avatar billede ansu Nybegynder
16. januar 2005 - 13:46 #6
Milter: Driveren er fra windows, 2001. Har forsøgt at opdaterer den, men den svarede, at den var den nyeste...

Harddiske:
IBM-DJNA-352030 (20 GB)
Maxtor 2FO30JO (30 GB)

CD-ROM-Drev:
Generic DVD-ROM SCSI CD-ROM-drev (52x52)-kan ikke læse nogen cd'er
Sony CD-RW CRX220E1 (52x24x52)-læser cd'er utroligt langsomt

Harddiskene er forbundet med samme kabel, og ligeledes er CD-ROM-drevene
Avatar billede ansu Nybegynder
16. januar 2005 - 13:47 #7
For resten; I må undskylde den langsomme respons fra min side... skyldes at jeg låner en andens pc, da min egen ikke har internet :(
Avatar billede ansu Nybegynder
16. januar 2005 - 13:48 #8
og lidt flere point :)
Avatar billede ansu Nybegynder
16. januar 2005 - 13:49 #9
Nåja; ingen udråbstegn under Enhedshåndtering...
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2005 - 16:41 #10
Har du 2 DVD-drev?
Hvad hedder dit "Generic" drev?
Har du Alcohol eller Daemon Tools installeret?
Avatar billede ansu Nybegynder
16. januar 2005 - 18:45 #11
Milter: Nope, ingen af dem er DVD-drev. Jeg skrev bare navnene, som de står under Enhedshåndtering. Jeg ved ikke hvad Generic-drevet hedder ud over det, Enhedshåndtering kalder det, men jeg da jeg havde win 98 hed den det samme...

Jeg har Deamon Tools installeret, men slukket det meste af tiden. Hvis du tænker på at lave et image af cd'erne, er programmet ikke i stand til det, men jeg kunne selvfølgelig hente et program der var det. Dog vil den sikkert også være en evighed om at "imagere" dem...

Hvis det udelukkende var et spørgsmål om langsom læsehastighed, kunne jeg nok leve med det, men når jeg installere ting fra cd'er, har den også en kedelig tendens til at melde uendelig mange fejl, for det meste noget med, at den ikke kan finde krævne filer, selvom jeg VED de er der... :(
Avatar billede milter Ekspert
16. januar 2005 - 21:22 #12
Jeg skulle måske have udtrykt mig lidt tydeligere.

Har du to CD/DVD-drev, eller har du kun et?

Hvis du har to, hvad hedder så det, som kaldes "Generic"?
Avatar billede ansu Nybegynder
17. januar 2005 - 20:01 #13
Jeg tror ikke helt jeg forstår Milters spørgsmål, så bær over med mig :)

"Har du to CD/DVD-drev, eller har du kun et?"
Jeg har to, men Generic virker ik og det andet virker dårligt. I øjeblikket har jeg kun det dårlige slået til...

"Hvis du har to, hvad hedder så det, som kaldes "Generic"?"
Jeg tror ikke helt jeg forstår. Hvis Enhedshåndtering kalder det Generic DVD-ROM, hedder det så ikke det? Er Generic ikke et mærke???
Avatar billede milter Ekspert
17. januar 2005 - 21:02 #14
Nej, Generic er ikke et navn eller mærke som f.eks. Sony eller Aopen. Når den skriver Generic, er det fordi XP ikke kan se hvilket mærke og model, det er. XP finder så, hvad den synes er en passende driver.

Jeg har ikke selv hverken Daemon Tools eller Alcohol installeret, men jeg mener, de opretter et såkaldt virtuelt drev og kan finde på at kalde det noget i retning af "Generic DVD-ROM SCSI CD-ROM". Derfor spurgte jeg, om du havde to fysiske/rigtige drev udover dine harddiske.

Prøv at gå ind i Enhedshåndtering > DVD/CD-Rom-drev > Højreklik dine drev et ad gangen > Fjern.

Windows vil komme med en advarsel om, at du er ved at fjerne drevene. Svar OK til det. Genstart. XP vil derefter geninstallere driverne. Kryds fingrene og se, om der er sket nogen ændringer.
Avatar billede ansu Nybegynder
19. januar 2005 - 19:35 #15
Ah, okay. Jeg har søgt hele huset igennem efter Generic-CD-ROM-drevets itui, så jeg kunne hitte navnet, men uden held. Det står heller ikke på drevet...

Deamon Tools HAR oprettet et Generic-drev. Når jeg deaktivere programmet forsvinder Generic-drevet.

Okay, jeg prøvede at fjerne begge drev via Enhedshåndtering og geninstallerede driverne, men ingen ændring. Jeg må også hellere lige nævne, at hvis en cd er i Sony-drevet, har pc'en det med at køre foruroligende langsomt, og til tider fryse...
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2005 - 19:53 #16
Måske spørger jeg lidt dumt nu, men har du en eller to skuffer på fronten af din computer, hvor du kan putte en CD i?
Avatar billede ansu Nybegynder
19. januar 2005 - 21:01 #17
Sorry :)
To

Sony CD-brænder (sluttet til)
Ukendt CD-ROM-drev (ikke sluttet til)
Avatar billede milter Ekspert
19. januar 2005 - 21:29 #18
Det ukendte drev, er det ikke sluttet til, fordi kablet er trukket ud, eller hvad?
Avatar billede ansu Nybegynder
20. januar 2005 - 20:40 #19
yes, kablet er trukket ud. det virker som sagt ikke..
Avatar billede ansu Nybegynder
20. januar 2005 - 20:40 #20
altså cd-rom-drevet, ikke kablet
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2005 - 21:30 #21
1: Kan du give mig navnet på driveren i Enhedshåndtering til din Sony CRX220E1?

2: Sidder Sonyen alene på sit eget kabel, og er den jumpet til Master (se bag på den)

3: Sidder dine harddiske på IDE-1 kanalen, og er harddisken med XP Master og den anden Slave?

4: Hvad står der i Enhedshåndtering > IDE ATA/ATAPI-controllere (klik på plusset) > "Primary channel" og "Secondary channel"? Er DMA enablet?

Du har formentlig de rigtige drivere, men jeg vil bare være sikker. Dine harddiske står formentlig til ATA 66, men check det.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2005 - 21:37 #22
> "Dine harddiske står formentlig til ATA 66"  >  Skulle have været :"Din IBM harddisk står formentlig til ATA 66, hvad står din Maxtor til?
Avatar billede ansu Nybegynder
22. januar 2005 - 13:32 #23
1: Driverversion : 5.1.2535.0
Dato for driver : 1.07.2001 (flere oplysninger om driveren kunne jeg ikke finde)

2: Ja til begge spørgsmål.

3: Jeps.

4: Jep, DMA er aktiveret.

"Din IBM harddisk står formentlig til ATA 66, hvad står din Maxtor til?" - hvordan finder man ud af dette???
Avatar billede ansu Nybegynder
22. januar 2005 - 13:35 #24
Lige en tilføjelse, der måske ændre det hele lidt; Det er KUN brændte cd'er der er problemer med.
Avatar billede ansu Nybegynder
22. januar 2005 - 16:20 #25
Jeg sad lige og læste lidt på andre poster, der lader til at omhandle samme problem. Jeg faldt over denne post - http://www.eksperten.dk/list.phtml?sort=&order=DESC&start=180&words=cd%20rom%20drev%20virker%20ikke&excerpt_on=1

Jeg fatter ikke en brik af dette, men ville lige høre om andre gør?

"Hvis der bliver loadet en sys - driver i din config til ATAPI understøttelse, kan du prøve at smide en /M:30 option på driveren - dette sørger for at reservere 30 buffers til dit CD-rom drev - det kan måske hjælpe dig!"
Avatar billede milter Ekspert
22. januar 2005 - 20:23 #26
jeg kan desværre ikke finde det link, du citerer fra.

>  "KUN brændte cd'er der er problemer med"  >  Ja, det kan sagtens være der, problemet ligger. Hvilket program bruger du? Prøv at sætte brændehastigheden ned eller prøv at vælge et andet CD-mærke.

Mange brændere eller kombinationer af brændere og programmer har problemer, afhængig af hvad man benytter.

Prøv måske at afinstallere dit brændeprogram. Hvis du har to eller flere programmer installeret, kan det også give problemer
Avatar billede ansu Nybegynder
25. januar 2005 - 15:37 #27
Jeg bruger Nero, hvilket har virket fint, når jeg skulle brænde cd'er. Men alle de brændte cd'er jeg har liggende har intet tilfælles; forskellige mærker, brændt på forskellige maskiner og alle uden ridser.

Jeg prøvede at afinstallere Nero, men til ingen nytte. Det er det eneste brænderprogram jeg har installeret. Hvis dette betyder at drevet er i stykker, burde det så ikke også have problemer med at læse originale?
Avatar billede milter Ekspert
25. januar 2005 - 16:23 #28
Vi er ved at være ude, hvor det er tid til at begynde at gætte.

Hvilket bundkort har du?

Hvis ikke, du ved det, så download Everest Home Edition fra linket herunder. Everest kan give dig en masse oplysninger om hele dit system.

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en
Avatar billede ansu Nybegynder
26. januar 2005 - 20:43 #29
ECS K7S5A Pro
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2005 - 21:27 #30
Ikke noget der, som kunne give mig nogen ideer.

Hvad med IDE-kablet. Kunne der være noget i vejen med det? Eller et bøjet/knækket  ben på Sonyen?
Avatar billede milter Ekspert
26. januar 2005 - 21:28 #31
Har du prøvet at opdatere firmware til Sonyen?
Avatar billede ansu Nybegynder
27. januar 2005 - 12:46 #32
Firmware?

Nope, jeg har prøvet at skifte IDE-kablet ud, men ingen ændring. Faktisk virkede pc'en slet ikke da jeg gjorde det; den kunne pludselig ikke se nogen af mine harddiske. Der skulle et par reboots og lidt kabel-ud-kabel-ind til for at få det til at hvirke, men Sonyen var altså stadig i uorden.
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2005 - 17:21 #33
Firmware er en slags driver til CD-drevet, som indeholder instruktioner for hvad brændehastighed, den kan klare, medietyper, o.s.v. Jeg har lige kigget, men der ser ikke ud til at være nogen opdateringer til dit drev.

Det eneste, jeg nu har at byde på, er, at læseren i drevet trænger til en rengøring, men du kan næsten få et nyt drev for de penge, et sådan kit koster.

Så jeg er bange for, at jeg ikke har flere forslag.
Avatar billede ansu Nybegynder
27. januar 2005 - 17:32 #34
Okay. Må nok ud og købe et nyt et...

Men send et svar og få nogle hårdt tjente point!

Og tak for hjælpen!
Avatar billede milter Ekspert
27. januar 2005 - 18:20 #35
Ellers tak, men behold bare pointene. Du fik jo ikke løst dit problem :)
Avatar billede ansu Nybegynder
11. februar 2005 - 18:51 #36
lukker