Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
11. januar 2005 - 15:26 Der er 10 kommentarer

windows XP, repair konsol, chkdsk kan ikke rette fejlene

Hej alle (med)eksperter.

Jeg har set en PC før, men ikke dette:
Jeg var ved at overføre en bunke filer i går via nettet (fra en w2k, alle fixes), da modtageren (windows XP, alle fixes) pludseligt valgte at boote. Det gør den så i øvrigt i loop...

HDD tester OK (disk test program, boot fra CD).
Boot fra XP CDen, ind i repair - den kunne ikke finde en Controlset-nøgle i systemregistreringsdatabasen, men vil tilsyneladende gerne logge på 1: c:\windows - som den dog kunne finde.
"Dir" viser en masse filer, og den vil også gerne
chkdsk c: /p /r.
Den stopper efter 3%. Vi kører igen, med samme fejl, dog nu konsekvent efter 39% (af 80Gb).
Den meddeler at der er to eller flere uoprettelige fejl.

Hvad så ? Er det forfra, format og reinst., eller er der en bedre chkdsk - eller noget 3. fx, reinst ovenpå (for at redde de installerede programmer og opsætninger) ???

:-) Freddy
Avatar billede overload.dk Nybegynder
11. januar 2005 - 15:32 #1
Det lyder som en "led' en"..

Lyder som om du har brugt noget tid på det efterhånden, så hvis du har husket backup af dit data eller dine filer/programmer osv. så ville jeg personligt selv give den kniven med en god format (eller evt. ny HD?), og se om det ikke ville hjælpe.

Det kunne tyde på den har fået et eller andet kritisk gal i halsen, som den hverken vil rep. eller tilnærmelsesvis rette op på.

...men der er jo selvfølgelig også den hårde vej :)

Var den igang med at overføre eller igang med at installere disse fix's?

(kunne lyde som en driver fejl)

I såfald vil jeg pille så meget fra computeren som mulig (af udstyr), og køre på så få ram som muligt (også selvom de bliver tjekket og "godkendt" i starten så kan de altså godt være til grund for mange underlige fejl).
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
11. januar 2005 - 16:01 #2
Jeg var ikke i gang med at fixe, var bare i gang med at flytte nogle GB data via LAN (altså et netværksdrev og via stifinder).
Heldigvis har jeg system (og programmer) på en disk, og data på en anden - og det er "kun" systemdisken der er syg. Der er altså ikke sket uoprettelig skade - det tager bare noget tid at nyinstallere XP, lægge SP2 osv. oveni, installere diverse drivere og programmer osv. Håbede at kunne slippe lidt lettere... Har vist da for resten en ny system-state backup på en af de andre diske (har en disk til backup af datadisken) ...

:-) Freddy
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
11. januar 2005 - 17:43 #4
Tak fordi du minder mig om dem, checkede selv i går.
De fleste er lukkede - og points udelt. Nogle er ikke besvarede, eller kun besvarede med kommentarer - og det kan man jo ikke tildele points.
Avatar billede Slettet bruger
11. januar 2005 - 18:01 #5
Måske misforstår jeg spørgsmålet men hvorfor springer du ikke over første tilbud om repair og vælger R anden gang du får tilbuddet så er det da min opfattelse at XP klarer resten selv
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
12. januar 2005 - 02:04 #6
Øh.. Måske forstår jeg ikke svaret. Jeg springer ASR (F2) over, og vælger R, der starter repair-konsollen. Det er i den man bla. kan køre chkdsk. Det er nu langt fra automatisk. Jeg tør ikke reinstallere før filsystemet er OK.
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2005 - 09:06 #7
Du skal springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)
- Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på normalt C:  Nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) det er her du skal trykke på R. -
Der vil nu blive lavet en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer
Avatar billede smikkel Nybegynder
12. januar 2005 - 17:31 #8
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
2:Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din indstalation (nyindstalation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye indstalation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Og nu fortæller den dig der er et syresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på R.
6:Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger
og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler
7:PS husk at have din CD-Key klar da denne skal bruges da det jo er en "nyindstalation" og under indstalationen skal du sætte
det hele op igen og her tænker jeg på netværk og dit tastatur + div.

Herunder denne reparation, vil han så IGEN blive bedt om administrator password - lav det nu så han kan huske det
Avatar billede Slettet bruger
12. januar 2005 - 17:52 #9
Helt min holdning, en god ting kan ikke siges for tit
Avatar billede freddy-madsen Nybegynder
13. januar 2005 - 17:27 #10
Jo tak til jer begge. Jeg har installeret adskillige windows XP, så jeg kender såmænd nok proceduren. Problemet var at disken var "halvdød", så død at chkdsk (XPs egen) ikke kunne rette fejlene - og jeg tør som sagt ikke installere ovenpå et defekt filsystem.
Jeg gjorde det at jeg bootede i DOS (Ja!), kørte ntfs4dos, og dens checkdisk kunne tilsyneladende rette stribevis af fejl. Lige nu er den ved at kopiere filerne et andet sted hen. Hvis det er gået godt er planen så at:
1. formattere disken
2. kopiere filerne tilbage
3. reinstallere XP - som i beskriver
4. Håbe det bedste / restore systemstate fra backup
Nu skulle jeg gerne have settings og programmer installerede igen - ellers er det bare ærgerligt = reinstallation af diverse programmer.

Egentlig fantastisk at et DOS-program håndterer NTFS bedre end XP.