Avatar billede lolken Nybegynder
10. januar 2005 - 09:52 Der er 3 kommentarer

XP-installationen kan ikke finde min harddisk

Efter bunker af problemer, efter jeg kom til at slette NTLDR-filen, er min computer blevet formateret, men dog stadig umulig at installere XP på (kan dog godt installere 98).

Inde i fdisk kan jeg se en partition, som ikke kan slettes, hverken i fdisk eller i win 98 setup'en. Partitionen har intet drev-navn og der står heller ik om den har et FAT system, eller hvad den overhovedet har.

Når jeg prøver at boote compen op på min XP-cd, kommer jeg godt nok til menuen med de tre muligheder, installer, reparer eller quit, men ligemeget hvad jeg gør, får jeg bare at vide at: "Setup did not find any hard disk drives installed in your computer".

Flere steder på nettet foreslås det så, at man under indlæsningen af XP-cd'en skal trykke f6 for at få mulighed for at installere en eller anden RAID-driver, som jeg i øvrigt har kopieret over på en diskette så det her skulle kunne lade sig gøre. Men når jeg, langt om længe, kommer ind i setup-menuen, får jeg stadig bare samme svar.

Så hvad er det jeg mangler, er det noget i BIOS, skal jeg bruge et andet stik end mit SATA-stik? Forstår det simpelthen ikke...

Håber sq i kan hjælpe mig,
Håbefuldehilsner Lolken
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. januar 2005 - 10:39 #1
Det er som du selv nævner. Windows genkender ikke selv din Sata/Raid Controller og kan derfor ikke finde din HD.
Du skal have lavet en diskette via den CD der fulgte med Bundkortet/PC'en.
Prøv evt. at boote op på denne CD og se om ikke den giver di mulighed for at lave en driver-diskette.
Nå dette er gjort starter du windowsinstallationen og trykker F6, og når den spørger efter driver eller siger den har fundet en controller, trykker du S og indsætter disketten..... Så kører det! Hvis du får lavet den rigtige diskette.
Avatar billede lolken Nybegynder
10. januar 2005 - 22:53 #2
Men som sagt virker det jo ikke, og har efterprøvet flere gange, det dur bare ikke. Jeg må mangle noget, i BIOS eller hvad ved jeg... er der i øvrigt nogen, der kan fortælle mig, hvordan der kan eksistere en uslettelig partition uden angivning af filsystems-type?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. januar 2005 - 16:42 #3
Det burde der heller ikke. Er du sikker på det er en partition.

Prøv at gå på Bundkorters hjemmeside og download en driver til Raid/Sata.

Det kan drille, men har aldrig oplevet ikke at få det til at virke.
Det er typisk driveren der er problemet.

Tjek lige bios om Sata står til Automatisk sammen Pata