Avatar billede erax Nybegynder
10. januar 2005 - 08:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SP2 Firewall problemer med FTP

Jeg kan ikke komme på nogen ftp overhovedet hvis ikke jeg slukker for min sp2 firewall. Jeg har givet de nødvendige exceptions til feks. Dreamweaver, wincommander og leech ftp + jeg har tilføjet port 21 men ligelidt hjælper det. Jeg surfer fint og tjekker post.....hvad sker der??! Det har altså virket før, men ligepludselig så...! Jeg har Restored Defaults på den og hvad ved jeg, men kun i det øjeblik jeg slukker for den er alt normalt!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
10. januar 2005 - 09:13 #1
det lyder som den gamle historie om aktiv/passiv ftp-server. har ikke 100 % styr på det, men hvis ftp-serveren er "aktiv" er det den der bestemmer hvilke porte data sendes på (20 og 21 er kun den indledende forespørgsel, ikke datatrafikken)
du skal nok finde ud af hvilke porte (typisk et scope som fx 13400:13800 eller noget lignende) of tilføje det. hvis din ftp-server har fast ip (hvilket den nok har) kan du også prøve at tilføje den som undtagelse i firewallen, det kan måske være tilstrækkeligt)
Avatar billede haverslev Novice
10. januar 2005 - 09:18 #2
Start IE, klik på Funktioner, Klik på internetindstillinger, klik på faneblad:Avanceret.
Fjern flueben i "Brug passiv FTP osv" - anvend
Avatar billede erax Nybegynder
10. januar 2005 - 09:33 #3
Aha....begge svar her lyder fornuftige...jeg må straks prøve derhjemme!
Avatar billede erax Nybegynder
10. januar 2005 - 23:23 #4
Hmm "Brug Passiv ftp" er allerede tagged...
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
11. januar 2005 - 10:42 #5
jamn skal du ikke fjerne fluebenet?? prøv begge dele
ellers skal du have fat i den der styrer ftp-serveren og høre hvilke porte de benytter
har du prøvet at tilføje ftp-serverens ip-adresse?
Avatar billede erax Nybegynder
11. januar 2005 - 13:19 #6
Altså, jeg har ikke en Ftp server...jeg bruger blot FTP programmer til at NÅ ftp servere og til at uplaode websider med. I de programmer kan man stille på Passive ftp on/opff og det gør ihvertfald ingen forskel. Mrmox 2: Hvor kan jeg se hvilke porte der bliver benyttet og hvilke der bliver blokeret? (Jeg ved godt man kan gå i windows firewall og se på exceptions, men derinde er mit Dreamweaver jo allerede placeret, men alligevel kan dreamweaver ikke komme ud af huset) Phew...det er vildt det her :)
Avatar billede jpvj Nybegynder
11. januar 2005 - 13:34 #7
Læs først og fremmest artiklen:
http://slacksite.com/other/ftp.html

Når du har forstået aktiv/passiv ftp vil du således også have lettere ved at finde og løse problemet.

Til orientering lukker Windows XP SP2 firewallen af for alle indgående forbindelser, dvs. din programmerne på din maskine må lave/initiere alle de ftp forbindelser de ønsker.

Du skal således ganske rigtigt benytte passiv FTP som udgangspunkt.

Jeg mener dog også, at XP's firewall detekterer at et program vil lytte på en port (ex. når FTP klienten åbner dataporten (lytter) og venter på forbindelse fra FTP serveren i forb. med aktiv FTP). Firewall kan konfigureres til at vise et vindue spørge om der så skal åbnes eller ej og man kan så tillade/tillade altid/blokere osv.

Du kan desuden tillade bestemte applikationer at måtte åbne porte til indgående forbindelser ud fra filnavnet.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
12. januar 2005 - 00:00 #8
tjek jpvp's link, det er rigtig fint
mht passiv/aktiv ftp så er det faktisk serveren der bestemmer. hvis den server du bruger er at op til kun at køre aktiv, bestemmer den selv hvilke porte den sender data på. derfor er det kun udbyderen der kan fortælle dig hvad du skal vide.
jeg har oplevet flere apps med indbygget ftp som ikke er glade for XPs firewall. fx har vi bøvlet lidt med et program det ikke kunne starte fordi det ikke kunne modtage sine updates. der skulle vi (i XPs firewall) tilføje de porte som serveren benyttede for at få det til at virke.
jpvj> ved du om server og klient "aftaler" hvilke porte der skal benyttes før serveren begynder at sende data
Avatar billede gammelhat Nybegynder
12. januar 2005 - 00:04 #9
ved aktiv bestemmer klienten hvilken port dataoverførslen skal ske på
Avatar billede erax Nybegynder
12. januar 2005 - 09:59 #10
Ok gutter, jeg siger tak for den store deltagelse; jeg må prøve at sætte mig ind i det (for mig) høje tekniske niveau ved at læse den artikel. Jeg har naturligvis indset at det ikke blot drejer sig om en enkelt indstilling i windows....det skodprogram haha.
Avatar billede erax Nybegynder
12. januar 2005 - 10:00 #11
(men jeg vender tilbage hvis det virker og giver point naturligvis)