Avatar billede prologic Nybegynder
09. januar 2005 - 14:16 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Gentoo, hvordan og hvorledes.

Hej

Overvejer at inst. Linux Gentoo, men er lidt i tvivl om de har noget ordentligt wireless software.

Jeg har et 3com X antenna cardbus netkort, hvilken SKAL fungere.

Desuden har jeg en bærbar HP pavilion, med Athlon xp mobile. Her skal gentoo, ligesom Windows gør i øjeblikket, kunne sætte CPU'en op og ned alt efter hvor meget kraft den behøver, samt ku inst. alle mine øvrige hardware dele og drivere.

Da det er lang tid siden jeg har rodet med windows, er jeg lidt i tvivl omkring hvilken version jeg skal hente, om jeg skal installere en fuld pakke eller installere basis og resten efterfølgende eller oven i købet om jeg skal kompilerer min egen kernel (Er dette svært i Gentoo?!)
Avatar billede prologic Nybegynder
09. januar 2005 - 14:17 #1
Rettelse: Rodet med Windows = Rodet med Linux !!
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. januar 2005 - 15:09 #2
Gentoo er nok en af de sværeste distroer at starte ud med! På den anden side, er det også den der er den absolut bedst dokumentation til. Også på dansk!
Hvis du vil lære hvordan linux er skruet sammen, så er Gentoo vejen frem! Og hvis du kan holde de lange compile tider ud!

Ang, hardware understøttelse, så ved jeg det ikke lige helt!
Du kan bruge cpudyn til at styre dit CPU forbrug, spare batteri osv!

Jeg vil anbefale dig at kigge her ang. din bærbare!
http://www.linux-laptop.net/

Umiddelbart ville jeg ikke tro, at gentoo er den du skal starte med, men igen, kommer an på hvad du  er ude efter!
Avatar billede prologic Nybegynder
09. januar 2005 - 15:26 #3
Okay, måske lidt dårligt forklaret.

Det er lang tid siden jeg har rørt linux, men er udd. indenfor IT og har sat store netværk op i redhat, så jeg er ikke Linux eller IT newbie ;)

Jeg er mest interesseret i at vide hvad de forskellige dist. er, skal jeg fx. vælge athlon XP eller x86, og live eller release etc.
Avatar billede irit Nybegynder
09. januar 2005 - 18:44 #4
Debian kunne evt. også være noget for dig. Der er meget hjælp at hente på www.debianguiden.dk

Som sagt det gode ved gentoo er at det bliver 100% optimeret til dit system.
Hvad mener du hvad du skal vælge, athlon XP, x86? Kommer jo an på hvilken processer du har. Når du kigger på et mirror, så vælger du først din processer, og så vælg 2004.3

Når du så har downloadet den, og booter op på den, kommer du til en consol. Installationen foregår ikke ligesom i windows eller andre distros. Du skal gøre det hele selv. Heldigvis har gentoo lavet en håndbog: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/index.xml

Du kan vælge at printe den ud, eller at se den mens du installere. Hvis du vælger at se den under installationen, skal du bruge den konsol baseret webrowser links2.

Når du kommer til den før
Avatar billede irit Nybegynder
09. januar 2005 - 18:48 #5
argh pis. Kom til at trykke send.

Når du kommer til den første consol, kan du trykke ALT+CTRL+F2 for at åbne en ny consol. I den nye consol logger du så ind, og skriver links2 www.gentoo.org

Så kan du så browse hen til gentoo håndbogen. Når du så har læst hvad du skal gøre, trykker du bare ALT+F1 for at springe over i den forige consol, og så ALT+F2 for at komme tilbage til håndbogen. Og på den måde kan du hele tiden skifte frem og tilbage for  at se hvad du skal gøre.

Dette er en meget tynd guide af en slags, sikkert også formuleret dårligt, men jeg har lidt travlt lige nu. Men håber da det kan hjælpe.
Avatar billede prologic Nybegynder
11. januar 2005 - 10:50 #6
Hvad mener du hvad du skal vælge, athlon XP, x86? >>>>>>

Ok ok, jeg har valgt at starte fra stage1 og boote op på en universial live cd.
Har printet guiden ud, og er godt igang, er igang med at emerge mit system.

En athlon xp er også en x86!!! Mit spm. er om en xp mobile processor også falder ind under athlon XP, men det er ligemeget, for jeg har startet fra stage1, og har senere defineret hvilken cpu jeg har.

Jeg lader lige spm, stå åben er stadig i tvivl om mit trådløse netkort, det ville jeg gerne have svar på.
Avatar billede irit Nybegynder
11. januar 2005 - 13:50 #7
Hvilket netkort er det?
Avatar billede prologic Nybegynder
11. januar 2005 - 14:07 #8
Det har jeg skrevet i mit åbningsspørgsmål, men det et 3com x-antenna netkort! Der findes, mig bekendt, kun et af slagsen i verden. Altså af typen..
Avatar billede irit Nybegynder
11. januar 2005 - 14:17 #9
Okay, undskyld. Har jeg ikke lige set.
Ved ikke lige om det er understøttet, men jeg er da sikker på at google ved det :P
Med hensyn til om du skal compile din egen kerne:

Jeg vil anbefale meget kraftigt at compile din egen kerne. Og ikke bare bruge deres genkernel. Og endda slet ikke hvis du vil have trådløst netværkskort.
Avatar billede prologic Nybegynder
11. januar 2005 - 14:25 #10
Ja, jeg har allerede valgt at ordne det hele manuelt, ved at følge deres handbook, og bruge deres stage1 ;)

Men mens den merger, installerer etc. vil jeg gerne have check på hvad jeg kan og hvordan, specielt mit netkort må meget gerne understøttes.
Avatar billede irit Nybegynder
11. januar 2005 - 14:29 #11
Med hensyn til dit netkort, så når du kommer til punktet med at compile din kerne, skal du også vælge dit modul til dit netkort. Har ikke selv netkort, så jeg har ingen erfaring. Du kan altid prøve at undersøge det. Og hvis du så finder et modul din kerne skal have, kan du bare loade den ind til den tid.
Avatar billede prologic Nybegynder
12. januar 2005 - 13:30 #12
Har du intet netkort?!

Jeg prøver mig frem, tak for hjælpen.
Avatar billede irit Nybegynder
12. januar 2005 - 13:51 #13
Hehe, der mangler lige: "Har ikke selv trådløs netkort :D

My bad!

Og held og lykke med det.