Avatar billede jalte Nybegynder
08. januar 2005 - 14:56 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvilken linux??

Jeg tænkte på at ligge noget linux værk ind på min ene computer (en 450 pentium 2 med en 192 ram og 10gb harddisk).. Men der findes bare galt mange forskellige. Så mit spørglsmål er hvilke et er bedst, det ska helst være relativt let at gå til da jeg aldrig har prøvet linux før, og så ska man ku downloade det gratis et eller andet sted fra :D...... Det ska bruges til noget ftp/web server (helst med noget asp/php mysql hva det alt sammen heddder:)....

så jaaa, hva for et ska jeg vælge :D???
Avatar billede plazm Nybegynder
08. januar 2005 - 14:57 #1
Du skal ikk regne med at køre ASP på linux.
Men en god distribution er Debian, dog ikke så brugervenlig, men læs eks. på www.debianguiden.dk og andre internetsider og du er godt på vej
Avatar billede nogetfx Nybegynder
08. januar 2005 - 15:03 #2
Det er mange der bruger Fedora, dermed vil det nk være mange poster i forskellige forums, der kan hjælpe dig...

Jeg startede selv med Debian for 3 mnd. siden og synes det er tilt at gå til. Selvfølge er det op af bakke i starten, men hvis du læser debianguiden som Plazm henviser til og bruger www.debianforum.dk er det til at gå til.. Når det "kun" er en ftp og web-server kan du finde mange guide osv på nettet...
Avatar billede jalte Nybegynder
08. januar 2005 - 16:20 #3
hmmm har siddet og kigget lidt på det, er der ik noget der er lettere at installere`??
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
08. januar 2005 - 16:43 #4
er du ny er det nok lettest at prøve mandrake eller fedora...

http://www.mandrakelinux.com/en/

http://fedora.redhat.com/
Avatar billede burzum Nybegynder
08. januar 2005 - 16:47 #5
Jeg ville også vælge Mandrake. Hovedsaligt fordi den er brugervenlig i forhold til debian. Men efter min mening er debian det du skal vælge til server. Det er ihvertfald den jeg har været mest glad for på min server. Som tidligere nævnt kan du bruge debianguiden.dk.

Debian er ikke så slemt at installere mere hvis man gider sætte sig en smule ind i det. Især de nye betaer er gode :)
Avatar billede jalte Nybegynder
08. januar 2005 - 17:04 #6
hmmm okay... tark for hjælp alle sammen :D.. prøver at installere fedora (det ser pænt enkelt ud, og kan jo altid prøve et andet bagefer.)
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. januar 2005 - 17:10 #7
Hej.

Jeg kan anbefale dig at kigge på dette indlæg. http://eksperten.dk/spm/572927 - i det gør jeg rede for de fordele der er ved Mandrake, som klart er noget af det bedste og nemmeste du får fat i.

Mht. ASP, så tager plazm fejl. Det kan godt køre på Linux.
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. januar 2005 - 17:21 #8
I øvrigt findes der en speciel server-linux kaldet SME-server (tidligere e-smith) - måske den var noget: http://www.mitel.com
Avatar billede langbein Nybegynder
08. januar 2005 - 20:49 #9
Tror sme server må være den enkleste serverinstallasjon og Mandrake kanskje i hvert fall en av de enkleste allround installasjoner. SME er kun en server installsjon. Mandrake har "Linuxwindows" dvs Xwindows. Mener Fedora ofte har en bedre harwarestøtte enn Mandrake. (Men hvis Mandrake kjører, så spiller det jo ingen rolle.)

Rett adresse til sme: http://contribs.org/modules/news/
(Tidligere så var det Mitel.)
Avatar billede irit Nybegynder
09. januar 2005 - 20:00 #10
Nu med sådan en forholdsvis langsom computer, er debian eller gentoo nok det bedste. Med gentoo optimerer du det hele til dit system, og dermed bruger du mindre ressourcer.
Og måske vil KDE og Gnome ikke køre så godt. Så du skulle prøve med en "letvægter" som xfce4 eller Blackbox.

Til debian: www.debianguiden.dk
Til gentoo: http://www.gentoo.org/doc/da/handbook/handbook-x86.xml?part=1
Avatar billede webcreator Nybegynder
21. januar 2005 - 18:56 #11
Fik du svar på dine spørgsmål?