Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:18 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

hjælp til gammel computer..

hejsa ville høre om der er nogen der kan hjælpe mig... lånte en ældgamle computer af min svigerfar med en masse gamle spil på.. og da min lillebror sad og spillede på den har han trykket på en fil eller noget og nu vil den ikk starte op den skriver ugyldig system disk... hvad betyder det for der er ingen disk i den... håber i kan hjæpe
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 21:21 #1
Ind i bios og se om den har "mistet" hardisken (genstart og tab løs på Delete-tasten indtil du er i bios)
Sæt den om muligt til at autodetekte alle drev og tryk Enter.
Gem opsætningen og genstart - så burde den være der.
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:24 #2
er det den der hedder bios features setup eller hvilken en skal jeg vælge..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 21:33 #3
Må tilstå at jeg ikke lige kan huske det og div. forskellige bios's er lidt forskellige. Men prøv at se her http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1415 .

Her er det "Standard CMOS Features" man skal ind i (første billede)
og på (andet billede) kan du se, at de forskellige drev er sat til "none" og det er der du skal vælge Auto.

Håber du finder ud af det.

Problemet lyder for mig som om, at den ikke kan finde harddisken og dermed "boot-sektoren" på den - det må du nu hjælpe den med.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 21:35 #4
Hvad hedder din bios ?
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:44 #5
tror nok det er det her rom pci/isa bios (2a59gjaa) cmos setup utility award software, inc.. ku se at det ikk var helt samme skærmbilled i billed 3..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 21:49 #6
Har aldrig hørt om den bios - det må vidst være noget andet den hedder *S*
Du burde kunne se det øverst oppe, så snart du kommer ind i bios. Men forholder det sig sådan, at du har ret med hensyn til navnet på den, så må jeg desværre kapitulere og kan ikke hjælpe dig yderligere  :-(
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:51 #7
gg ja det er skam det der står men det er også en gammel svend... det er sku en super model med turbo og det hele... gfv
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 21:55 #8
Nåh - nu ser jeg det *S*
Det er en Award BIOS. - og det er netop den der er billeder af på det link jeg gav dig, så det er lidt underligt, at du ikke ser det samme som på billederne. Den må være meget gammel den BIOS.

Prøv at se om ikke du ikke kan finder noget i retning af "Bios Setup Defaults" og vælg så den > Gem > Genstart.
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:56 #9
okay det vil jeg lige prøve... ss..
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 21:59 #10
nu skriver den bare conflict I/0 ports : 3f8 underlig computer
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:02 #11
Ja det må du nok sige.
Jeg er bange for jeg ikke kan løse dit problem så - det er enormt svært, når man ikke selv sidder med "dyret" foran sig.
Men måske kommer en anden forbi, som er meget dygtigere end jeg.
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 22:05 #12
ja jeg aner sku heller ikk hvad den fejler... den er bare ret underlig.. og jeg ken slet ikk forstå at den skriver skift disk... men tak fordi du prøvede.. ss
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:06 #13
Du kan evt. prøve at se lidt her hos Microsoft.
Fandt siden via en søgning på google -
http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=en-us&qu=conflict+I%2f0+ports+%3a+3f8
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:08 #14
Sidder der en diskette i diskette-drevet - så ta den ud.
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 22:09 #15
det gør der nemlig ikk... så fatter det ikk ugyldig system disk udskift disk og tryk på en tast..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:13 #16
Harddisken kan ha' taget skade.
Det er helt sikkert en harddisk fejl på en eller anden måde. Var det min computer, ville jeg blot forsøge at formatere den og derefter installere Windows igen. Men på den måde forsvinder alle spillene jo og så er hele din idé væk :-(

Ved du hvilket styresystem der er på den ?
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 22:14 #17
aner det ikk vel en gamle windows af en art..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:17 #18
Det er umuligt for mig at komme videre her er jeg bange for.
Håber du finder ud af det ;-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:19 #19
Ved godt jeg ikke har løst dit problem, (det er jo umuligt hvis haddisken er død)  men jeg har fortalt dig hvad der er galt. Så derfor tillader jeg mig at lægge et svar, hvis du synes jeg fortjener point.
Held og lykke *S*
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 22:22 #20
det synes jeg da stadig du fortjener du gjorde da dit bedste var det ikk min svigerfars havde den fået turen ud gennem vinduet.. gg
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. januar 2005 - 22:32 #21
*GMH*
Så skal han jo være glad for, at du er en betænksom personlighed ;-)

Tusind tak for pointene - flot træk.
Du får lidt go' karma med på farten *S*
Avatar billede colten Nybegynder
07. januar 2005 - 22:36 #22
tak..gg ja det er jeg da.. ss.. det var så lidt nu vil jeg sku prøve at hoppe på den istedet.. gg
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. januar 2005 - 00:41 #23
En bootdisk også sys c: så skulle den være klaret men det skal være til den rigtige version eller "ødelægger" du mere end du gavner.
m.v.h.
tlv