Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 14:45 Der er 32 kommentarer

Skærm tænder ikke! (CPU, MB el. Skærmkort?)

Jeg har lige modtaget min nye computer, og har just samlet den, men min skærm forbliver blot i standby, og vil ikke tænde (skæmen virker!) Jeg har følgende configuration:

AMT Athlon 64 (Winchester 939 pin)
ASUS A8V Deluxe Motherboard
ASUS 9520 Magic skærmkort
1x512 mb DDR400 ram
160 GB Samsung SATA HD
DVD drev

Når jeg tænder viser lampen i MB grøn, og jeg kan høre HD tænde, men skærmen tænder ikke. Modtog engang en færdigmonteret computer med samme problem. Her var det CPUen der var defekt.

Hvordan løser jeg det her lorteproblem?
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. januar 2005 - 14:55 #1
Starter windows?
(Kan du høre velkomst melodien?)
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:03 #2
Tag ramblok og grafikkort ud, og sæt dem i igen, se om ikke det hjælper.
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 15:03 #3
Jeg kan forstå på dig at du bare får sort skærm.
1. reset bios ved at tage strømkabel fra og bruge reset jumperen eller bare fjerne batteriet i 30 sek. http://www.teamplayinc.com/Tech/BIOS%20Reset.pdf
2. Prøv et andet grafikkort - i en ledig pci sokkel, hvis du kan.
Virker det stadig ikke vil jeg mene det er cpuén , og den er da monteret rigtigt?
er vi nået hertil har du din garanti og 14 dages fuld returret hvis det er er bestilt online...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:03 #4
Det er en helt ny computer, så der er ikke installeret noget...

Men jeg prøvede at sætte min gamle HD i, og kunne høre, at den ikke arbejdede når den startede op...dvs., at den ikke startede Windows op...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:08 #5
Har prøvet at sætte en helt ny anden ram klods i, og sætte grafikkortet i igen... virker stadig ikke...prøver lige at resette...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:12 #6
Har nu resettet BIOS, men dette hjalp heller ikke...det eneste jeg mangler nu er et grafikkort...men sådan et har jeg ikke...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:14 #7
Er klar over, at jeg har garanti, men jeg er bage for, at de bare påstår, at jeg ikke har monteret den rigtigt...selvom jeg har...har prøvet det masser af gange...
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:15 #8
Det lyder mærkeligt, at de ikke har testen den efter samling.
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:16 #9
Tag det hele ud af kabinettet og test det på bordet istedet. Du behøver ikke drevene, systemet kan boote uden disse.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 15:20 #10
Prøver lige at se om jeg kan låne en af mine kammeraters skærmkort...varer lige en times tid :-)
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 16:46 #11
Okay, nu er der sket noget mystisk. Jeg har prøvet at mit skærmkort nu fungerer som det skal. MEN, en ud af ti gange starter computeren op og leder efter cd-rom eller floppy (startede kun op med det...ikke noget andet bio start halløjse). Så jeg prøvede at få den til at læse windows, men den sagde bare: can not find A8V.com eller sådan noget. Så satte jeg asus cd-rommen i, og den læste noget, og så sagde den at jeg skulle genstarte for at få systemet til at virke igen...men ak, nu er skærmen sort igen...nogle forklaringer blandt jer eksperter...og betyder det, at CDP'en er fin eller?
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 16:54 #12
Sendt skidtet tilbage på garantien , den har en periodisk fejl som kan være umuglig at spore , bundkort eller cpu.
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 17:00 #13
he he...problemet er bare, at MB og CPU ikke er købt samme sted...:-(...så et bud på hvad det kunne være???

Kan en computer overhoved starte op hvis CPUen er i stykker...altså jeg mener, den læste jo fra CD drevet, og arbejdede lidt med det....så må CPU'en vel virke...eller?

Det er mere fordi, det koster 400 kr hvis der ikke er fejl på delene...og det er jo lidt lortet... :-)
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 17:05 #14
Hvis du har mulighed for at teste med en lånst cpu eller teste din egen spu ville vi måske vide mere?
Avatar billede nockfuck Nybegynder
07. januar 2005 - 17:16 #15
Har haft samme problem, med samme koponenter, (cpu og bundkort) To gange fik jeg et defekt bundkort, var helt i århus den sidste gang for at de fattede at få det til at virke...
Avatar billede serverservice Praktikant
07. januar 2005 - 17:19 #16
nockfuck - lad mig gætte , det var SHG?
Avatar billede nockfuck Nybegynder
07. januar 2005 - 17:28 #17
Nemlig...!
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 23:24 #18
Okay, nu har jeg fundet problemet. Jeg har købt to ramklodser, og jeg havde kun sat en i. Problemet var bare, at den skal sidde i den "rigtige" slot førend den vil virke i single channel. Det leder mig så frem til andet problem. Når jeg bruger begge ram klodser (100 % identiske) så får jeg samme problem (starter ikke op).

Jeg gætter på. at det er fordi lige precis den ram jeg har købt ikke er testet med mit asus a8v deluxe mb. Kan det være rigtigt? alstå, hvis jeg købte ram der var identiske med dem der er specificeret her, så vil det virke?

Det leder mig jo så igen hen til et andet problem. Så skal jeg jo bytte de ram jeg har fået (har stadig returret), men tager forretningerne ram tilbage, hvis de kan se at emballagen har været åben? Det skal de vel, så længe jeg ikke har ødelagt rammene eller emballagen (har kun åbnet for taben)????? anyone?
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
07. januar 2005 - 23:27 #19
Nederst i dette link, er de ram der er testede med mit mb: http://www.asus.com/products/mb/socket939/a8v-d/overview.htm .

Mine ram erKVR400X64C3A/512 (Kingston komponent: D6408DLIT-5) og står ikke på listen...
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 00:29 #20
512MB KINGSTON KVR400X64C3A/512 KINGSTON DS D328DIB-50 er de ikke af samme type ? og du bruger de 2 blå sokler ?
Avatar billede nockfuck Nybegynder
08. januar 2005 - 01:21 #21
de skal sidde i hver anden, altså gerne samme farve sloth!
Mvh Nockfuck
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 01:29 #22
->nockfuck Du er da inde på noget af det rigtige, men læs lige manualen s. 2-12.
Avatar billede nockfuck Nybegynder
08. januar 2005 - 01:35 #23
hvad tænker du på? har ikke tingene mere de er solgt vidre...
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 12:52 #24
Jeg tænke på det med hver anden . Har man dual ram skal man bruge de blå sokler , har man 4 blokke udvider man med de sorte også...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. januar 2005 - 14:50 #25
Jeg bruger de blå sokler, men rammene er af en anden type mht komponent hvor mine ram har D6408DLIT-5, hvilket ikke er testet til at virke...

Jeg går da ud fra at det er derfor. Derudover går min computer nu kold hver gang jeg installerer windows. Hver gang jeg trykker "enter" for at installere går den helt kold. Med mine andre gamle DDR2100 ram, går den kold før...så jeg går ud fra at dette problem også skylde rammene... Nogle bud på dette?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 15:06 #26
det er usandsynlgt at alle dine ram skulle fejle , det lyder som en bundkort fejl
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. januar 2005 - 15:55 #27
Prøver lige at opdatere min bios... kører 1006...og der er vist en 1009, så jeg er lidt bagud :-) håber det funker..

Har desudenf undet ud af, at der er rigtigt rigtigt mange der har problemer med Asus A8V...lidt skod

Vender tilbage når jeg har flashed
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 16:06 #28
good luck...
Avatar billede henrik4223 Nybegynder
08. januar 2005 - 17:57 #29
Okay, jeg har nu flashed til version 1009, og det er faktisk ret utroligt...Nu går den ikke ned...

Kan egentlig godt forstå, at den gik ned, da den anden bios slet ikke understøttede hverken 90 nm eller Athlon 64...sååå....det er vel klart der var problemer...men det løftede ihvertfald mit humør en del ;-)

Desværre er det stadig noget lort med rammene, så de bliver byttet til nogle der (efter AUSS selv) skulle være testet til at virke med A8V...

Medmindre der er andre ideer?
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 18:21 #30
nej det er der ikke , men det lyder ellers utroligt hvis den kun skulle understøtte det ram på listen , men dit bundkort er åbenbart neget kræsen med ram. Jeg kører selv med dual ram af samme type men forskelligt mærke uden problemer. men lad den da køre og se om den er stabil nu.
Avatar billede serverservice Praktikant
08. januar 2005 - 18:53 #31
Hvis det virker så bare tag dine point igen - du løste det jo selv ..pøj med det
Avatar billede serverservice Praktikant
29. januar 2005 - 12:03 #32
skal vi lukke ?