Avatar billede jtang Nybegynder
06. januar 2005 - 16:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Importere/Exportere .dat - fil

Jeg skal først importere en tekst fil med varenumre m.v. ind i Access - foretage en ændring i filen ud fra en tilsendt vareopdateringsfil - dernæst læse filen tilbage. Tekstfilen er af typen *.dat - og netop denne filtype kan jeg ikke finde ud af at importere/exporete fra/til Access .
Hvordan kan jeg gøre det - gerne så automatisk som muligt.
Avatar billede terry Ekspert
06. januar 2005 - 19:43 #1
If the file type is text then try re-naming it to .txt
Avatar billede kjulius Novice
06. januar 2005 - 21:53 #2
.DAT er et generisk fil-format, som ikke er defineret, men pricipielt kan indeholde hvad som helst. For at kunne sige noget om hvad du skal gøre, er vi derfor nødt til at vide, hvilke data den indeholder.

Hvis du ikke kan få oplyst fra afsenderen hvad den indeholder, kan du måske få et fingerpeg om det ved at åbne filen i Notepad eller Wordpad for at kigge på indholdet.
Avatar billede jtang Nybegynder
06. januar 2005 - 22:01 #3
.DAT filen indeholder en kommasepareret tekst fil.
Hver linje indeholder et varenummer med karakteristika adskilt af et komma, og med " som kvalifikator.
Jeg kan nemt åbne filen i wordpad eller notepad.
Jeg skal bruge Access til at opdatere disse varenumre rimeligt nemt og vil derfor gerne kunne undgå at skulle omdøbe filnavne - da .DAT filen bruges af et andet program.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. januar 2005 - 23:57 #4
Afhængig af, om du vil bruge makro eller VB, kan du forsøge dig med OverførtTekst/(DoCmd.TransferTxt). Jeg ville nok først prøve at sammenkæde tekstfilen (eller en kopi af den) som en tabel, og se, om jeg ikke blot ved at ændre i tabellen kunne ændre i filen "on the fly"... Sammkædning sker vha. en troldmand fra databasevindet ("hovedvinduet") ved Filer->Hent eksterne Data->Sammenkæd tabeller.
Avatar billede terry Ekspert
07. januar 2005 - 17:27 #5
You could copy the file using code to a .txt before importing
Avatar billede jtang Nybegynder
09. januar 2005 - 14:44 #6
Så er strømmen tilbage - efter næsten 1 døgn uden.
Hvis jeg vil importere i Excell kan jeg godt vælge en tekst-fil med .DAT men ikke i Access - Det finder jeg lidt mærkelig. Jeg har prøvet med Sammenkæd tabeller, men heller ikke her kan Access finde .DAT filen, da denne filformat ikke er angivet som en mulighed til Import/Sammenkæd.
Kunne det være muligt at få Access til at acceptere .dat filer ved at lave om i opsætningen et eller andet sted i programmet?
Avatar billede terry Ekspert
09. januar 2005 - 15:18 #7
Avatar billede terry Ekspert
11. januar 2005 - 20:01 #8
have you looked at the link jtang?
Avatar billede jtang Nybegynder
11. januar 2005 - 22:40 #9
Ja det har jeg, og jeg har også fået Access til ikke at afvise .dat filer - Du får pointene.
Filen som jeg skal importere er komma-separeret, og 2 af felterne indeholder en pris, hvor decimalseperatoren er den samme som felt seperatoren og så kan man alligevel ikke importere filen - men det stiller jeg som et nyt spørgsmål
Avatar billede terry Ekspert
12. januar 2005 - 17:38 #10
Thanks jtang
I think the solution would be to change the field seperator to ;
And you have to concider the use of , as your decimal seperator. It may give problems if you are using UK regional settings for example.