Avatar billede gchris5 Praktikant
05. januar 2005 - 18:43 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Ukomprimeret avi-film til hvilket format for at spare plads?

Jeg har en del ukomprimeret avi film (rå film), som jeg efterhånden synes tager lidt for meget plads på min HD.

Hvad er det mest fornuftige format at gemme og komprimere det til?

Skal gerne kunne bruge det senere til at lave nye film i fx, Pinnacle Studio uden for mange problemer og så igen senere brænde det på DVD'er....
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 18:46 #1
Konverter til divx. Brug Dr Divx
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 18:49 #2
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 18:50 #3
et forslag mere
http://www.videohelp.com/avi2divx.htm

men under alle omstændigheder.. konverter til divx.. det fylder mindre
Avatar billede beorn Nybegynder
05. januar 2005 - 19:05 #4
altså det afhænder vel af om han vil kunne brænde filmene direkte ned på en dvd og sætte dem i en vilkårlig dvd afspiller og se dem.

så vil det kræve ekstra arbejde at konventere dem tilbage fra mpeg4. og hvis det var mig ville jeg nok beholde dem i mpeg2 eller konverte dem dertil. men det afhænger også af hvor tit du bruger materialet.
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:07 #5
Jeg synes det ville være smartest at brænde dem direkte til en dvd skive og dermed slippe for dem fra hd'en:)
Avatar billede gchris5 Praktikant
05. januar 2005 - 19:42 #6
DVD skiver har jo også en levetid....

Hvad med mpeg2? Fortæl...fortæl
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
05. januar 2005 - 19:45 #7
Hvis videoen er i ukomprimeret dv format ville jeg komprimerer det til mpeg2 ellers hvis det allerede er mpeg2 ville jeg bibeholde det, da jeg mener divx har for stort kvalitetstab...det var bare min mening ;)
Avatar billede gchris5 Praktikant
05. januar 2005 - 19:47 #8
Men men men

fra ukomprimeret AVI til MPEG2? Hvordan....
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:49 #9
kasperstorm har helt ret angående kvalitetstab... men sådan er det nu en gang når man vil have en mediefil til at fylde mindre:)
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
05. januar 2005 - 19:49 #10
tmpgenc er udemærket til det, ellers cinema craft encoder...
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:50 #11
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
05. januar 2005 - 19:54 #12
Eller det !!!
Avatar billede kalp Novice
05. januar 2005 - 19:56 #13
kasperstorm>> sorry.. var i gang med poste det så ikke du havde anbefalet noget andet software:)
Avatar billede kasperstorm Nybegynder
05. januar 2005 - 19:57 #14
Vi er her jo for at hjælpe ;)
Avatar billede lokefar Nybegynder
05. januar 2005 - 23:02 #15
Køb heller en ny og større harddisk :D det virker ;)
Jeg kan personligt bedst lide at have alt materiale i rå format.
Avatar billede frewald Nybegynder
07. januar 2005 - 21:22 #16
Det er rigtigt dumt at komprimere dine film når du gerne vil kunne redigere i dem igen senere. Det er klart at det kan lade sig gøre, men det vil altid gå ud over kvaliteten; Jo mere du komprimerer din fil, jo dårlige vil resultatet være når du skal redigere dem igen. Så som lokefar skriver: Køb en større disk ;)

PS: Det er de færeste der har ukomprimeret AVI'er - Film fra DV kamera er skam også komprimeret (med et DV codec), men er i væsentligt bedre kvalitet end de fleste codecs kendt fra nettet :)
Avatar billede gchris5 Praktikant
24. februar 2005 - 13:42 #17
lige et lille ekstra spr.
Når jeg grabber til pcen, hvad skal jeg så helst vælge af format? Og findes der nogle gode sider på nettet om videoredigering, som I kender til?