Avatar billede ringtved Nybegynder
04. januar 2005 - 17:27 Der er 3 kommentarer

Ny bruger af digital kamera

Hej.
Jeg er en forholdsvis ny bruger af digital kameraer og har lige erhvervet mig canon's ixus 40.

Mit spørgsmål går på lidt vejledning til hvilke indstillinger man skal bruge hvor.

ISO, MACRO, M MODE, AUTOFLASH, INDOOR er blot nogle få eks.

Er der nogen der bare ganske kort kan skrive hvad der er bedst at bruge af indstillinger ved:
* indendørs, udendørs
* Ved lidt/meget lys
* af landskaber
* portrætter osv.
Så ville det hjælpe mig utrolig meget.
PS, synes ikke helt manualen lever helt op til mine forventninger:-)
PFT. Mads
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
04. januar 2005 - 17:55 #1
Macro: skal bruges når du tager billeder af ting tæt på, f.eks. en blomst. Ved alt andet skal det slås fra.

Iso: Lysfølsomhed. Hvis du vil undgå at bruge flashen i dårlig belysning (indendøre f.eks.) så kan det være en god ide at sætte isoen op til 200 eller 400 for at undgå slørede og uskarpe billeder. Brug laveste iso værdi i god belysning (f.eks. udendøre om dagen). Høj isoværdi giver desuden en masse støj på billederne som ikke er særlig pænt.

flash/autoflash: siger egentlig sig selv. I god belysning slår den flash fra, dårlig belysningen slår den til.

Manualen fortæller hvordan man bruger forskellige funktioner på kameraet, ikke om fotografering generelt :-)
Avatar billede reshafim Nybegynder
06. januar 2005 - 12:37 #2
Vælg en bestimt ting hjemme eller ude,for exl.blomst eller andet.Og så GÅ til den med din kamera du skal laver mange billeder med tesame ting (en blomst for exl)men skift for hvert billeder intstilinger på din kamera, overfor billeder til pc, og skriv på billeder hvilket indstilinger du havde, bagefter åbne alle billeder på en gang og så kan du SE hvordan det ser ud LIVE forskel på billeder,på den måde kommer du til at kende dit kamera rigtig godt.
mvh
reshafim
Avatar billede ringtved Nybegynder
11. januar 2005 - 17:19 #3
Det virker faktisk ret godt, takker for begge råd!