Avatar billede ntrenze Nybegynder
03. januar 2005 - 14:39 Der er 16 kommentarer

Onboard lyd virker ikke.

Hej,

Her i går havde jeg min computer skilt ad for at få fjernet støv fra cpu'en osv. Jeg havde alt ude af kabinettet undtagen psu'en. Da jeg så samlede det hele til igen, virkede min lyd ikke. Jeg har et onboard lydkort. Hverken Windows eller Linux kom ud og sagde at der var noget galt. Jeg kunne sagtens åbne noget musik i Winamp, der kom bare ikke noget lyd ud af mit headset.

Jeg har prøvet med andres headsets/højtalere, men intet vil virke. Jeg har også prøvet at geninstallere driveren uden succes.

Da jeg så satte en andet lydkort i, installerede driveren og afprøvede det, virkede det fint.

Hvad kan der være sket med mit onboard lydkort?

Jeg har et Abit AN7 nForce2 bundkort.
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 14:41 #1
1. Det skal være enabled i din BIOS.

hvis du går i kontrolpanelet under system, og enhedhåndtering kan du se lydkortet under enheder til lyd og spil ?? uden advarselstegn osv.
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 14:42 #2
ka der evt. være en kabel, eller en dipswitch el. lign som du har kommet til at flytte under montering.. ??
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 14:42 #3
Når du har lavet en hovedrengøring på denne måde, så har du nok også frakoblet 220 V, og hvis dit batteri på bundkortet synger på sidste vers, så kan BIOS godt have glemt at dit OnBoard lyd er koblet til.

Prøv at checke det !
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 14:44 #4
ku måske være kabler til lyd i front på kabinettet eller noget i den stil du har fået flyttet.... alternativt fjerne lydkortet i enhedhåndtering og lad windows selv finde det igen.
Avatar billede ntrenze Nybegynder
03. januar 2005 - 14:55 #5
spine: Kan godt se det i Enhedshåndtering. Det er enabled i BIOS. Men før jeg skilte min computer ad, var lyden i mit frontpanel slået til, men da jeg skulle samle det, kunne jeg ikke finde ud af det og lod derfor bare være med at sætte det til.

dragonknight: Har ofte 220 V frakoblet, og min BIOS opsætning var ikke nulstillet

=)
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 15:02 #6
Det vil sige, at OnBoard lyd er Enabled i BIOS ?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. januar 2005 - 15:05 #7
Hvis ENHEDSHÅNDTERINGEN samt højtaler icon i tastbaren er OK så behøver man da ikke at tænke over BIOS ? Eller hur ?

Nu er det vel ikke sådan at der 'bare' er skruet HELT for udgangen ?
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 15:06 #8
tror helt sikkert det er derfor.. jeg kan ved en søgning på google se at flere har haft problemet med det bundkort, netop omkring forbindelse af deres lydudtag på fronten !!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. januar 2005 - 15:07 #9
[Kontrolpanel][Lyde og lydenheder] - der kan du til enhver tid få noget 'lyd' ud...

Forudsat at de fysiske ledninger fra MB og ud i verden er korrekt forbundet igen...
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 15:11 #10
se blandt andet dette svar fra en gut med samme problem som dig...
doh! all fixed now.

i pulled out some cable on the Mobo the other day for front audio ports. for some reason they're necessary for audio operation! all sorted now. does sound alright now. new driver and all.
Avatar billede ntrenze Nybegynder
03. januar 2005 - 15:11 #11
Skal jeg så tilslutte lyden i mit frontpanel selvom jeg ikke bruger det?
Avatar billede dragonknight Juniormester
03. januar 2005 - 15:12 #12
Rolig nu !
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 15:13 #13
ntrnze>> ja det kunne det tyde på er nødvendigt...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
03. januar 2005 - 15:19 #14
Det er måske sådan at ved brug af front Jackstik (?) afbrydes Rearstik ?
Men da ingen (?) af fronpanel stikkene er monteret så er der nok heller ikke hul igennem til Rearstik !!!
Avatar billede ntrenze Nybegynder
03. januar 2005 - 15:42 #15
spine, du er min HELT! lublub <3<3<3<3 det virker nu pga frontpanelet er sat til ;DD
Avatar billede spine Nybegynder
03. januar 2005 - 15:49 #16
jamen det var jo godt :)
på forhånd tak for point og hygge :)