Avatar billede bambi Nybegynder
18. marts 2001 - 17:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Brugere og profiler

På min computer med Windows 2000 Professional har jeg tre brugere: en administrator, en
”power user” og en ”restricted user”.

Hvordan styrer jeg bedst hvilke programmer og indstillinger der er tilgængelig for hver bruger? Fx hvordan sikrer jeg mig at et program er tilgængeligt for alle brugere (i all users/default user)?

Jeg kan naturligvis kopiere profiler frem og tilbage, men det er ikke altid alle programmer og indstillinger der skal være tilgængelige for alle... hvad er jeres erfaringer med at håndtere flere slags brugere på en enkeltstående pc?
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. marts 2001 - 18:40 #1
Jeg har erfaring med at normal users ikke altid kan køre alle programmer, fordi normal user ikke har rettigheder til system32 mappen (eller noget i den retning).

Jeg kunne i hvert falde ikke køre Command & Conquer som Normal user...
Avatar billede bambi Nybegynder
22. marts 2001 - 17:26 #2
Jeg installerer programmer og drivere som administrator, men bliver indstillinger i registry automatisk overført til de øverige brugere på maskinen? Det er fx ikke tilfældet med genveje i startmenuen. Og hvis jeg blot kopiere administratorprofilen over i de to brugerprofiler går de indstillinger jeg har lavet som almindelig bruger jo tabt...
Avatar billede goulduck Nybegynder
22. marts 2001 - 22:13 #3
Mht. til genveje, så skal du blot sørge for at de menupunkter, som alle skal have ligger i brugeren \"All Users\"...

Jeg er ikke helt sikker med regdatabasen - der er jo selvfølgelige nogle indstillinger som er fælles, men også nogle som er private.
Avatar billede rolli Nybegynder
23. marts 2001 - 10:24 #4
Man kan ikke via W2pro \"User Groupes\"  styre vilken bruger der må se hvad.....Her setter man bare vilke rettigheder den enkelte bruger får når vedkomende loger på PC\'en :)

Men som Goulduck er inde på, kan du flytte genvejene til de profiler som skal kunne det de skal!!??
bruger A : har Word og exel, med administrative rettigheder
bruger B : har kun word, user
bruger C : har kun exel, user

b og c kan ikke se i andres profiler....jeg ved ikke om det er sådan noget du have udgik til...ellers på du gå lidt i detalier

Avatar billede bambi Nybegynder
23. marts 2001 - 10:47 #5
Jeg kan sagtens kopiere genveje mellem de enkelte profiler. Det jeg tænker på er hvad der sker med fx programindstillinger, filassociationer etc. der bliver gemt i registreringsdatabasen når jeg installerer programmer som administrator - skal jeg manuelt oprette dem i de øvrige profiler?
Avatar billede rolli Nybegynder
23. marts 2001 - 11:08 #6
Sådan som jeg har oplevet det!!! :)
Hvis du selv er administrator på din locale konto og du installere noget, kan du komme ud for at det enkelte program kun understødter din profil og ingen andres, da programmet måske ikke er helt Win2000 comp.
ellers kan du få et vindue op hvor der står om det er kun dig(Din profil) eller alles profiler programmet skal insatlleres i...
Du kan teste det selv:
installer et program, se egenskaberne for den genvej der skal bruges for at exekvere programmet... log nu af og log in som en anden bruger......fin så *.exe via genvejen du lige har skrevet ned og exekver filen eller lav en genvej....se om det virker, hvis det gør, jaa så rykker det..
1 minus......alle profiler har rettigheder til program biblioteket, så hvis du vil gemme noget sååå du det ikke :)