Avatar billede frazze Nybegynder
01. januar 2005 - 17:38 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan reinstall CD ROM i Bios ?

Min harddisk med Windows XP HE installation har kraschet. Når jeg prøver at reinstallere mha XP CDn så finder min Bios ikke min CD ROM drev. Min boot sequence i BIOS siger at både CD-ROM device og Hard disk drive er ”not installed”. Men de har fungeret tidligere uden at jeg ændret i BIOS. Hvordan får jeg BIOS at genkende mine drev igen ? Taste space for at enable/disable hjælper ikke. Intet er ændret med ledninger eller jumpers.
Min computer er en Dell Optiplex GX110 med den seneste BIOS for den maskine (A09), GeForce FX 5200 grafikkort og en ekstra 80Mbyte HD.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 17:44 #1
jeg vil tro du har et problem med controlleren på bundkortet , prøv at flyt kablet til den anden sokkel på dir Mbo
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2005 - 18:23 #2
I BIOS "LOAD SETUP DEFAULT"
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. januar 2005 - 18:48 #3
du kan også lige prøv at ressete bios, og derefter ^^^^
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. januar 2005 - 18:55 #4
ps: det kunne være kablet der skal skiftes..??
Avatar billede frazze Nybegynder
01. januar 2005 - 20:08 #5
Jeg har bare en sokkel til CDn. Kabler er ikke blevet flyttet og kontrolleret igen igen. Jeg har ikke noget i BIOS der hedder "LOAD SETUP DEFAULT". Hvordan resetter jeg BIOS ?
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2005 - 20:15 #6
Så hedder det nok LOAD OPTIMIZE eller noget i den retning
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. januar 2005 - 20:20 #7
der er sikkert en lille jumper, tæt på batteriet (se i manu, men tit jp4 el. 5)
Den skal blot flyttes over på den 3. pin et øjeblik, husk at slukke pcén. Og der efter skal man konfigurere bios.
Ellers kan man tage batteriet ud , i nogle minutter.O)
Avatar billede frazze Nybegynder
01. januar 2005 - 21:52 #8
LOAD OPTIMIZE findes heller ikke. Jeg har ikke nogen manual, men prøver Dells hjemmeside i morgen. Hvad mener du med at konfigurere BIOS ? Jeg har provet at ændre i BIOS (enable/disable) men det hælper ikke.
Avatar billede Slettet bruger
01. januar 2005 - 22:00 #9
Der må være en menu der indikerer at du resetter din BIOS til FACTORY SETTINGS eller noget i den stil
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
01. januar 2005 - 22:07 #10
eller måske "best/default performance" el. lign..(prøv default)Men resset ikke bios før du har fundet ud af det.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 23:13 #11
Jeg har nu svært ved at tro at det skule være bios , men tror mere det enten er kablet eller controlleren , men du kan da teste med et andet kabel og prøve den anden idé controller. -for der er vel ikke blevet ændret i bios før problemet opstod?
Avatar billede frazze Nybegynder
02. januar 2005 - 11:49 #12
Korrekt, dannyboyd. Jeg har ikke ændret på noget i BIOS før problemet opstod, heller ikke kabler. Jeg har ikke en anden ide controller at prøve med. Controllern for FD passer ikke.

Jeg har intet i IOS der ligner ”default settings”. Jeg klistrer ind listen neden. Jeg har ikke fundet et skema over mit Mboard hos Dell.dk.

System time    11:39:18
System date    Sun Jan 02, 2005

Diskette drive A:    Not installed
Diskette drive B:    Not installed
Zip Floppy Support    Disabled

Primary Drive 0    Unknown Device
Primary Drive 1    OFF
Secondary Drive 0    Unknown Device
Secondary Drive 1    OFF

Boot sequence    <ENTER>

Installed System Memory    512 MB SDRAM
CPU Information    <ENTER>

Integrated Devices    <ENTER>
PCI IRQ Assignment    <ENTER>
IRQ Reservations    <ENTER>
System Security    <ENTER>

Keyboard NumLock    On
Report Keyborad Errors    Report

Auto Power On    Disabled
Remote Wake Up    On
AC Power Recovery    Last

Asset Tag
Avatar billede Slettet bruger
02. januar 2005 - 12:03 #13
Heller intet med "SET DEFAULT AND EXIT" ??
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 12:10 #14
Hvilken bios er det.??
kan du ikke prøve et andet kabel.?
og jeg ville nok slå > Remote Wake Up    On< fra, hvis du altså ikke bruger det.!
Avatar billede serverservice Praktikant
02. januar 2005 - 12:38 #15
eneste idé jeg kan få mht. bios er hvis dit batteri er blevet brugt op så nulstilles bios , og du vil kunne se at datoen er sat tilbage - er det tilfældet?
i så fald skal du enable dine controllere og sætte dem til auto, hvis du har en harddiske detection søger du din harddisk her.
Men prøv bare at sætte harddisk og cdrom på det andet kabel og så indlæs dem i bios som jeg beskrev.
Avatar billede frazze Nybegynder
04. januar 2005 - 19:18 #16
Dato og tid er korrekt så det burde betyde at batteriet er OK. Jeg har prøvet installere WinXp fra startdiskette men fik en blå skæm med fejlbesked STOP: 0x0000007F. Hvad betyder det nogen ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2005 - 19:27 #17
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
04. januar 2005 - 19:29 #18
vildt nok, i 3. resolution..skift mobo.>> http://support.microsoft.com/kb/137539
Avatar billede serverservice Praktikant
04. januar 2005 - 19:57 #19
jeg fik vist ikke svar på følgende: har du prøvet at skifte kablet ? hvis det ikke virker så flyt det til den anden controller? og indlæs disken i bios
Avatar billede frazze Nybegynder
06. januar 2005 - 21:36 #20
Stadig samme problem også når jeg skiftet kabler og controller. Jeg fik et andet fejlbesked PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA. Det indikerer at noget er galt med mine RAM så nu prover jeg at skifte dem.
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 21:45 #21
Det ville jeg lige tøve med hvis jeg var dig, prøv først at fjerne  / deaktivere alle unødvendige indstikskort, sæt et gammelt grafikkort i maskinen og prøv så igen
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 21:46 #22
Den besked du får nu kan du ikke tyde som om det kun drejer sig om dine ram tværetimod
Avatar billede Slettet bruger
06. januar 2005 - 22:07 #23
Prøv evt. at downloade et test program til dine ram fra microsoft http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp det kører fra en enkelt diskette
Avatar billede frazze Nybegynder
07. januar 2005 - 09:12 #24
Har også prøvet at fjerne grafikkortet, stadig ingen kontakt til CDn. Tester mine RAM i aften.
Avatar billede frazze Nybegynder
09. januar 2005 - 16:50 #25
Mine RAM var det intet med, ifølge ovenstående test. Er det nogen der har tips på en lignende test for resten af mit hw ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 16:52 #26
evt. 3D mark..?
Avatar billede serverservice Praktikant
09. januar 2005 - 17:38 #27
Ikke for at tale ondt om ms , men her er et 3,partsprogram som er bedre.
Ms er ok til software men bliver overhalt af andre når man taler hardwartestere.
Lad den køre ½-1 times tid , men stop hvis den skriver errors.
http://www.memtest86.com/memt31a.zip     start install.bat – skriv a – isæt tom diskette og test ved at boote på den.

hvis den heller ikke finder noget er vi tilbage til bundkort eller cpu...
Avatar billede frazze Nybegynder
09. januar 2005 - 23:24 #28
Også den test godkendte mine RAM. Nogen der har forslag til tests ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
09. januar 2005 - 23:26 #29
eller sandra soft..?
Avatar billede frazze Nybegynder
10. januar 2005 - 09:03 #30
Kender ikke til dine to forslag, artfreak. Har du en link ?
Avatar billede frazze Nybegynder
23. januar 2005 - 11:32 #32
Efter mange lange nætter har jeg nu løst problemet. Det var den kraschede HD der forstyrede de øvrige komponenter. Til sidst fandt jeg et link hos Dell der viste hvordan jeg "resetter" BIOSen. Jeg bruger nu de samme kabler som tidligere men med den nye HD. Og det virker.
http://support.dell.com/support/topics/global.aspx/support/kb/en/document?dn=1045429&c=us&l=en&s=dhs&cs=19

Det er vanskeligt at give points i den her sag synes jeg men jeg mener at artfreak og helgec skal dele på points. Venligst send svar så kvitterer jeg med halvdelen hver.
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2005 - 12:31 #33
:)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. januar 2005 - 14:24 #34
:O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
23. januar 2005 - 14:24 #35
hov..*G*