Avatar billede koden Novice
01. januar 2005 - 14:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvilke ram passer i hvilke pc'ere?

Jeg har en Dell hvori der sidder en ram klods som hedder pc133R 333 542 aa SDRAM.

Hvis jeg sætter en 256 SD pc133 i næste slot, så skriver den at den er unsupported.

Har prøvet med nogle pc 100 ram med samme resultat.

Den pc133 der sidder i er næsten dobbelt så høj, som dem jeg har liggende.

Hvad er forskellen?
Min compaq æder da næsten hvad som helst.....
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
01. januar 2005 - 16:58 #1
Jeg tror det er fordi den ramklods der sidder i din PC er med ECC, og dem du prøver at sætte i er non-ECC.

Kig eventuelt på www.crucial.com og se om du kan finde din egen maskines ram der.

Godt nytår.
Avatar billede koden Novice
01. januar 2005 - 19:37 #2
Der står faktisk ECC på den.
Hvad er forskellen??
Tak for link..
Send svar næste gang og der er point..
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
01. januar 2005 - 19:51 #3
ECC betyder at der er fejlkontrol på ramklodsen (Error Checking and Correction). Jeg kan ikke så godt forklare hvordan det fungerer, men i hvert fald kan man ikke blande rammoduler med og uden ECC i samme maskine, så du skal have fat i en med ECC, eller tage den du har med ECC ud.
Avatar billede koden Novice
01. januar 2005 - 20:02 #4
Jeg læste lidt om det i andet spørgsmål.
Såvidt jeg forstår, så kan man enten køre med ecc eller ikke.
Noget med at bundkort kun kan bruge ecc eller  slet ikke.
Passer det?
Hvis ja så har jeg nok et problem, da det ikke er til at finde ecc ram.

Jeg har masser af ikke ECC ram.
Men hvis jeg sætter den ene 256 mb ikke ecc ram klods i, så virker den ikke.
Så jeg har vel selv svaret på det sidste .....
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
02. januar 2005 - 12:07 #5
Tak for point :)

Ja det er rigtigt at man enten kører med ECC eller ikke, man kan ikke blande moduler med og uden. Mener du at du havde et ikke ECC modul i som det eneste, og det så ikke virkede? For ja så har du vel ret i at bundkort enten laves til ECC eller ikke ECC, desværre. Men jeg tror nu godt at ECC-Ram kan opdrives, se fx på www.itbutikken.dk eller www.midtdata.dk
Avatar billede gentle_foxsvig Nybegynder
02. januar 2005 - 12:15 #6
http://www.pc-care.dk/artikel.php?ID=128

Måske er du uheldig og har et bundkort der kræver ECC Ram :(