Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 13:26 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

XP-install. kan ikke kopier viaraid.sys fil.. Hjælp!

Som sagt..

Jeg har lige købt ny computer og skal have installeret XP på den.. Jeg smider XP CD'en i, trykker F6, installerer trejdepartsdriver, hvilket ser ud til at virke fint. Derefter vælger jeg partioner, den formaterer og begynder at kopiere, men stopper da den "ikke kan kopiere viaraid.sys" Hvilket, jeg går ud fra, er en fil den skal bruge under install. af sata controlleren, men den ligger på diskteten og den har jo "godkendt" controleren, skulle man da tro..

Nogen der kan hjælpe..!? - Er ret lost!

På forhånd tak, Christian!
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 14:02 #1
Har kun ét spørgsmål - Skal du køre i RAID ?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 14:02 #2
Nu er jeg ikke raid ekspert, men disketten sidder vel i, under hele installationen af xp - du må ikke tage den ud. ;)
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 14:06 #3
Kan forestille mig at den driver der hedder "viaraid.sys" er den driver du skal bruge hvis du vil bruge RAID, ergo, flere harddiske - Hvis du kun har én harddisk, eller flere, men ikke ønsker RAID, skal du ikke trykke F6, og dermed installere en anden driver... :)
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 14:08 #4
locturian -> Der er visse SATA controllere som skal bruge særskilt driver uanset hvad !
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 14:09 #5
RAID bruges enten som sikkerhed eller hastighedsoptimering, men er i de flestes tilfælde hverken ønskeligt eller nødvendigt - Så med mindre du virkelig har brug for det, så lad være med at bruge RAID :)
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 14:10 #6
Leif, det er nu meget sjældent at Windows (ihvertfald ikke XP) ikke kan finde en SATA controller selv - Og hvis den endelig SKAL installeres seperat, er det ihvertfald ikke den der hedder "viaraid.sys" :)
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 14:16 #7
Jeg skal ikke kører raid.. Men det er den eneste driver der er på disketten! Og XP kan IKKE selv finde den.. desværre! :(
Avatar billede locturian Nybegynder
31. december 2004 - 14:16 #8
Der følger ikke en diskette med dit bundkort? Skulle der meget meget gerne :)
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 14:30 #9
Jo, men det er ikke det der er problemmet.. Problemmet er at den NÅr den installerer ikke kan kopier viaraid.sys..
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 14:34 #10
Hvis det er en normal installation af XP (uden rai/sata) så skal du ikke installe trejde parts drivere, men lade installationen køre.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 14:36 #11
..Så siger den at der ingen harddiske er i computeren.. :( Går ud fra det er pga. den manglende controller..
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 14:38 #12
Tryk på "del" under opstart og du kommer i bios, check at den registrer harddisken der?
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 14:39 #13
Hvordan kan jeg se det?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 14:42 #14
Nå du kommer derind, er der forskellige menuer, dem kan du kigge i, ved at tykke på enter og kører op/ned -frem/tilbage med piletastene, normalt ændre man indstillingerne med + og -
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 14:46 #15
Nu melder historien ikke om det er en SATA harddisk ! Men hvis det er det har jeg på de bundkort jeg har kørt med skulle installere 3. parts driver, også for at installere Windows !

theoneandonly -> Er det en SATA harddisk ?
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 14:47 #16
leif > godt point :)
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 15:00 #17
heh.. Det gik jeg næsten ud fra var for trivielt! :D Ja, det er en sata HD :D
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 15:02 #18
Hvad er det for et bundkort ?
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 15:04 #19
Og du har disketten sidende indtil den siger andet ? Så kan disketten være beskadiget ! Så vil jeg foreslå at hente den nyeste driver på producentens hjemmeside og selv smide ned på en anden diskette !
Avatar billede haverslev Novice
31. december 2004 - 15:09 #20
leif > det var også det jeg skrev 14:02:25, men der kan selvfølgelig være fejl på disketten. ;)
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 15:09 #21
Det er et asus A7V880.. Ja, det den sidder i hele tiden.. har prøvet at tage den ud.. virker ikke..

Har hentet fra deres hjemmeside... hjælper ikke.. samme probelm.. :(
Avatar billede leif Seniormester
31. december 2004 - 15:12 #22
Kan du ikke lige tjecke at filen ligger på disketten ?
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
31. december 2004 - 16:13 #23
Det gør den, har tjekket!!!
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 18:10 #24
Jeg tror at du installerer raid controlleren og ikke sata driveren , og du skriver jo at du ikke skla bruge raid ? vender tilbage med den rigtige driver.
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 18:22 #25
Jeg kan ikke få kontakt med driversiden på Asus lige nu, men har du ikke satadriverne som du kan lægge på diskette, er der evt. andre der kan finde driverne.
Avatar billede leif Seniormester
01. januar 2005 - 18:29 #26
Avatar billede serverservice Praktikant
01. januar 2005 - 18:31 #27
rigtigt leif , har lige extracted pakken - når du har udpakket skal du bruger driverne fra SATA mappen - windowsxp, og lægge på diskette osv.
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
03. januar 2005 - 13:10 #28
Altså: VIARAID/SATA/DRIVER/WINXP? Eller: VIARAID/DRIVERDISK/SATA/WINXP

Som jeg ser det, er det de samme filer..!?
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
03. januar 2005 - 17:26 #29
?
Avatar billede serverservice Praktikant
03. januar 2005 - 18:51 #30
så er der frit valg ...?
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
04. januar 2005 - 12:06 #31
Ja, okay.. Jeg skal bare kopiere alle filerne der over på en diskette?
Avatar billede serverservice Praktikant
04. januar 2005 - 14:30 #32
jeps og gøre som før - tryk F6 i starten af installation og tilføje filerne senere med S - derefter kan du indsætte disketten og den skulle gerne æde filerne uden problemer.
Avatar billede serverservice Praktikant
30. januar 2005 - 14:00 #33
virker det nu ? ellers afvis mit svar
Avatar billede theoneandonly Nybegynder
02. marts 2005 - 16:56 #34
Kom uden om problemet ved installation af Win 98..