Avatar billede medusa Nybegynder
30. december 2004 - 17:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Enkelte kolonner må ikke slettes

Hej Eksperter.
Jeg har et lille excel problem som jeg håber i kan hjælpe med:
I et regneark må de første 4 kolonner ikke kunne slettes. Jeg har fundet en property på protection-klassen, men har ikke helt fattet hvordan den bruges.
Fandt følgende i hjælpen:
Sub ProtectionOptions()

    ActiveSheet.Unprotect

    'Unlock column A.
    Columns("A:A").Locked = False

    ' Allow column A to be deleted on a protected worksheet.
    If ActiveSheet.Protection.AllowDeletingColumns = False Then
        ActiveSheet.Protect AllowDeletingColumns:=True
    End If

    MsgBox "Column A can be deleted on this protected worksheet."

End Sub

Eksemplet er så bare det omvendte af min problemstilling, men det er jo det mindste problem. Hvordan 'trigger' man denne funktion, så brugeren får besked hvis de forsøger at slette den første kolonne??
Avatar billede bak Seniormester
30. december 2004 - 18:19 #1
Hvilken xl-version bruger du ?
I xp og højere markerer du bare alle kolonner fra E til IV, og i menuen formater / celler på sidste faneblad vælger ikke at låse dette område.
Når du bagefter beskytter arket tillader du brugerne at sltte kolonner.
D vil så være istand til at slette alle kolonner undtaget A:D
Avatar billede medusa Nybegynder
30. december 2004 - 20:14 #2
Hej Bak. Det er xp/2003-versionen.
Har prøvet dit forslag, men det betyder bare at jeg ikke kan indsætte noget i cellerne under kolonen A-D, og den mulighed skal jeg stadig have.
Avatar billede bak Seniormester
30. december 2004 - 20:39 #3
aha, jamen prøv så at låse alle celle i arket op. derefter låser du bare A1:D1 og beskytter arket på samme måde som før.
Nu kan der redigerers også i kol A:D men kolonnerne kan ikke slettes fordi de hver indeholder een celle der er beskyttet.
Avatar billede medusa Nybegynder
31. december 2004 - 08:16 #4
Åh ja! Hvor genialt. Øverste række indeholder jo alligevel en kolonnetekst som ikke må rettes i.
Hvis du sender et svar kan du få dine fortjente point.
:-)
Avatar billede bak Seniormester
31. december 2004 - 10:42 #5
velbekomme og godt nytår
Avatar billede medusa Nybegynder
31. december 2004 - 10:44 #6
Godt nytår.