Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 16:06 Der er 13 kommentarer

dvd kan ikke læse cd-er med hjemmevideoer

Hej eksperten

Har lige købt nyt lækkert anlæg inkl. dvd+- drev. Afspiller fint vore dvd film, men når jeg propper mine egne dvd skiver (fujifilm) i drevet skriver den den blot "forkert Funktion" jeg kan intet se. Drevet virker men vil blot ikke læse mine skiver.
Mine skiver er kommet til verden via vor digitale kamera herfra overspillet til vor philips dvd-optager. Disse cd håbede jeg at kunne overføre til harddisken for så at redigerer dem i pinnackle studio 9.1
Forhandleren mener jeg kan "grappe" filerne, aner ikke hvad dette er, men når jeg overhovedet ikke kan få indholdet på skiven frem, hvad gør man så ??
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 16:17 #1
Har du husket at lukke dine diske på dvd-recorderen? Nu skriver du cd'er men du mener vel DVD'ere?
Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 17:34 #2
Hej norbert tak for den hurtige reaktion
Jeg har forsøgt at afslutte dvd-erne det lykkedes ikke. Iflg. philips manual skal kun dvd+r diske afsluttes. Dem jeg bruger er dvd+rw. Når jeg forsøger at afslutte disse så siger den blot diskfejl.
Jeg bruger fujifilm dvd+r recordable disks, computeren vil bare ikke læse dem, jeg havde imidlertid en ældre verbatim dvd+rw den kunne den læse. Har du gode råd her, optagelseer af de kære unger er naturligvis på disse dvdv-er
Jeg må formode en dvd recordable ikke skal afsluttes ?
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 17:41 #3
Det er nok korrekt, at DVD+RW ikke behøver at afsluttes.
Hvor gammelt er dit drev på PC'en? Jeg har to PC'er, hvori jeg kun kan se selv-optagede DVD'er på den nyeste af dem - og det gælder både -+R og -+RW. Drevet på den gamle PC er simpelt hen for gammelt. Men afspiller dog købeDVDer.
Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 17:46 #4
Drevet på pc-en er blot en måned gammelt, så det kan vel ikke være for gammelt :) så går tiden sku for hurtigt. Det er blot mærkeligt at den kan godtage verbatim men ikke fujifilm ?
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 17:48 #5
Undskyld, det er mig der er en idiot. Du skriver jo i første linie, at det er nyt :-)
Kan du slet ikke se i f.eks. stifinderen, om der er noget på DVD'en? Det lyder ret mystisk. Hvad afspiller bruger du på PC'en? Er du sikker på at Pinnacle kan trække vobfiler ind? Det er jeg nemlig ikke så sikker på.
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 17:50 #6
Du skal nok konvertere dem til mpeg-filer, før du kan få dem ind i dit program. Så det er lidt af en større operation. Jeg prøver lige at se, om jeg kan finde noget om dit program. :-)
Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 17:54 #7
samsung er mærket om det er godt eller skidt det må du ikke spørge om men for 14.000 kan det vel ikke være helt skidt. Når jeg smider dvd-en i siger anlægget intet jeg kalder så f-drevet efter kort tid kommer der en boks "forkert funktion" hverken stifinder eller noget virker, men på verbatim dvd-en kan jeg se filmen og naturligvis læse filerne, men pinnacle siger den er skrivebeskyttet, det er kontrolleret og det er den ikke jeg er nu ifærd med at kopiere filmen over på harddisken i håb om at det vil lykkes.
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 17:59 #8
Det lyder godt nok underligt.
DVD-recordable (DVD+R) skal afsluttes, før de virker (mener jeg helt bestemt).
Men DVD+RW behøver du ikke at gøre det.
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 18:00 #9
Og de skal naturligvis afsluttes på din Philips recorder.
Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 18:18 #10
Som nævnt kan jeg se en enkelt film på verbatim skiven, men jeg kan ikke få filerne over i pinnacle studie, det har nok noget med filformatet at gøre, men kan disse ændres ? jeg er helt spændt på om mine fremtidige optagelser kan læses i pinnacle, så skal de nok overføres direkte fra kameraet håber det er lettere for er jeg var jeg ikke tynd i toppen så er jeg da snart skaldet :)
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 18:32 #11
Det er filformatet der gør, at du ikke kan få den ind i pinnacle. Jeg har kigget lidt på det, og dit program er et redigeringsprogram. DVS. du arbejder i et format der hedder DV-Avi. Og det bruger meget harddiskplads, så længe du arbejder med dine klip, men når så du har klippet filmen og til sidst  konverterer det til dvd-venlige filer, ryger størrelsen ned på omkring en fjerdedel, tror jeg det er.
Er det digitalt kamera, du har, capturer eller grabber du det ind i programmet rent digitalt via din firewire. Men om du evt. kan trække en mpeg-fil ind og redigerer i den er jeg ikke sikker på. Jeg har ikke rigtig kunne finde noget på pinnacles hjemmeside om det.
Hvis du har mulighed for at capture analogt, dvs. hvis du har analog indgange på din pc, har du mulighed for at capture dine optagelser direkte ind i pinnacle fra din afspiller på samme måde som når du almindeligvis spiller over. Og der får du så dv-avifiler, så du kan arbejde i bedste kvalitet. Dvs. med ekstra lydspor, digitale overgange, præcis klippe enkeltbilleder osv.
Så hvis du kan afspille dine fuji-diske på recorderen kan du overføre til pc-en på den måde.
Avatar billede jodder Nybegynder
29. december 2004 - 18:39 #12
Norbert jeg kikker på tingene, men konen har kaldt til bords jeg tror nok der er gæster i huset, så jeg må hellere adlyde. Kikker på det senere, det ser spændende ud, bare jeg finder en løsning.
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 18:40 #13
OK :-)