Avatar billede lorentsnv Nybegynder
29. december 2004 - 00:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kan 400 Mhz PC3200 Ram bruges til Celeron 2,4 Ghz med 533 Mhz bus

Jeg har købt to Dell Dimension 3000 pc'ere til børnene, med 1*256 Mb hukommelse i hver. PC'erne har henholdsvis 2,4 GHz og 2,53 GHz Celeron processor, og begge har en bushastighed på 533 Mhz.

Da pc'erne har Intel® 865GV Chipsæt, og understøtter Dual Channel DDR RAM. Jeg har derfor flyttet Ram fra den ene pc'er over i den anden, og vil købe to nye Ram-blokker, således at begge kører med 2*256MB.

De ram-blokker som er i, er af typen PC2700 333Mhz 2,5 CL.

Kan jeg tillade mig at købe 2*256 Mb 400Mhz PC3200 ram-blokker CL2,5 (havde forestillet mig at købe Kingston ram KVR400X64C25/256)og sætte i den pc'er, som nu har tømt for ram?

Jeg har bevidst købt pc'erne med 'langsomste' processor, da opgradering hos Dell er dyrt, og børnene foreløbig klarer sig fint med Celeron processorer.

Pc'erne bør senere kunne opgraderes til Pentium 4 processor hvids behovet opstår, og i så fald bør ram'en være 400Mhz og ikke 333Mhz. Men kan jeg forberede dette allerede nu, ved at købe 400Mhz ram til de iværende Celeron processorer?

Er de4r noget specielt jeg skal være opmærksom på når jeg setter ram ind i en Dell Dimension 3000 pc?
Avatar billede returnee Nybegynder
29. december 2004 - 02:31 #1
Hvad bundkortet angår, understøtter det fint 400Mhz PC3200 RAM.. (iflg Intel's hjemmeside).
Og hvad Processor vs. RAM angår, er det heller ikke noget problem. Godt nok er jeg ikke så meget inde i celeron processorer, men det eneste der kan ske er at dine RAM ikke bliver udnytter fuldt ud. Men det gør jo ikke så meget, når det er med henblik på senere opgradering du køber dem.

Der er ikke noget fysisk du skal være opmæksom på ved opgraderingen, men kig lige garanti papirerne fra Dell igennem inden du begynder at rode. Det skulle ikke undre mig, om de havde nogle lidt specille regler mht. at folk selv roder med hardwaren.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
29. december 2004 - 08:40 #2
Mange tak for hjælpen!!
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
29. december 2004 - 09:27 #3
Jeg har forsøgt at acceptere dit svar, men jeg tror ikke det lykkedes. Må lige prøve at finde ud af hvordan dette fungerer (første gang jeg prøver det ;-))
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
29. december 2004 - 09:28 #4
Så lykkedes det at afgive point!