Avatar billede bellcy Nybegynder
25. december 2004 - 09:00 Der er 17 kommentarer og
6 løsninger

Elektronisk fakturering til det offentlige

Vi har et firma, som benytter sig af C5 vers. 2.00.
Vi har en del kunder hos det offentlige, og skal derfor
f.o.m. 1.02.05 benytte elektronisk fakturering.
Vi kan naturligvis benytte læs-ind-bureauerne, men ønsker
at høre andres erfaringer om, hvad man kan gøre til rimelige
penge.
Avatar billede kc170580 Nybegynder
25. december 2004 - 12:07 #1
De vil inden for meget kort tid komme en del mondule til div. programmer. Men hvis i er en mindre virksomhed kan det bedst betale sig af sende regningen til et LÆS IND.

I vil ikke få jeres penge hurtigere af den grund. Det er ingen og slet ikke det OFF. der betaler før forfald.
Avatar billede dma Nybegynder
25. december 2004 - 14:29 #2
Der kommer medio januar et modul til C5 som gør, at man kan insende sinde fakturaer elektronisk MEN det kræver en C5 version 3.

Alternativt kan I købe det der hedder eFaktura (www.efaktura.dk), men koster jo selvfølgelig et eller andet...

Erfaringer: Det er der ikke rigtig nogen der har endnu qua det faktum at det først træder i kraft 1/2-2005, hvorfor ikke engang det offentlige selv ved hvordan det bliver !!
Avatar billede mariaf Juniormester
26. december 2004 - 14:14 #3
Som jeg har forstået det, så kan eFaktura ikke benyttes som erstatning for OIOXLM, som faktureringssystemet hedder på "Sandersk". Så fakturerer man til det offentlige, så skal man have C5 version 3.00.
Avatar billede dma Nybegynder
27. december 2004 - 08:25 #4
Iht. Celenia.dk som laver efaktura til bla. C5, er muligt. Se:

http://www.celenia.dk/page617.aspx?recordid617=6
Avatar billede mariaf Juniormester
27. december 2004 - 10:22 #5
Laves e-faktura tíl de gamle versioner?
Og er det ligesom OIOXLM gratis?
Avatar billede dma Nybegynder
27. december 2004 - 10:40 #6
Ja, det er i hvert fald lavet til 2.10, ældre versioner kender jeg ikke til, men kontakt evt. Celenia. Og nej, det er ikke gratis. Den version som Microsoft indbygger i næste servicepack er en "skrabet" version. Den fulde udgave kan meget mere....!
Avatar billede jeki Nybegynder
28. december 2004 - 10:32 #7
Den helt præcise melding fra Microsoft:

Microsoft Business solutions forventer at frigive en standardløsning til Microsoft C5 3.0 SP3 samt Microsoft XAL 3.5 SP3 medio januar 2005. der vil ikke blive tale om et nyt modul, men en løsning til de kunder som har tegnet opdateringsabonnement

Der vil være tale om en løsning, som er integreret i produkterne, og som giver mulighed for at danne OIOXML filen i forbindelse med fakturaopdatering.

Kort beskrivelse af den forventede løsning:

Ved fakturaopdatering promtes brugeren for, hvorvidt der i forbindelse med opdatering, skal dannes en eFaktura à svares ja

1. får brugeren efterfølgende mulighed for at angive stien hvor OIOXML filen efterfølgende skal placeres

2. angiver brugeren i hvilke felter EAN-nummeret m.m. er placeret på ordren (denne løsning er valg, for at undgå oprettelse af nye databasefelter)

- Ovenstående oplysninger skal kun oplyses første gang elektronisk faktura anvendes

Relevante fakturaoplysninger forventes gemt i en temporær tabel hvorfra OIOXML filen dannes i forbindelse med opdatering og udskrift.

Om transport af selve filen vender vi tilbage, når vi har yderligere information.
Avatar billede jeki Nybegynder
28. december 2004 - 10:38 #8
Hvis man vælger at sende papirfaktura til "Læs ind bureau" skal man være opmærksom på at fakturaen skal opfylde kravene til momsfaktura, hvilket vil sige at man alligevel som minimum skal have C5 version 3.0 Hotfix 8, for at opfylde kravene.
Avatar billede mariaf Juniormester
28. december 2004 - 16:55 #9
Kommer der to udgaver fra Microsoft på OIOXLM eller misforstår jeg dig (dma), når du skriver "skrabet" og "fulde version"? Hvad kommer den fulde version til at omfatte og hvad koster den? Hvem laver den?
Avatar billede dma Nybegynder
30. december 2004 - 08:01 #10
Den "fulde" udgave er det som Celenia forhandler...! SÅdan har jeg forstået MS m.fl.
Avatar billede jeki Nybegynder
30. december 2004 - 08:25 #11
Det nævnes ovenfor at OIOXML er gratis - det er ikke helt rigtigt. Selv om man kan levere filer i OIOXML-formatet, skal man stadig have en aftale med et VANS-bureau (eller en partner, som leverer til et VANS-bureau) og det koster... Både at blive oprettet, en månedlig afgift og et gebyr for hver transaktion. Derfor vil det, for de fleste mindre virksomheder, ikke kunne betale sig.
Avatar billede mariaf Juniormester
30. december 2004 - 08:45 #12
Jeg læser det som "den fulde udgave" er E-faktura, mens "den skrabede" er OIOXLM, men det er måske forkert?
Avatar billede dma Nybegynder
30. december 2004 - 14:02 #13
mariaf: Korrekt opfattet. Om det rent faktisk set er fælles kode ved jeg ikke, tror det ikke.

jeki: Korrekt. Celenia skriver i deres seneste nyhedsbrev om e|faktura (som vil være noget lignende for OIOXLM):

"PBS tilbyder fra 1. februar 2005 VANS-ydelser til e|faktura, hvilket sikrer, at leverandører til det offentlige vil kunne sende elektroniske fakturaer gennem VANS udbyderne til alle offentlige institutioner. PBS vil sørge for, at der sker den nødvendige konvertering, så de offentlige institutioner kan modtage den afsendte e|faktura i OIOXML formatet.

VANS-ydelser er den grundlæggende kommunikationsform, som det offentlige ønsker at anvende i modtagelsen af elektroniske faktura. PBS tilbyder denne kommunikationsform i den nuværende og i den  kommende e|faktura løsning mod såvel de offentlige institutioner og private virksomheder, som ønsker denne kommunikationsform.

PBS tilbud om VANS-ydelser til e|faktura er prissat til 75 øre pr. faktura. Denne pris dækker afsendelsen af en elektronisk faktura i e|faktura format og konvertering til OIOXML formatet. Prisen er gældende fra 1. februar 2005 og indgår i den nuværende og den kommende version af e|faktura

Har du spørgsmål til VANS-ydelserne, er du velkommen til at kontakte PBS på telefon
44 89 24 50."
Avatar billede mariaf Juniormester
30. december 2004 - 20:43 #14
Jeg synes at det begynder at lyde som om vi bare har fået gammel vin på nye flasker. Hvorfor ikke beholde "e-faktura"navnet i stedet for OIOXLM (som ikke et øje aner hvad er)?
Nogen, der kender prisen på e-faktura til C5?
Avatar billede dma Nybegynder
31. december 2004 - 12:01 #15
Kig på celenia.dk
Avatar billede jolly91 Nybegynder
05. januar 2005 - 21:16 #16
Hej DMA.
Med risiko for at genere din ellers fine undersøgelser om E-faktura, vil jeg anbefale dig at læse lidt på www.virk.dk om hvad OIOXML er for noget.
E-faktura giver bare mulighed for at kunne sende fakturaer til det offentlige i henhold til Standarden OIOXML. Ud over dette er løsningen lige nu baseret på en Signeret e-mail med en vedhæftet fil og man forventer at der formodentlig kommer en version 2 af e-faktura inden sommmer.

Så kort sagt er OIOXML en standard og E-faktura er en softwareløsning, som forøvrigt er temlig dyr at bruge.
Avatar billede jtang Nybegynder
06. januar 2005 - 16:59 #17
Hej,
Hvad med at overveje et andet økonomiprogram - f.eks SummaSummarum. Fra medio januar vil det med SummaSummarum være muligt (og billigt) at fakturere elektronisk.

se evt. http://www.jtang.dk
Avatar billede mariaf Juniormester
06. januar 2005 - 20:04 #18
Se nu begynder jeg også at fatte lidt af det.

Og elektronisk faktura har vi skal kunnet de sidste år, det er det nye format, det kniber med.
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
06. januar 2005 - 22:36 #19
E-faktura til C5 koster pt. 6.000 + 2.500 pr. år. E-faktura kan både sende og modtage elektroniske fakturaer.

Man kan jo vælge at benytte et såkaldt indlæsningsbureau - www.datascanning.dk er en af dem. De tilbyder at skanne papirfakturaer, fakturaer vedhæftet en E-mail og så har de et web-interface hvor man kan indtaste sine fakturaer.

Jeg har skrevet til dem og foreslået at de definerer et CSV format, der indeholder de felter de skal bruge for at danne OIOXML filen. Så kan man lave en lille kørsel i C5 der udlæser fakturaerne i dette CSV-format og sende filen vedhæftet en E-mail. Det er da bådelettere at generere en CSV fil enf f.eks. en PDF fil og det er da også meget lettere for dem at læse det ind igen.

I C5 kan man jo lave et EAN felt på ordrekartoteket (måske også på debitorkartoteket). Så kan udlæsningsfunktionen bare kigge på om EAN feltet er udfyldt og valid.

Men desværre har Datascanning ikke svaret - måske har de lidt travlt for tiden -:)

//Tommy

Meg jeg har ikke fået svar
Avatar billede mariaf Juniormester
06. januar 2005 - 23:25 #20
Tak for info om priser.
Som jeg har forstået det, så kommer der en løsning til C5, der hedder noget med "skal der dannes en fil?" Hvis ja, så laver den en fil i OIOXLM-formatet, der kan indlæses direkte hos modtager og "omdanne" til en faktura. Altså en slags EDI.
Avatar billede ideogtryk Nybegynder
24. januar 2005 - 08:36 #21
En anden mulighed som jeg er blevet opmærksom på er at benytte en "Fakturaportal". Begrebet er omtalt på www.virk.dk/efak - Man skal godt nok selv taste fakturaoplysningerne een gang mere, men til gengæld kan ydelsen købes for den beskedne sum af omkring 4 kr. Hvis man ikke har rigtigt mange faktureringer til det offentlige synes jeg nok lige det er at skyde gråspurve med kanoner at skulle investere i et C5-modul + tegne abonnement på en VANS-løsning.
I forhold til "Læs-ind" er der den fordel, at man ikke nødvendigvis behøver at have tilrettet sin fakturaudskrift, idet man blot kan have de supplerende oplysningskrav liggende "offline" ved siden af når man taster sin faktura i "Portalen".

M.v.h.
Hans
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
24. januar 2005 - 09:48 #22
Hvis man har få fakturaer, kan man sende dem til indskanning. Hvis man først har tastet fakturaen ind i C5, er det lidt tidskrævende at skulle taste den ind via web igen.
Det havde været noget andet hvis fakturaportalet kunne oploade en OIOXML faktura. Hvis man har opdateringsabonnement på ens C5 løsning og kører C5 v. 3.0 SP3, kan man installere hotfix 9 - den indeholder alt man skal bruge til at generere en OIOXML fil - og det virker (har selv installeret det på vores system). OIOXML fakturaen bliver skrevet ned i en fordefineret mappe på din PC og skal herefter sendes.

//Tommy
Avatar billede tommypedersen Nybegynder
24. januar 2005 - 10:03 #23
Jeg har lige læst at EDB-Gruppen, der er et af fakturaportalerne tilbyder at sende OIOXML filerne via fakturaportal. De leverer et program der aut. sender fakturaerne med et valgt interval. Fakturaerne koster max 4 kr. pr stk og man køber 100 af gangen.

se www.truelink.dk / www.fakturaservice.net / ebsfaktura.wmdata.dk / www.virk.dk/efak

//Tommy